Citat:
Ursprungligen postat av
hestbice
Nej, precis tvärtom. SD har statistiskt sett precis den väljargrupp jag skrev om, det är information du kan läsa om på flera ställen, men kan tipsa om denna:
https://www.iffs.se/media/22379/forskningsrapport_2018_2.pdf
Scrolla ned till sidan 59 så kan du läsa om demografin för deras väljare, det är alltså större "loosers" än S-väljarna sett till utbildning/inkomst, lite ironiskt. Om du orkar läsa hela tre sidor kan du läsa om den snedvridna självskattningen också, ganska rolig läsning.
Så det är folk som jobbar inom den tärande sektorn och vill betala mer skatt som röstar på sd och afs?
Om man har låg utbildning och tjänar en låg lön så vill man väl betala mindre i skatt.
Om man jobbar för staten på något verk så vill man väl inte att det ska betalas mindre i skatt, eftersom ens lön finansieras av skatter.
Det låter lite som att du klankar ner på bönderna så att säga, men bönderna är ju de som bär upp samhället.
Det är inte någon byråkrat på något statligt verk.
Jag jobbar som rörsvetsare till exempel och jag vill betala mycket mindre i skatt, jag röstar hellre på parti som sänker skatt än höjer den.
Jag vet inte vad för slutpoäng din "forsknings" rapport skall påvisa? Du behöver nog göra en djupare analys i detta.