2020-10-31, 20:30
Medlem
Hej Flashback!

Jag har nu gått lite mer än 2 månader på Industriell ekonomi på ett av de 4 stora. Jag var innan jag började väldigt osäker på vad jag ville studera, men jag visste att jag ville bli ingenjör. Kände egentligen att jag borde ha jobbat ett år för att komma på vad jag vill bli, men kändes svårt att få jobb nu iom Corona. Jag sökte därför I eftersom jag hört att det är ett brett program med bra arbetsmarknad med stora valmöjligheter att forma utbildningen som man vill.

Men nu när första läsperioden är över känner jag att jag verkligen inte har något intresse alls för någon av de kurser vi läser. Eller de kurser vi ska läsa under kommande perioder. Har svårt att finna motivation på grund utav detta då jag varje gång jag pluggar exempelvis ekonomi (vilket jag tycker är ointressant) tänker på att jag istället kunde ha studerat något jag faktiskt tycker är någorlunda intressant om jag hade valt ett annat program.

Är jag dum i huvudet som valde att gå I utan intresse för ekonomi? Har någon annan vart i samma situation? Vad hade ni gjort?
Citera
2020-10-31, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurttt
Hej Flashback!

Jag har nu gått lite mer än 2 månader på Industriell ekonomi på ett av de 4 stora. Jag var innan jag började väldigt osäker på vad jag ville studera, men jag visste att jag ville bli ingenjör. Kände egentligen att jag borde ha jobbat ett år för att komma på vad jag vill bli, men kändes svårt att få jobb nu iom Corona. Jag sökte därför I eftersom jag hört att det är ett brett program med bra arbetsmarknad med stora valmöjligheter att forma utbildningen som man vill.

Men nu när första läsperioden är över känner jag att jag verkligen inte har något intresse alls för någon av de kurser vi läser. Eller de kurser vi ska läsa under kommande perioder. Har svårt att finna motivation på grund utav detta då jag varje gång jag pluggar exempelvis ekonomi (vilket jag tycker är ointressant) tänker på att jag istället kunde ha studerat något jag faktiskt tycker är någorlunda intressant om jag hade valt ett annat program.

Är jag dum i huvudet som valde att gå I utan intresse för ekonomi? Har någon annan vart i samma situation? Vad hade ni gjort?

Dum i huvet är väl att ta i. Men du har nog definitivt valt fel. Byt så snart du får möjlighet.
Citera
2020-10-31, 20:58
Kör för fan klart terminen. Det visar karaktär. Ger du upp nu var det för att du inte klarade det och var för dum. För dum. Kör klart terminen, sen kan du hoppa av sen. De kurserna du klarat kan du alltid ha nytta av, om du väljer ett annat program.

Sen är alltid verkligheten annorlunda än utbildningen. Det som suger balle nu kan visa sig rätt coolt när du väl ser hur det fungerar i praktiken.
Citera
2020-10-31, 21:53
Medlem
Första kurserna brukar vara tråkiga. Kolla kursplanen om det kommer intressantare kurser längre fram, annars kanske du ska välja något annat.
Citera
2020-10-31, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Kör för fan klart terminen. Det visar karaktär. Ger du upp nu var det för att du inte klarade det och var för dum. För dum. Kör klart terminen, sen kan du hoppa av sen. De kurserna du klarat kan du alltid ha nytta av, om du väljer ett annat program.

Sen är alltid verkligheten annorlunda än utbildningen. Det som suger balle nu kan visa sig rätt coolt när du väl ser hur det fungerar i praktiken.

Exakt så! Visa karaktär först, sen byter du.

Ta kontakt med Unis vägledare. De hjälper till enormt bra på alla sätt jämfört med gymnasiets administration.

Generellt om du vill bli "ingenjör" skall du skippa allt som har ordet "ekonomi" i sig, även fast de benämner ordet ingenjör.
Citera
2020-10-31, 22:01
Medlem
kalkryggars avatar
Vet du vilken utbildning du skulle vilja gå istället? Om inte så ta reda på det. Men du kan redan nu ta kontakt med en studievägledare på din skola och börja prata om möjligheter till att byta osv.
Citera
2020-10-31, 22:36
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurttt
Hej Flashback!

Om du inte känner någon motivation på grund av ämnena så är det såklart en tydlig signal. Men vill du jobba med det du i slutänden kan jobba som med en examen? Ibland väger målet upp vägen.

En del säger att du bör visa karaktär och slutföra terminen. Jag anser att det beror lite på hur illa det är samt vad du har för alternativ. Det är såklart bra att ha kurser att tillgodogöra dig men samtidigt kan det vara helt onödigt samt skapa en jobbig vardag för dig som i slutänden inte betyder något.

Ta reda på om det är något annat du vill. Om du hittar detta andra tycker jag du med gott samvete kan hoppa av redan nu och förbereda dig inför den nya utbildningen istället. Bättre att fokusera på det du vill.
Citera
2020-11-01, 08:56
Medlem
Hadyoursixs avatar
Nej du är inte dum i huvudet många väljer ekonomi i brist på annat. Men det brukar faktiskt leda till att dem hittar det de vill istället vilket gör att omvägen blir en livsviktig del.

För att hitta det som passar bäst kan du använda dig utav olika metoder, genom uteslutningsmetoden exempelvist, men man behöver också utforska lite mer vad ämnet faktiskt innebär. Men eftersom du troligtvis gillar matematik och fysik, varför inte välja F? Det finns även tekniskt matematik. Bättre val av program om man inte känner riktigt för maskin, data osv. Men man blir oftast mer intresserad av nånting om man kan lite om det. Det finns ju så många olika områden i det du väljer, man kan inte veta allt om allt.
Senast redigerad av Hadyoursix 2020-11-01 kl. 09:32.
Citera
2020-11-02, 09:39
Medlem
Littlefingers avatar
Fundera på vilka ämnen som du tycker är intressanta och vad du vill arbeta med i framtiden. Finns det utbildningar som passar dina preferenser bättre än industriell ekonomi tycker jag att du ska undersöka dina möjligheter till att byta.

Med det sagt så tror jag att många tycker de inledande ekonomikurserna är/var tråkiga (mig själv inräknat). Efter de första 4-5 terminerna på industriell ekonomi har man ganska stora möjligheter att skräddarsy sin utbildning och läsa det man tycker är intressant. Dock blir det svårt att få samma tekniska djup som om man läser t.ex. maskinteknik, datateknik eller teknisk fysik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in