2020-10-29, 17:36
Medlem
Personligen så tar det ca 3-3.5 h att läsa ett kapitel ur min kurslitteratur som är skriven på engelska och behandlar ett ämne inom finans.

Till varje kapitel finns det också en rad olika övningsuppgifter utan lösningar lol.

Känns som att man bortkastar värdefull tid när man slö läser och ännu värre när man räknar uppgifterna.

Man får inga aha moment. I alla fall jag får inte det.

Så hur lång tid tar det för er att läsa ett kapitel på tex 20-30 sidor? Hur mycket av innehållet ur kapitlen förstår ni efteråt? Personligen så landar jag på ca 70% förståelse detta märker jag när jag skriver uppgifterna.

Var ligger standarden vad gäller tiden att läsa ett kapitel samt tiden att räkna uppgifter?

Detta är ett oerhört intressant fråga för min del.
Citera
2020-10-29, 17:43
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Personligen så tar det ca 3-3.5 h att läsa ett kapitel ur min kurslitteratur som är skriven på engelska och behandlar ett ämne inom finans.

Till varje kapitel finns det också en rad olika övningsuppgifter utan lösningar lol.

Känns som att man bortkastar värdefull tid när man slö läser och ännu värre när man räknar uppgifterna.

Man får inga aha moment. I alla fall jag får inte det.

Så hur lång tid tar det för er att läsa ett kapitel på tex 20-30 sidor? Hur mycket av innehållet ur kapitlen förstår ni efteråt? Personligen så landar jag på ca 70% förståelse detta märker jag när jag skriver uppgifterna.

Var ligger standarden vad gäller tiden att läsa ett kapitel samt tiden att räkna uppgifter?

Detta är ett oerhört intressant fråga för min del.

Nu var det länge sedan jag pluggade men under första året snårig det kanske 2-3 timmar med samma utkomst, jag var väldigt studieovan när jag började. Senare tog det kanske 1.5-2 timmar med 80-90% ihågkomningv och förståelse.
Citera
2020-10-29, 18:54
Medlem
Tips från coachen - läs frågorna först, läs sedan texten. Då lägger sig hjärnan i problemlösarläge från början och man fokuserar på den mest relevanta informationen.
Citera
2020-10-30, 06:35
Medlem
I början tar det tid att läsa facklitteratur men förmågan accelererar snabbt med lite vilja. Börja med kapitel ett och slå upp alla ord du inte förstår i ett lexikon. Memorera! Man lockas ofta av att hoppa över detta. Men det är ett dyrt misstag man kan göra. Orden kommer dyka upp fler gånger i boken, kursen och utbildningen.

Om du har läst kapitel ett och kan sammanfatta det i stora drag är du redo för nästa kapitel osv.

Sitt upp med bra belysning när du läser. I sängen kommer du somna. Lycka till!
Citera
2020-10-30, 08:58
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bright
I början tar det tid att läsa facklitteratur men förmågan accelererar snabbt med lite vilja. Börja med kapitel ett och slå upp alla ord du inte förstår i ett lexikon. Memorera! Man lockas ofta av att hoppa över detta. Men det är ett dyrt misstag man kan göra. Orden kommer dyka upp fler gånger i boken, kursen och utbildningen.

Om du har läst kapitel ett och kan sammanfatta det i stora drag är du redo för nästa kapitel osv.

Sitt upp med bra belysning när du läser. I sängen kommer du somna. Lycka till!

Väldigt bra förslag, jag körde också sammanfattningmetodet, sista två åren så började skapa egna frågeställningar och vända på dem medans jag läste för att se om jag kunde förstå vad jag läste från olika vinklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in