Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Men jag säger bara OM. Inget tyder på detta, Om OM vi säger dessa samer satte sin fot först här. Finns INGET som tyder på det om om bara för frågan. Varför ska de i så fall ändå ha dessa särrättigheter? Vara värda mer än oss andra. Det ska de ju inte ha!
Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Ja du påstod att de var först! Då får du fan visa bevis på det. Kan göra det enkelt för dig det. Finns inga bevis för det. Men du kanske är helt ny forskare som kan få fram det. Kom igen! Överraska oss!
Du skrev själv ett hypotetiskt OM, och jag fortsatte på den premissen. Jag började mitt inlägg med det ordet och sedan fortsatte jag en utläggning.
Men vem är det egentligen som påstår att saker lägger till på det ena eller det andra sättet?
Jag får inte känslan av att du mest är intresserad av att "sätta dit mig" nu och det får du i så fall gärna göra. Jag kan gärna upprepa att jag inte tror mig veta huruvida de var först eller inte. Jag har länkat till några Wikipediasidor som inte direkt kommit fram med några bevis och sedan bett andra användare om källor. Jag tror att du blir besviken om du väntar på en överraskning från mig.
Ska jag påminna dig om att du å andra sidan påstod att de flesta samerna kom från Ryssland på 1800-talet? När du av en annan användare ombads presentera en källa kom det inte fram så mycket, vad jag kunde se, men jag är ju eventuellt både dum och dålig på att läsa, så jag kanske inte ska säga för mycket.