Citat:
Ursprungligen postat av
Machiavelly
Eftersom att du verkar vara så himla besatt av ondska och religion så ska jag svara på din fråga utifrån de perspektiven. Jag bor i Sverige idag därför att ortodoxt kristna serber, under ledning av Slobodan Milosevic, bedrev en etniskt rensning på först bosnjaker och sedan på oss albaner. De brände ner våra hus och dödade ett par ur min släkt som inte hade turen att komma undan dessa barbarer.
Varför jag ska bo i Sverige är en intressant fråga. Men frågan är fel ställd. Varför ska jag som alban och i mitt fall muslim inte få bo i Sverige? Jag är muslim innanför mina väggar, jag är uni-utbildad, skötsam och tjänar och bidrar till mitt samhälle. Vem lider av min existens? Du? Nej.
Det finns över huvud taget ingen anledning för mig att inte förtjäna att bo här. Jag är precis som vem som helst du ser på gatan.
Ni vill inte ha oss här för att vi är muslimer. Ni bryr er inte ett dugg om människan bakom. Hade era föräldrar konverterat till Islam hade ni blivit så uppslukade av att de är anhängare till Islam att ni hade glömt att de var era föräldrar en gång i tiden.
Den besattheten är extrem och jag har svårt att tro att ni dagligdags riktigt kan vara lyckliga och ”normala” Svenssons. Det är nästan en sjukdom. En rationellt tänkande människa ser människan bakom religionen.
Nja, du "förtjänar" att bo här för att vi svenskar fattat det beslutet. Delvis inte genomtänkt om du frågar mig. Kriget på Balkan är sedan länge över och jag anser att flyktingar i huvudsak då skall återvända och bygga upp sina hemländer. Det är också en andemening i FN:s flyktingkonvention som är väldigt nedtonad i debatten.
Naturligtvis går det inte att säga att det skall gälla 100% men i huvudsak. Det är i grunden fel att flyktingstatus numera ofta leder till permanent uppehållstillstånd och skulle det drivas till sin spets så leder det faktiskt till att välordnade länder med mindre befolkningar till slut får se sitt eget folk bortträngt. Sverige är på god väg att skapa den situationen.
Du kan ju fundera på situationen som skulle uppstå om Albanien fick ordning på sin ekonomi och blev som Sverige och med våra eller ännu liberalare immigrationslagar och socialförsäkringssystem och det sedan blev en flyktingvåg i stil med 2015. Albanien ligger granne med Grekland och har inte ens 3 miljoner invånare. Öppna era hjärtan? Go figure.