2020-10-29, 20:14
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Att lärare, politiker, journalister osv inte förstått att samerna är ett urfolk, och inte ett ursprungsfolk (i Sverige) är ett stort problem. Det förstnämnda kan vara det sistnämnda, men inte alltid.
Någon måste på allvar ta tag i samefrågan och ta bort deras jävla "rättigheter". Om det inte passar, ut med skiten.

Jag är genuint nyfiken, sitter du på en källa som visar att samerna inte var före svenskarna i exempelvis dagens Lappland?
Citera
2020-10-29, 20:14
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så nu ska de få ännu mer rättigheter. Detta folk som är de mest rasistiska som finns. Det är blodprov som gäller för att du ska kunna kalla dig same och få rösta i deras val. De är inte heller någon ursprungsbefolkning i Sverige. De flesta kom från Ryssland på 1800-talet. Hur länge ska detta vansinne fortgå?

Ja, det är samtidigt dubbeltänk då övriga urinvånare i Sverige (som invandrade söderifrån fram till bronsåldern) inte har speciella lagstadgade rättigheter. Tvärtom, de kan av praxis inte vara offer för hets mot folkgrupp t ex.
Citera
2020-10-29, 20:16
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Så nu ska de få ännu mer rättigheter. Detta folk som är de mest rasistiska som finns. Det är blodprov som gäller för att du ska kunna kalla dig same och få rösta i deras val. De är inte heller någon ursprungsbefolkning i Sverige. De flesta kom från Ryssland på 1800-talet. Hur länge ska detta vansinne fortgå?

"Ryssland på 1800-talet"
Jag må vara FB största dödsknarkarnazist. Men att samer inte skulle vara ursprungsbefolkning...I NORRA Sverige är ju helt befängt.
Det bodde sydsamer/skogssamer nere i Värmland och Uppland ända in på början av 1800-talet.
Carl von Linne mötte samer utanför Sundsvall på 1700-talet.
Sydsamiska talades i Härjedalen och Närke långt in på 1800-talet.

Vi etniska svenskar/skandinaver är självklart ursprungsbefolkning i Södra och mellersta Sverige. Men samerna och kvenerna(finnar) bebodde Norra Skandinavien först.
Vi (samer och svenskar) är båda urinvånare i Skandinavien.

Att politikerna nu lyfter upp en grupp, samerna, som urinvånare för att de är en minoritet är klassiskt kultur marxistisk politik. Skapa osämja bland befolkningsgrupper. Prioritera en men inte den andra.
Citera
2020-10-29, 20:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Nu vantolkar du mig. Jag hävdar inte att jag vet huruvida samerna var där först eller inte, jag vill lära mig och uppskattar källor. Jag menar dock att artikeln du länkade till inte alls presenterar några bevis för att de inte var där först.

Jag förstår om du tycker att jag ödslar tid på något som kan betraktas som OT i denna diskussion, men jag tycker inte att frågan kring huruvida de var där först eller inte kan förbli höljd i dunkel för att diskutera frågan som tråden handlar om på ett konstruktivt sätt.

Just att det verkar vara svårt att avgöra vilka som var först, och att det är en fråga som insatta fortfarande tvistar om gör att att jag inte känner att jag har en stabil grund att diskutera din fråga på.

Tänk om det om 34 år kommer fram nya arkeologiska fynd som tyder på att samerna, eller andra folkgrupper som kom att bli dagens samer visst var först. Det skulle i min värld innebära att Sverige har utsatt dem för illdåd och att de kanske visst borde ha stärkta rättigheter.

Eller så kanske någon i tråden presenterar trovärdiga källor som slår fast att samerna inte är en ursprungsbefolkning och då har jag lättare att förstå och hålla med ditt resonemang.

Tills dess att jag är övertygad om det ena eller andra förblir jag ödmjuk i frågan, och utan starka åsikter.

Men jag säger bara OM. Inget tyder på detta, Om OM vi säger dessa samer satte sin fot först här. Finns INGET som tyder på det om om bara för frågan. Varför ska de i så fall ändå ha dessa särrättigheter? Vara värda mer än oss andra. Det ska de ju inte ha!
Citera
2020-10-29, 20:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
"Ryssland på 1800-talet"
Jag må vara FB största dödsknarkarnazist. Men att samer inte skulle vara ursprungsbefolkning...I NORRA Sverige är ju helt befängt.
Det bodde sydsamer/skogssamer nere i Värmland och Uppland ända in på början av 1800-talet.
Carl von Linne mötte samer utanför Sundsvall på 1700-talet.
Sydsamiska talades i Härjedalen och Närke långt in på 1800-talet.

Vi etniska svenskar/skandinaver är självklart ursprungsbefolkning i Södra och mellersta Sverige. Men samerna och kvenerna(finnar) bebodde Norra Skandinavien först.
Vi (samer och svenskar) är båda urinvånare i Skandinavien.

Att politikerna nu lyfter upp en grupp, samerna, som urinvånare för att de är en minoritet är klassiskt kultur marxistisk politik. Skapa osämja bland befolkningsgrupper. Prioritera en men inte den andra.

Jo men fint. Klaga på de som för fram samer som ensam ursprungsbefolkning. Att det är skit.
Citera
2020-10-29, 20:21
Medlem
Alla statens stödpengar går till en liten klick rendjursägare, den sk överklassen. Resten är helt vanliga svensons som lever i låginkomst-träsket.
Eller äger en ren eller två i svart inkomst!
Senast redigerad av rantaplan 2020-10-29 kl. 20:25.
Citera
2020-10-29, 20:27
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Och om samerna levde i områden i dagens norra Sverige innan svenskarna kom dit? För mig är det avgörande i frågan. För om de var före svenskarna är det svenskarna som gjort anspråk på mark där det redan levde folk och då ser jag inte hur svenskar har moralisk rätt att diktera villkoren där.

Jag är inte insatt i samernas särskilda rättigheter, men jag förstår det som att de har getts tillåtelse att bruka vissa landområden för renskötsel, mark där andra verksamheter inte får bedrivas om de skadar rennäringen. Om det nu är så att samerna brukade den marken för sin renskötsel innan svenskarna kom dit tycker jag att det är rimligt att de har den särrättigheten, eller vad vi ska kalla det.

Svenskar har inte ens moralisk rätt att diktera villkoren i Sverige enligt vänstern och FN. Så varför ska samer då ha en sådan rätt?
Citera
2020-10-29, 20:31
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Men jag säger bara OM. Inget tyder på detta, Om OM vi säger dessa samer satte sin fot först här. Finns INGET som tyder på det om om bara för frågan. Varför ska de i så fall ändå ha dessa särrättigheter? Vara värda mer än oss andra. Det ska de ju inte ha!

Om de var i exempelvis dagens Lappland innan svenskarna kom dit menar jag att svenskarna ockuperade deras land. De levde redan där med sin sed, följde renarnas betesvandringar relativt ostört och senare i historien blev de tvingade av svenskarna att lära sig svenska, och förbjöds att tala sitt eget språk i skolan, för att nämna två konkreta exempel.

Att de idag har de "särskilda" rättigheterna att bruka landområden där de historiskt befunnit sig och tagit hand om sina renar ser jag som ett återställande till hur det borde fortsatt hela tiden.

Jag tycker absolut inte att samer är varken mer eller mindre värda än svenskar, jag hoppas att båda folkens intressen kan värnas parallellt.
Citera
2020-10-29, 20:33
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Om de var i exempelvis dagens Lappland innan svenskarna kom dit menar jag att svenskarna ockuperade deras land. De levde redan där med sin sed, följde renarnas betesvandringar relativt ostört och senare i historien blev de tvingade av svenskarna att lära sig svenska, och förbjöds att tala sitt eget språk i skolan, för att nämna två konkreta exempel.

Att de idag har de "särskilda" rättigheterna att bruka landområden där de historiskt befunnit sig och tagit hand om sina renar ser jag som ett återställande till hur det borde fortsatt hela tiden.

Jag tycker absolut inte att samer är varken mer eller mindre värda än svenskar, jag hoppas att båda folkens intressen kan värnas parallellt.

Men nu talar du i fabler! Var finns källan som du så gärna vill ha att de faktiskt var där först? Finns ingen källa för de var inte först.
Citera
2020-10-29, 20:34
Medlem
Ang Europas ursprungsbefolkning.
Finnarna är hela Europas enda urprungsbefolkning🤗
...kan inte styrka detta på något vis men säger det ändå!
Dna bevis finns enligt rykten..
Citera
2020-10-29, 20:34
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Svenskar har inte ens moralisk rätt att diktera villkoren i Sverige enligt vänstern och FN. Så varför ska samer då ha en sådan rätt?

Jag tycker att båda ska ha den rätten.

Jag kanske låter naiv nu, men jag hoppas att samer och svenskar kan leva sida vid sida. Att samerna kanske har rätt att bruka vissa landområden och leva enligt sin kultur där och att svenskarna borde ha rätt att bestämma i vad som historiskt har varit svenskarnas områden. Och i den mån det är möjligt samsas i överlappande områden.
Citera
2020-10-29, 20:35
Medlem
Det funkar bra 👍så här kan vi inte fortsätta att ha det i Sverige. Åt helvete med Sverige nu.
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Slakta renarna och flytta dem till miljonprogram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in