2020-10-29, 12:41
Medlem
Hej,

Frågar åt en vän som funderar på att begå ett försäkringsbedrägeri genom att anmäla sin gamla dator som stulen. Datorn i fråga blev faktiskt stulen för 1 år sedan och min vän använde då sin pappas Folksam hemförsäkring i Sverige för att få ersättning för den.

Numera bor han i ett annat skandinaviskt land där han har en hemförsäkring genom IF. Jag funderar på om det skulle kunna finnas någon risk med att anmäla denna dator som stulen genom IF? Självklart måste han då ange samma serienummer och bifoga samma kvitto för datorn men eftersom detta skulle vara genom ett annat försäkringsbolag i ett annat land borde väl detta vara lugnt, eller?

Tar gärna emot tips från någon med insyn i branschen eller rättsväsendet och svar i stil med "skaffa dig ett jobb istället" undanbedes.
Citera
2020-10-29, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annoyingwhorekid
Hej,

Frågar åt en vän som funderar på att begå ett försäkringsbedrägeri genom att anmäla sin gamla dator som stulen. Datorn i fråga blev faktiskt stulen för 1 år sedan och min vän använde då sin pappas Folksam hemförsäkring i Sverige för att få ersättning för den.

Numera bor han i ett annat skandinaviskt land där han har en hemförsäkring genom IF. Jag funderar på om det skulle kunna finnas någon risk med att anmäla denna dator som stulen genom IF? Självklart måste han då ange samma serienummer och bifoga samma kvitto för datorn men eftersom detta skulle vara genom ett annat försäkringsbolag i ett annat land borde väl detta vara lugnt, eller?

Tar gärna emot tips från någon med insyn i branschen eller rättsväsendet och svar i stil med "skaffa dig ett jobb istället" undanbedes.

Det är riskabelt. Försäkringsbolagen samarbetar mot bedrägerier.
Citera
2020-10-29, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annoyingwhorekid
Hej,

Han åker dit så det skvätter om det. Klart dom samarbetar och inte är korkade, det är höga straff på det med.
Citera
2020-10-29, 18:13
Medlem
Det stämmer, de har gemensamma register.
Citera
2020-10-30, 12:45
Medlem
Ok tack för svaren. Ni menar alltså att de har gemensamma register över landsgränserna? Medveten om att detta finns på nationell nivå men tvivlar på att de kollar över olika länder. Skulle i så fall vara för att försäkringsbolaget i fråga opererar i båda länderna, men jag tror inte att deras samarbete mellan de olika nationella entiteterna är så pass omfattande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in