2020-10-30, 17:18
Medlem
WhaleMales avatar
Hejsan!

Jag såg precis att man nu för tiden tydligen kan förnya vissa recept online via doctor 24. (Nej, jag gör inte reklam för dem).

Det står att det kostar 0 sek. Stämmer det verkligen? Luras de med texten. Kommer de ta avgift för något annat istället? Man får chatta med en läkare.

Hur kan de ta 0 sek. för det? Varför skulle de välja att göra det gratis?

Skulle vara bra om det är så bra som det låter så då slipper man hålla på och ringa sköterskor och vänta på att de skall svara eller svara på mail.
Citera
2020-10-30, 17:22
Medlem
TheFinals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hejsan!

Jag såg precis att man nu för tiden tydligen kan förnya vissa recept online via doctor 24. (Nej, jag gör inte reklam för dem).

Det står att det kostar 0 sek. Stämmer det verkligen? Luras de med texten. Kommer de ta avgift för något annat istället? Man får chatta med en läkare.

Hur kan de ta 0 sek. för det? Varför skulle de välja att göra det gratis?

Skulle vara bra om det är så bra som det låter så då slipper man hålla på och ringa sköterskor och vänta på att de skall svara eller svara på mail.
Ditt landsting betalar doktor24 per ärende. Sen kan ev din vc lägga en avgift på dig men de kan variera mellan län o regioner. Samma avgift som vid förnyelse isåfall om något alls.
Har förnyat mediciner via dem o de funkar fint.
Citera
2020-10-30, 17:24
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Hos min region kostar förnyelse inget. Antar att dom får betalt i sinn tur per recept från landstinget (som din vårdcentral annars skulle fått om du förnyat det hos dem). Eller så har dom den tjänsten som ett krav för att få sina bidrag generellt.
Citera
2020-10-30, 17:31
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
Sen kan ev din vc lägga en avgift på dig men de kan variera mellan län o regioner.

Ok, men det måste jag väl få information om innan jag klickar? Man vill ju inte att den avgiften skall smyga på en.
Citera
2020-10-30, 17:56
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Hos min region kostar förnyelse inget. Antar att dom får betalt i sinn tur per recept från landstinget (som din vårdcentral annars skulle fått om du förnyat det hos dem). Eller så har dom den tjänsten som ett krav för att få sina bidrag generellt.

När man skall söka på läkemedlet så kommer det inte upp. Inte heller kan jag få in det när jag går via apoteket och klickar "förnya via doctor24". Jag skriver rätt namn...
Det är inte medicin utan hjälpmedel, men det är receptbelagt.
Citera
2020-10-30, 19:00
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
När man skall söka på läkemedlet så kommer det inte upp. Inte heller kan jag få in det när jag går via apoteket och klickar "förnya via doctor24". Jag skriver rätt namn...
Det är inte medicin utan hjälpmedel, men det är receptbelagt.

Nu vet jag inte hur det funkar med just hjälpmedel, men om det är läkare som skriver ut det så kan du ju boka ett läkarbesök där?
Alltså om inte ditt hjälpmedel finns med när du trycker på kategorin ”förnya recept” så kan du ju bara ange ”övrigt” som kontaktorsak, eller?

Minns inte specifikt vilka av alla läkar-appar som är gratis förutom doktor.se

Bara att börja googla.

Edit: Jo doktor24 är också gratis.
Senast redigerad av MissDecibella 2020-10-30 kl. 19:02.
Citera
2020-10-30, 22:31
Medlem
Roidberts avatar
Bara att fråga om du är osäker. Enligt Konsumentverket måste kostnader för tjänster framgå tydligt. Det räcker alltså inte att kostnaden står med i ett 10+ sidor långt avtal du godkänner. Jag behövde t.ex. inte betala för en undersökning av en skadad telefon trots att jag skrev på villkoren, eftersom han jag pratade med hade en skyldighet att göra klart för mig att det skulle kosta vilket han inte gjorde (jag frågade t.o.m. om undersökningen skulle kosta mig någonting och han sa "nej.")
Senast redigerad av Roidbert 2020-10-30 kl. 22:33.
Citera
2020-10-31, 12:48
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Bara att fråga om du är osäker. Enligt Konsumentverket måste kostnader för tjänster framgå tydligt. Det räcker alltså inte att kostnaden står med i ett 10+ sidor långt avtal du godkänner. Jag behövde t.ex. inte betala för en undersökning av en skadad telefon trots att jag skrev på villkoren, eftersom han jag pratade med hade en skyldighet att göra klart för mig att det skulle kosta vilket han inte gjorde (jag frågade t.o.m. om undersökningen skulle kosta mig någonting och han sa "nej.")

Om han tom. sa nej borde han spöstraffas.
Citera
2020-10-31, 13:12
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Om han tom. sa nej borde han spöstraffas.

Tror själv att det var ett ärligt misstag, så hoppas att det inte blev några svåra konsekvenser för honom. Men hans kollega jag pratade med sa att han gjorde fel när jag förklarade läget och det blev inga problem alls från deras sida (Elgiganten) när jag bestred fakturan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in