2020-10-29, 20:36
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men nu talar du i fabler! Var finns källan som du så gärna vill ha att de faktiskt var där först? Finns ingen källa för de var inte först.

Är det jag som talar i fabler?

Du skriver ju själv att jag vill ha en källa, det vill jag fortfarande. Tills dess fortsätter jag att fundera kring frågan utan påstå mig veta något.

Jag tolkade ditt inlägg som en inbjudan att fortsätta diskutera med OM som premiss, och försökte på så viss ge någon form av svar på din fråga.
Citera
2020-10-29, 20:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Är det jag som talar i fabler?

Du skriver ju själv att jag vill ha en källa, det vill jag fortfarande. Tills dess fortsätter jag att fundera kring frågan utan påstå mig veta något.

Ja du påstod att de var först! Då får du fan visa bevis på det. Kan göra det enkelt för dig det. Finns inga bevis för det. Men du kanske är helt ny forskare som kan få fram det. Kom igen! Överraska oss!
Citera
2020-10-29, 20:39
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Jag är genuint nyfiken, sitter du på en källa som visar att samerna inte var före svenskarna i exempelvis dagens Lappland?

Sitter du på en källa som visar att svenskar som levt i Sverige tusentals år före samerna aldrig vandrade norrut? Inte en enda? Att inte en människa kände för att utforska norra Sverige när inlandsisen drog sig tillbaka?

Jag använder begreppet "vandrat in" med flit. Samerna var nomader och inte fast bosatta, alltså borde med samma logik vara svenskarnas land om en enda svensk vandrat norrut innan en same.
Citera
2020-10-29, 20:47
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Fulcitering i TS.

För att få det rätt och därmed göra diskussionen tydligare:

Citat:
Förslaget innebär till exempel att regeringen, statliga förvaltningsmyndigheter och regioner har en skyldighet att konsultera Sametinget i ärenden som kan få särskild betydelse för samerna.

– Det är en rätt att komma till tals i processer, det är inte en vetorätt i beslutandefrågor. Men förhoppningen är att det leder till tidig dialog, att man får upp olika perspektiv på bordet och att det kan leda till bättre beslut, säger Amanda Lind.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PRRgMz/ny-lag-ska-starka-samernas-rattigheter

Mitt förtydligande. Man kan förstås ha synpunkter på att det finns något som heter mänskliga rättigheter och tydligen också samiska sådana. Räcker inte mänskliga rättigheter för vissa eller ska klasskämparna som lagt förslaget - ett gäng vänsterpartister med Jonas Sjöstedt i spetsen - nu ha en rangordning av rättigheter och skapa ett rättigheters klassamhälle?

Bråkstakarna i låtsasparlamentet Sametinget ska tillfrågas om saker som gäller samer innan beslut fattas över deras huvuden. "No taxation without representation", ungefär.

Att kulturministern uttalar sig beror på att det ligger på hennes bord, inte nödvändigtvis att hon är överens med kommunisterna som lagt förslaget.
Citera
2020-10-29, 20:51
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Men jag säger bara OM. Inget tyder på detta, Om OM vi säger dessa samer satte sin fot först här. Finns INGET som tyder på det om om bara för frågan. Varför ska de i så fall ändå ha dessa särrättigheter? Vara värda mer än oss andra. Det ska de ju inte ha!

Citat:
Ja du påstod att de var först! Då får du fan visa bevis på det. Kan göra det enkelt för dig det. Finns inga bevis för det. Men du kanske är helt ny forskare som kan få fram det. Kom igen! Överraska oss!

Du skrev själv ett hypotetiskt OM, och jag fortsatte på den premissen. Jag började mitt inlägg med det ordet och sedan fortsatte jag en utläggning.

Men vem är det egentligen som påstår att saker lägger till på det ena eller det andra sättet?

Jag får inte känslan av att du mest är intresserad av att "sätta dit mig" nu och det får du i så fall gärna göra. Jag kan gärna upprepa att jag inte tror mig veta huruvida de var först eller inte. Jag har länkat till några Wikipediasidor som inte direkt kommit fram med några bevis och sedan bett andra användare om källor. Jag tror att du blir besviken om du väntar på en överraskning från mig.

Ska jag påminna dig om att du å andra sidan påstod att de flesta samerna kom från Ryssland på 1800-talet? När du av en annan användare ombads presentera en källa kom det inte fram så mycket, vad jag kunde se, men jag är ju eventuellt både dum och dålig på att läsa, så jag kanske inte ska säga för mycket.
Citera
2020-10-29, 20:52
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Jag tycker att båda ska ha den rätten.

Jag kanske låter naiv nu, men jag hoppas att samer och svenskar kan leva sida vid sida. Att samerna kanske har rätt att bruka vissa landområden och leva enligt sin kultur där och att svenskarna borde ha rätt att bestämma i vad som historiskt har varit svenskarnas områden. Och i den mån det är möjligt samsas i överlappande områden.

Vi har ju levt sida vid sida i flera hundra år nu. Tusen år om man räknar med vissa historikers synsätt. Riktiga svenskar är snart en minoritet i landet, vore bättre om man gav oss särrättigheter.
Citera
2020-10-29, 20:53
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Sitter du på en källa som visar att svenskar som levt i Sverige tusentals år före samerna aldrig vandrade norrut? Inte en enda? Att inte en människa kände för att utforska norra Sverige när inlandsisen drog sig tillbaka?

Jag använder begreppet "vandrat in" med flit. Samerna var nomader och inte fast bosatta, alltså borde med samma logik vara svenskarnas land om en enda svensk vandrat norrut innan en same.

Jag har aldrig hävdat att jag sitter på bra källor eller kunskap i frågan. Jag tycker att diskussionen är intressant och ville lära mig mer, därav mina frågor om källor.
Citera
2020-10-29, 20:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Du skrev själv ett hypotetiskt OM, och jag fortsatte på den premissen. Jag började mitt inlägg med det ordet och sedan fortsatte jag en utläggning.

Men vem är det egentligen som påstår att saker lägger till på det ena eller det andra sättet?

Jag får inte känslan av att du mest är intresserad av att "sätta dit mig" nu och det får du i så fall gärna göra. Jag kan gärna upprepa att jag inte tror mig veta huruvida de var först eller inte. Jag har länkat till några Wikipediasidor som inte direkt kommit fram med några bevis och sedan bett andra användare om källor. Jag tror att du blir besviken om du väntar på en överraskning från mig.

Ska jag påminna dig om att du å andra sidan påstod att de flesta samerna kom från Ryssland på 1800-talet? När du av en annan användare ombads presentera en källa kom det inte fram så mycket, vad jag kunde se, men jag är ju eventuellt både dum och dålig på att läsa, så jag kanske inte ska säga för mycket.

Nej jag tycker absolut inte du är dum. Verkar vara en smart en. Detta med 1800-tal kommer från min källa samt det faktum att många samer har ryska namn. Det tillsammans med det här sjuka. Det finns inga bevis för att samerna var först för samer är naturfolk och lämnar inga bevis. Det är sjukt! Det jag invänder mot för att de alltså ska få extra rättigheter.
Citera
2020-10-29, 20:58
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vi har ju levt sida vid sida i flera hundra år nu. Tusen år om man räknar med vissa historikers synsätt. Riktiga svenskar är snart en minoritet i landet, vore bättre om man gav oss särrättigheter.

Beroende på vilka särrättigheter du pratar om för svenskar kan jag säkert vara benägen att hålla med dig. Men det behöver väl inte utesluta att samerna också har vissa särrättigheter? Som de ser ut idag tycker jag att de ser rimliga ut.
Citera
2020-10-29, 21:05
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Jag har aldrig hävdat att jag sitter på bra källor eller kunskap i frågan. Jag tycker att diskussionen är intressant och ville lära mig mer, därav mina frågor om källor.

OK.
Läs på om Hamburgertiden efterföljande kulturer och som levde sida vid sida om inlandsisen och drog sig norrut i takt med att inlandsisen drog sig tillbaka.
Det är smått omöjligt att logiskt komma med ett trovärdigt argument till att ingen bosatt sig i norra delarna av Sverige, nästan ner mot mitten av Sverige, innan samerna kom norrifrån. Att samerna levt för sig själva i norra Sverige, eller att någon lapp bott i ett område där det för tillfället (eller ens någonsin) inte bott en svensk (i ett glesbefolkat land) är inte ett argument för någon slags äganderätt över stora landområden.
Citera
2020-10-29, 21:09
Medlem
mats_lindqvists avatar
Citat:
Så nu ska de få ännu mer rättigheter. Detta folk som är de mest rasistiska som finns. Det är blodprov som gäller för att du ska kunna kalla dig same och få rösta i deras val. De är inte heller någon ursprungsbefolkning i Sverige. De flesta kom från Ryssland på 1800-talet. Hur länge ska detta vansinne fortgå?

Ge dem alla rättigheter de vill ha och ta bort alla subventioner/bidrag.

Det småskaliga familjejordbruket är en del av min kultur/historia/identitet. Detta finns idag att beskåda på hembygdsgårdar, Astrid Lindgrens värld och liknande.
Senast redigerad av mats_lindqvist 2020-10-29 kl. 21:15. Anledning: Tillägg
Citera
2020-10-29, 21:10
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Nej jag tycker absolut inte du är dum. Verkar vara en smart en. Detta med 1800-tal kommer från min källa samt det faktum att många samer har ryska namn. Det tillsammans med det här sjuka. Det finns inga bevis för att samerna var först för samer är naturfolk och lämnar inga bevis. Det är sjukt! Det jag invänder mot för att de alltså ska få extra rättigheter.

Ja, så är det nog och det gör att det för mig blir svårt att ha en tydlig åsikt i frågan. Om det inte går att bevisa vem som var där först blir det svårt för mig att avgöra om samerna ska ha rätt att bruka den marken enligt sin kultur eller inte. OM de var där först ser jag det inte som en extra rättighet för dem, utan som en naturlig rättighet, om jag uttrycker mig lite slarvigt.

OM svenskarna var först tycker inte jag heller att samerna ska ha särskilda rättigheter, och eftersom att jag inte vet tar jag inte ställning än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in