2020-10-30, 07:45
Medlem
Hejsan,

Jobbar sen ett år tillbaks i Thailand, har tidigare varit baserad i Tjeckien och andra europiska länder.

Eftersom jag antagligen inte kommer flytta tillbaks till Sverige på väldigt länge/aldrig, har jag jobbat på att sätta upp ett "globalt" konto för sparande och investeringar.

Jag tjänar nu väldigt bra, har under senaste året betalat av lite på våran lägenhet i Prag, också köpt lite grejer som jag sparat till. Nu har jag precis slutfört en uppbyggnad av en "buffer" på tre månadslöner (net).

Nästa steget kommer vara att köra mutual funds för att om ett år eller två investera i ett mindre hyreshus, antagligen i Prag, med ett par lägenheter för uthyrning.

Det jag skulle behöva lite hjälp med är tips/idéer på vart, och vilken bank jag ska använda mig av. Skulle vilja sätta up ett konto som jag kan använda oavsett vart jag flyttar i framtiden, som också är skatte vänligt etc.

Har funderat på Singapore, ingen capital gains, samt att det är ett finansiellt centrum och just nu nära, vilken funkar om bra om jag behöver infinna mig på plats. Idéer/kommentarer på om Singapore är ok? Förslag om andra länder?

Har just nu Citibank i Thailand, ganska hyggligt CC så kör med det och får bra med points på mitt Krissflyer konto. Men om man ska köra på Singapore, eller nåt annat land, några förslag på bra banker för investerings konton?
Citera
2020-10-30, 08:00
Bannlyst
Jag skulle rekommendera
Citibank i Thailand 👌
Citera
2020-10-30, 09:00
Medlem
Omanizers avatar
Har använt HSBC i liknande situation, har fungerat mycket bra för min del. Har haft ett par "sparkonton" hos HSBC Singapore och HSBC Expat, och sedan öppnat lokala konton i länder där jag jobbat. Mycket enkelt att själv överföra pengar mellan sina konton i olika länder genom deras "Global Transfer".
Citera
2020-10-30, 09:03
Medlem
Jahbrahs avatar
Rekommenderar Standard Bank International, offshorekonto på Isle of Man.

Även Saxo Bank är nice.
Citera
2020-10-31, 11:47
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BearCar
Nästa steget kommer vara att köra mutual funds för att om ett år eller två investera i ett mindre hyreshus, antagligen i Prag, med ett par lägenheter för uthyrning.

Det jag skulle behöva lite hjälp med är tips/idéer på vart, och vilken bank jag ska använda mig av. Skulle vilja sätta up ett konto som jag kan använda oavsett vart jag flyttar i framtiden, som också är skatte vänligt etc.

Har funderat på Singapore, ingen capital gains, samt att det är ett finansiellt centrum och just nu nära, vilken funkar om bra om jag behöver infinna mig på plats. Idéer/kommentarer på om Singapore är ok? Förslag om andra länder?

Har just nu Citibank i Thailand, ganska hyggligt CC så kör med det och får bra med points på mitt Krissflyer konto. Men om man ska köra på Singapore, eller nåt annat land, några förslag på bra banker för investerings konton?

Jag vet inte, men hänvisar till nomadcapitalist.com han har också en YT kanal youtube.com/user/nomadcapitalist
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in