Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
För mig är inte TT gärningsmannen. Det intressanta är eventuella kopplingar till grupp/grupper som höll på med försök att avlägsna OP via våld. Och tidigare koppling till Sigge Cedergren antyder att Tomas i så fall rörde sig i kriminella kretsar. Samt att det är uppenbart att Ulla Palovaara var mycket rädd för Tarendi. Varför? Våld inblandat? Visste hon för mycket om Tomas förehavanden?
Enerström har bevisligen medgett att det kom personer till honom som ville ha en drastisk lösning på problemet Palme. Utan att namnge.
Enligt mig så förekom det ett antal parallella försök tiden före mordet. Plus att OP förekom på ett antal dödslistor. Frågan är vem/vilka som hann först. Min tro är att det var en liten grupp som inte förekom i resonemanget före mordet. Men jag kan naturligtvis ha fel.
Följande beställning skickades till PU 201029.
''Listor, analyser och PM om på vilka dödslistor Olof Palme stod''
Vilket då enligt mig inte leder till gärningsmannen. Men intressant ändå via eventuella kopplingar på personnivå.
Ja, det spekuleras kring om det handlade om våld från TTs sida gentemot Ulla. Likaså att hon visste saker om Tomas.
Det finns omständigheter kring hennes död som pekar mot att TT höll henne hemma "in i det sista". Att hennes död därför inte heller blev någon värdig sådan.
Varför? Ja, där kan man ju spekulera kring att TT var rädd att hon skulle skvallra när hon väl kom till sjukhuset.
Gällande Enerström så har vi nu vittnesmål som styrker att TT stöttade Enerström, var mycket positiv till och involverad i Enerströms rörelse, samt att TT även umgicks med både Alf och Gio.
Vi har även vittnesmål som gör gällande att TT kände någon av Norrmalmspoliserna - samt att TT gick på möten där det "Heilades" som hälsning.
Vi har även i PU exempel på att TT själv använde ordet Heil som hälsning.
Intressant är förstås även att Alf själv tror att hans egna skrifter kan ha lett till att någon av hans anhängare tog saken i egna händer. Kanske han satt inne på mer information än så?
Vi vet att Alf var starkt emot löntgarfonderna. Intressant ur denna aspekt är att vi har uppgifter om att TT tog över det tryckeri (troligen situerat på storkyrkobrinken 11) som Riksdag och regering anlitade runt 1981 - som alltså kunde användas för att få tag på information om tex löntagarfonderna.
Vi har dessutom (troligtvis en del av PU, vi får se när hela DH lämnasts ut) TTs egna ord där han säger att "om jag gjorde det, så var jag inte ensam om det". Och liknande utsagor.
Varför TT kallar sig "korsriddare" kan man fråga sig.
Om kopplingen till Cedergren kan bekräftas vore det förstås även det oerhört intressant. Framförallt i kombination med att TT själv (i berusat tillstånd) till polisen berättat att han under mordkvällen var och tittade på Bröderna Mozart...