• 1
  • 2
2020-10-29, 14:52
Medlem
Hej, De som har en kreativ personlighet, vad har det gemensamt och vad fr egenskaper?
Hur r en kreativ person och vad knnetecknar den?
Citera
2020-10-29, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osykk
Hej, De som har en kreativ personlighet, vad har det gemensamt och vad fr egenskaper?

Att man r vldigt ppensinnad. Kreativa mnniskor r sna som startar fretag.

Varfr frgar du?
Citera
2020-10-29, 15:17
Medlem
Citat:
Att man r kreativ, har mycket ider, hller p med ngot kreativt kanske spelar mlar eller spelar ngot instrument osv.
Citera
2020-10-29, 15:17
Kreativ personlighet r inget uttryck jag gillar, det r ofta bara en trstetikett fr idioter, men en verkligt kreativ mnniska r en person som besitter hg grav av siktsmssig integritet och sjlvstndigt tnkande.
Citera
2020-10-29, 15:24
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:

De tycker om att rita och mla p duk(olja). Tex abstrakta motiv kan de mla.

Men de kreativa kan ocks pyssla med humor. Men oftast r det d frgan om lite subtil humor som inte alla fattar.

Sedan kan de kreativa skapa musik eller skriva bcker(bda r mycket vanligt).

Kreativa gillar ofta sport d det handlar om "nuet" och snabba beslut(split vision) = kreativitet.

Slutligen hller de kreativa ibland p med vetenskap , helst fysik dr man utforskar nya dimensioner(stringteori) tillsammans med kvantfysik(Einstein) och andra spnnande forskningsflt.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2020-10-29 kl. 16:07.
Citera
2020-10-29, 16:37
Medlem
BWOVVs avatar
Jag tror p att dda fiskar gr med strmmen. En kille eller tjej som klr sig som man vill och gr sin egen vg r kreativ/nyfiken. Ibland tar det flera r att hitta sin vg, vissa finner det i tidig lder och vet precis vad man vill. Men en sak jag tror dessa individer har gemensamt r en liten kombination, typ ADD eller ADHD.
Det krvs lite utanfr ramarna tnk fr att lyckas med ett nystartat fretag idag eller sl in sig i musikbranschen. Drav en fisk som inte r dd.

/bwovv
Citera
2020-10-29, 17:15
Medlem
Med risk fr att lta lite sjlvgod kan jag bertta att jag sjlv r en ovanligt kreativ person. Min kreativitet tar sig uttryck p mnga olika stt.

Nr jag lagar mat r jag r jag innovativ med olika smak- frg- och konsistenskombinationer. Visste ni expempelvis att vaniljglass smakar riktigt gott med hemmakokad lingonsylt och att senap och fisk r en god smakkombination?

Vi som har ovanligt kreativa sjlar r nog alla unika p vra olika stt. Men gemensamt r nog att vi har generellt enklare att tnka utanfr boxen.
Citera
2020-10-29, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskarssondenstore
, det r ofta bara en trstetikett fr idioter, men en verkligt kreativ mnniska r en person som besitter hg grav av siktsmssig integritet och sjlvstndigt tnkande.

Det r dessvrre sant, det r en trstetikett.

"- Tyvrr r du strax under medel i mnena Historia, Kemi och Idrott. Men lite kreativ r du ibland."

Kreativ r egentligen bara ett annat ord fr konstig. I sllsynta fall r kreativitet en positiv egenskap dock. Om det kombineras med hg intelligens, stort personligt driv, verklig produktivitet, snabbhet, kommunikativ frmga m.m. De riktiga kreativa talangerna skapar ofta ngot extraordinrt redan i ung lder och dessutom r de mngsidiga. Vi vriga medelmttor lyckas kanske kladda ihop en (1 st) fin tavla p fritiden under en hel livstid. Tavlan r p sin hjd vrd ngra f kronor nr vi frsker slja den.

Egentligen r kreativitet verskattat allts. Det finns enklare stt att n framgng eller bli lycklig, rik etc. Bttre att lgga sin tid p att optimera och kombinera andras kreativa skapelser nr man frsker skapa ngot i sin vardag. Om man tror att man ska bli ett kreativt geni ssom Einstein, Picasso eller framgngsrik uppfinnare etc s blir man besviken i de flesta fall eftersom gemene man inte har tillrcklig hjrnkapacitet.
Senast redigerad av MrNoShow 2020-10-29 kl. 18:30.
Citera
2020-10-29, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Med risk fr att lta lite sjlvgod kan jag bertta att jag sjlv r en ovanligt kreativ person. Min kreativitet tar sig uttryck p mnga olika stt.

Nr jag lagar mat r jag r jag innovativ med olika smak- frg- och konsistenskombinationer. Visste ni expempelvis att vaniljglass smakar riktigt gott med hemmakokad lingonsylt och att senap och fisk r en god smakkombination?

Vi som har ovanligt kreativa sjlar r nog alla unika p vra olika stt. Men gemensamt r nog att vi har generellt enklare att tnka utanfr boxen.
Kreativitet r att vga tnka annorlunda,
konstnrlighet r att ha talang,
Men en konstnr r man bara genom att ha dessa tv plus ngot mycket mer, typ tro p sig sjlv och sitt uttryck oavsett vad andra tycker och tnker....
Dvs en genialitet som nstan grnsar till galenskap men som nd inte r det!
Citera
2020-10-29, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Kreativitet r att vga tnka annorlunda,
konstnrlighet r att ha talang,
Men en konstnr r man bara genom att ha dessa tv plus ngot mycket mer, typ tro p sig sjlv och sitt uttryck oavsett vad andra tycker och tnker....
Dvs en genialitet som nstan grnsar till galenskap men som nd inte r det!

Och att du lever i ett samhlle dr det r okej att uttrycka sina sikter.
Citera
2020-10-29, 18:40
Medlem
nonameds avatar
Du mrker nr du pratar med en kreativ person att dom r kreativa och kreativa personer spnar nya ideer. Sjlv dog kreativiteten utav medicinen.
Citera
2020-10-29, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Och att du lever i ett samhlle dr det r okej att uttrycka sina sikter.
Men i ett samhlle dr det fria ordet undertrycks tvingas de sanna konstnrerna att utveckla sin kreativitet nnu mer..
Men faktum r att mnsklighetens strsta konstverk har uppkommit i samband med sociala omvlvningar, revolutioner och krig.
Dvs motstnd triggar kreativiteten, det finns en viss bipolr, grnsverskidade och obstinat ingrediens hos alla konstnrer jag mtt.
Senast redigerad av rantaplan 2020-10-29 kl. 19:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in