• 1
  • 2
2020-10-30, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
I en utredning ska psykologen också bedöma om resultatet är rättvisande.
Jämfört med utbildning, skolbetyg andra prestationer etc.
Intressant nog så vill nästan alla göra så bra ifrån sig som möjligt.

Undrar om det är möjligt om en psykolog ställer fel / missar diagnos, jag har nämligen via npf utredning fått en diagnos men känner inte igen mig,,,
Citera
2020-10-30, 22:40
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njcke
Undrar om det är möjligt om en psykolog ställer fel / missar diagnos, jag har nämligen via npf utredning fått en diagnos men känner inte igen mig,,,

Klart den kan. Alla kan missa något. Be om en nya bedömning.
Citera
2020-10-31, 18:57
Medlem
Har själv diagnoserna Aspergers borderline och adhd fick min Aspergers och adhd diagnos som 9 åring är tjej.
Citera
2020-10-31, 18:59
Medlem
NotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdfghjklfgyhujnimk
Har själv diagnoserna Aspergers borderline och adhd fick min Aspergers och adhd diagnos som 9 åring är tjej.

Man säger inte asperger längre, du har autism.

Och ja TS, du kan fuska till dig adhd, add och autism.
Citera
2020-10-31, 20:41
Medlem
psykosnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njcke
Jag har officiellt Asperger fast jag uppfyller 2 av 10 kriterier men ingen bipolär diagnos fast jag uppfyller 8 av 10 symptom.

Psykologer i Sverige är väl så dåliga för de får inte utveckla sin förmåga att tänka kritiskt.

De är underhuggare åt en industri & samhälls funktion där prat inte är välkommet, de gör mest iq test aktiga utredningar.
Citera
2020-10-31, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykosnyckel
Jag har officiellt Asperger fast jag uppfyller 2 av 10 kriterier men ingen bipolär diagnos fast jag uppfyller 8 av 10 symptom.

Psykologer i Sverige är väl så dåliga för de får inte utveckla sin förmåga att tänka kritiskt.

De är underhuggare åt en industri & samhälls funktion där prat inte är välkommet, de gör mest iq test aktiga utredningar.

Ja, jag fick diagnos Svagbegåvning, men känner inte igen mig i det...
Fick det när jag var 28 år är 31 nu, så ganska nyligen
Senast redigerad av njcke 2020-10-31 kl. 21:07.
Citera
2020-10-31, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdfghjklfgyhujnimk

Ja, jag fick diagnos Svagbegåvning, men känner inte igen mig i det...
Fick det när jag var 28 år är 31 nu, så ganska nyligen
Citera
2020-11-16, 23:23
Medlem
KBT-miffots avatar
Det är klart att man ibland kan lyckas fuska sig igenom vissa moment av en utredning, t ex medvetet prestera sämre på ett arbetsminnetest. Men därför är ju testerna bara en del av en större utredning. Om du gör en ADHD-utredning i vuxen ålder kommer de t ex vilja prata med någon anhörig som kände dig när du var liten eftersom diagnosen kräver att problemen även ska ha funnits i barndomen. Så förutom att fuska på ett test så måste du få med dina föräldrar i komplotten. Sen måste du även på ett trovärdigt sätt kunna beskriva vilka svårigheter du har i vardagen pga din diagnos.

Sen tror jag att även med de "förmåner" man kan få som diagnosticerad så går man på det hela back vad gäller livskvalitet om man medvetet låter sig själv bli feldiagnosticerad. Eventuellt så är man ändå aktuell för någon helt annan diagnos...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in