2006-05-14, 20:48
Medlem
stRs avatar
Lagade sjömansbiff idag, använde pappas recept men gorde om det lite, vart nyfiken på hur ni flashbackare avnjuter denna underbara gryta.

Jag gör följande,

Steker nötkött i små bitar tillsammans med hackad lök i ganska stora bitar, när köttet fått lite färg har jag i potatis som jag skurit i bitar, pepprar och saltar och låter det fräsa i någon minut.
Sedan häller jag i en flaska svagdricka, vatten, soja och två buljong tärningar.

Sedan låter jag det stå att koka i ungefär en timme, för att allt ska suga åt sig, är man hungrig är det ju fullt ätbart efter ca 15-20 minuter.
Jag tillsatte något tabasco liknande jag hittade på willys några droppar för att få lite mer must och styrka, fungerade väldigt bra!

Till det äter jag ostmackor och mjölk.

Så, hur gör ni?
Citera
2006-05-14, 20:52
Medlem
slippys avatar
[SIZE=2]Gjort en sådan gryta en gång vad jag kan minnas, har för mig att jag varvade potatisskivor och köttskivor i lager. Resten kommer jag inte ihåg men tack för middagstipset, sjömansgryta blir helt klart en middag till veckan [/SIZE]
Citera
2006-05-15, 01:20
Medlem
stRs avatar
Kom ihåg att inte ha för lite vatten, och absolut inte för lite svagdricka, köp hem en extra ifall att Det ska vara lite blaskigt när man gör sjömansbiff tycker jag.

Någon mer som uppskattar sjömansbiff?
Citera
2006-05-15, 02:35
Medlem
Johnny Blades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stR
Kom ihåg att inte ha för lite vatten, och absolut inte för lite svagdricka, köp hem en extra ifall att Det ska vara lite blaskigt när man gör sjömansbiff tycker jag.

Någon mer som uppskattar sjömansbiff?
Ja, visst är det gott! Men man kan väl använda öl istället för svagdricka va?
Citera
2006-05-15, 03:25
Medlem
bwoys avatar
Precis när man ska gå och lägga sig så läser man en sån här tråd,
nu måste jag ju göra nåt att käka, kanske inte sjömansbiff men fan
vad jobbigt ändå..
Citera
2006-05-15, 03:59
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Blade

Svagdricka smakar som öl fast det är lite sötare och mustigare, alltså godare i grytan
Citera
2006-05-15, 08:25
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Blade

Joförfan. Själv använder jag porter.
Citera
2006-05-15, 09:04
Medlem
En fin klassiker jag lagar alldeles för sällan, ska testa din variant med svagdricka. Det ligger nog något i vad du säger med mustigheten, själv har jag bara använt öl, ljus lager med bra resultat.
Citera
2006-05-15, 18:56
Medlem
Bultmans avatar
Jag tycker också sjömansbiff är mycket gott, fast när jag ätit den har ingredienserna varit skurna i skivor istället för bitar. Men det kanske skulle vara värt att pröva bitar istället nu när det nämns för jag har aldrig tänkt på det själv.
Citera
2006-05-15, 18:59
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Jag brukar köra allt i skivor med, köttet, löken och potatisen och varva som en lasagne. Kör med mörk starköl åxå. Hellst en lite sötare men det är inte så viktigt. sen lagerblad, salt, peppar, buljong, vatten och ibland annat som faller mig i smaken just den dagen, som tomat, nån skvätt vin, chilipeppar eller ja... vad jag nu är sugen på.
Citera
2006-05-15, 19:01
Medlem
Truxas avatar
Min morsa brukade göra sjömansbiff på valkött... Det var jävligt gott, men kan man köpa det i vanliga affärer fortfarande?
Citera
2006-05-15, 19:02
Medlem
Airbuzzs avatar
Jag tar hela biffskivor och smörsteker, likaså lökringar.
Sen vispar jag ur stekpannan med mörkt lättöl, peppar, lite tabasco och buljong.
Varvar kött, lök och potatis, som jag skivat på längden, i en form och häller på skyn. Sen täcker jag formen med folie och slänger in i ugnen. Får mer eller mindre stå tills korna kommer hem! Så länge jag står ut helt enkelt. Bör stå över en timme i alla fall för att potatisen ska bli mjuk och köttet mört.

Brukar garnera med persilja också för att få lite färg.
Och så en kall starköl till det. Suverän mat! Man måste gilla sjömansbiff!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in