2020-11-08, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
...

På förekommen anledning. Jag tror det är standardprocedur att radera telefonavlyssningar efter en viss tid om det inte resulterat i någon rättslig prövning. Att det är en del av villkoret för att få göra dessa upptagningar.
Citera
2020-11-08, 02:08
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
På förekommen anledning. Jag tror det är standardprocedur att radera telefonavlyssningar efter en viss tid om det inte resulterat i någon rättslig prövning. Att det är en del av villkoret för att få göra dessa upptagningar.
Verkar vara korrekt.

I GRK finns det just en skrivning om detta. Solveig Riberdahl gav instruktion om att dessa band skulle destrueras. Och att det var en lagenlig handling att göra så efter att TT avskrevs.

Står en del i GRK om TT. Se sidorna 936 och 952-954.

''Kriminell och psykiskt störd man med utpräglat Palmehat (GF). GF har bedömts vara ett GMP-objekt.

''Solveig Riberdahl hade enligt brevet uppgivit att hon ville tänka över
ett sådant beslut, men att hon övervägde att tills vidare spara materialet,
eftersom detta endast utgjorde en liten del av en mycket stor utredning
och det var svårt att veta vilka uppgifter som kunde komma att ha
betydelse i framtiden. Under samma uppslag finns en promemoria av
en utredningsman vid PU, där denne uppger att han senare i september
blivit kontaktad av Anders Helin, som meddelat att Solveig Riberdahl
beslutat att anteckningar och upptagningar från telefonavlyssningen
rörande GF skulle förstöras, vilket också skedde.''

https://www.regeringen.se/49bb76/con...of-palme-del-3
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-11-08 kl. 02:29.
Citera
2020-11-08, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
För mig är inte TT gärningsmannen. Det intressanta är eventuella kopplingar till grupp/grupper som höll på med försök att avlägsna OP via våld. Och tidigare koppling till Sigge Cedergren antyder att Tomas i så fall rörde sig i kriminella kretsar. Samt att det är uppenbart att Ulla Palovaara var mycket rädd för Tarendi. Varför? Våld inblandat? Visste hon för mycket om Tomas förehavanden?

Enerström har bevisligen medgett att det kom personer till honom som ville ha en drastisk lösning på problemet Palme. Utan att namnge.

Enligt mig så förekom det ett antal parallella försök tiden före mordet. Plus att OP förekom på ett antal dödslistor. Frågan är vem/vilka som hann först. Min tro är att det var en liten grupp som inte förekom i resonemanget före mordet. Men jag kan naturligtvis ha fel.

Följande beställning skickades till PU 201029.

''Listor, analyser och PM om på vilka dödslistor Olof Palme stod''

Vilket då enligt mig inte leder till gärningsmannen. Men intressant ändå via eventuella kopplingar på personnivå.

Ja, det spekuleras kring om det handlade om våld från TTs sida gentemot Ulla. Likaså att hon visste saker om Tomas.

Det finns omständigheter kring hennes död som pekar mot att TT höll henne hemma "in i det sista". Att hennes död därför inte heller blev någon värdig sådan.

Varför? Ja, där kan man ju spekulera kring att TT var rädd att hon skulle skvallra när hon väl kom till sjukhuset.

Gällande Enerström så har vi nu vittnesmål som styrker att TT stöttade Enerström, var mycket positiv till och involverad i Enerströms rörelse, samt att TT även umgicks med både Alf och Gio.

Vi har även vittnesmål som gör gällande att TT kände någon av Norrmalmspoliserna - samt att TT gick på möten där det "Heilades" som hälsning.

Vi har även i PU exempel på att TT själv använde ordet Heil som hälsning.

Intressant är förstås även att Alf själv tror att hans egna skrifter kan ha lett till att någon av hans anhängare tog saken i egna händer. Kanske han satt inne på mer information än så?

Vi vet att Alf var starkt emot löntgarfonderna. Intressant ur denna aspekt är att vi har uppgifter om att TT tog över det tryckeri (troligen situerat på storkyrkobrinken 11) som Riksdag och regering anlitade runt 1981 - som alltså kunde användas för att få tag på information om tex löntagarfonderna.

Vi har dessutom (troligtvis en del av PU, vi får se när hela DH lämnasts ut) TTs egna ord där han säger att "om jag gjorde det, så var jag inte ensam om det". Och liknande utsagor.

Varför TT kallar sig "korsriddare" kan man fråga sig.

Om kopplingen till Cedergren kan bekräftas vore det förstås även det oerhört intressant. Framförallt i kombination med att TT själv (i berusat tillstånd) till polisen berättat att han under mordkvällen var och tittade på Bröderna Mozart...
Citera
2020-11-09, 03:32
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
94-04-19 skapades avsnittet DH i PU. Gällande GF / Thomas Tarendi. För att få ut alla dokument måste man beställa ut kompletta avsnittet. Och mycket riktigt så lades följande beställning 200831:

''Alla dokument som berör Tomas Tarendi / GF, hela avsnittet DH.''

Vi få då alltså vänta ett tag innan vi har tillgång till samtliga dokument. Precis som du skriver.

I följande förhör med Alf Enerström förekommer det något som eventuellt kan förklara varför TT kallade sig ''korsriddare.''

https://drive.google.com/file/d/1BXl...zj6PQqpKB/view

''Religionsfanatikerna kan ligga bakom mordet. Palme kallades för antikrist. Och det ansågs förmodligen som riktigt att stoppa jävulen. Det skulle säkert bli en prick i himlen för den som knäppte Palme. Att döda Palme var inte bara att göra Gud en tjänst utan även att göra landet en tjänst.''

I detta förhör framgår också att AE blivit uppsökt av personer som ville bruka våld för att avlägsna OP. Plus att hans skrifter kan ha utlöst mordet. Min känsla är att Enerström visste betydligt mer än han berättade. Vilket du också är inne på.

Yes, jag börjar tro att TT kan ha ingått i kretsar där man hade förhandskunskap om mordet. Tror inte han själv var aktiv på något sätt, men han kan ha känt till vad som var på gång. En extrem Palmehatare som han kan givetvis hålla tyst. Jag tror också att AE visste mer än han berättade.
Senast redigerad av Basfakta 2020-11-09 kl. 03:35.
Citera
2020-11-09, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Yes, jag börjar tro att TT kan ha ingått i kretsar där man hade förhandskunskap om mordet. Tror inte han själv var aktiv på något sätt, men han kan ha känt till vad som var på gång. En extrem Palmehatare som han kan givetvis hålla tyst. Jag tror också att AE visste mer än han berättade.

Det intressanta här är ju att TT med stor sannolikhet lever och att han dessutom håller koll på vad som skrivs i ämnet. Så även här...

Om nu TT, eller någon som känner TT, läser detta och vill höra av sig anonymt eller on the record så kan man gå hit: https://forms.gle/xrzRLxyE6GPngby56
Citera
2020-11-09, 12:04
Medlem
Citat:
Det intressanta här är ju att TT med stor sannolikhet lever och att han dessutom håller koll på vad som skrivs i ämnet. Så även här...

Om nu TT, eller någon som känner TT, läser detta och vill höra av sig anonymt eller on the record så kan man gå hit: https://forms.gle/xrzRLxyE6GPngby56

Det droppas en hel del uppgifter om TT lite så där i förbigående. Att han är försvunnen, mer eller mindre hade ihjäl ex-sambon o s v...

Finns det något att säga om källorna till detta? Går väl inte att utläsa ur något släppt utredningsmaterial?

Synd om det börjar florera massa spökuppgifter som snabbt får fäste och etableras som sanningar utan att det finns någon källa. Om det är nån sorts snack på stan är det bra att veta.
Citera
2020-11-09, 12:25
Medlem
Citat:
Det droppas en hel del uppgifter om TT lite så där i förbigående. Att han är försvunnen, mer eller mindre hade ihjäl ex-sambon o s v...

Finns det något att säga om källorna till detta? Går väl inte att utläsa ur något släppt utredningsmaterial?

Synd om det börjar florera massa spökuppgifter som snabbt får fäste och etableras som sanningar utan att det finns någon källa. Om det är nån sorts snack på stan är det bra att veta.

Skatteverket har honom noterad som "Försvunnen"
Citera
2020-11-09, 14:46
Medlem
Citat:

Jag vet vem källan är och källan hade inblick när det begav sig. Och fram till för några år sedan. Det finns även fysiskt material med direkt koppling till Tomas Tarendi.

Att TT är registrerad som försvunnen är källa Skatteverket.
Citera
2020-11-09, 14:51
Medlem
Gällande Tomas Tarendi, GF så var tidigare ett dokument ofullständigt. Första kontakten med polisen... Gick väl sådär. Hela dokumentet nedan

https://drive.google.com/file/d/18Yz...w?usp=drivesdk
Citera
2020-11-09, 15:27
Medlem
Citat:
Jag vet vem källan är och källan hade inblick när det begav sig. Och fram till för några år sedan. Det finns även fysiskt material med direkt koppling till Tomas Tarendi.

Intressant. "När det begav sig" syftar på utredningen av Tarendi förmodar jag...
Citera
2020-11-09, 15:32
Medlem
Citat:
Gällande Tomas Tarendi, GF så var tidigare ett dokument ofullständigt. Första kontakten med polisen... Gick väl sådär. Hela dokumentet nedan

https://drive.google.com/file/d/18Yz...w?usp=drivesdk

Vad säger egentligen Tarendi när det står att "[maskning] säger sig vara [maskning]"...

GM, vittne, oskyldig el dyl ligger ju nära till hands men varför maskas i så fall en sån sak?

Vilken snubbe det där... Men skulle han ha nån sorts inblandning köper jag sluggertaktiken. Vara allmänt jävla jobbig och göra sig hopplös helt enkelt.
Senast redigerad av Bemp 2020-11-09 kl. 16:25.
Citera
2020-11-09, 15:53
Medlem
Citat:

Var inte så blygsam! Låt höra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in