• 1
  • 2
2020-10-30, 09:04
Medlem
Vet man med sig att man skall göra något som kan skada glaset, så går det att ta av sig klockan.
Har klockan safirglas, så skall det väldigt mycket till för att repa glaset.
Citera
2020-10-30, 17:23
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men får man det där gnistrande klara glaset då?

Kanske enklare att lämna in klockan för glasbyte ibland? Läste någonstans att man kan putsa upp lätt repat glas med tandkräm.

Tack.
Några olika frågor.

Vad kan det kosta att byta glaset på klockan? Jag hittade info om den. Den har mineralglas.

Man kan ju läsa hur bred diametern är på klockan. Mellan 40-46 är tydligen vanligt på herrklockor. Min är 44. Menar de glasets bredd eller inklusive hela klockan? Jag tänker om jag skall leta fram skydd som passar i storlek.
Citera
2020-10-30, 17:30
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Nej gnistrandet försvinner. det ser även lite ojämnt ut.

Känns som den blir dramatiskt mycket fulare om man kletar ner den med nagellack. Värre än eventuella repor rentav.
Citera
2020-10-31, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!
Jag köpte nyss ett armbandsur. Det är alltså nytt och jag la lite mer än jag brukar.
Jag skulle vilja skydda glaset så det inte blir repigt. Kan man sätta på något skydd precis som man kan göra med sin smartphone. Någon form av härdat glas eller liknade som sätta utanpå?
Inget ultradyrt för då blir det ju meningslöst. Klockan kostade 1800, men det är mycket för mig.
Du behöver inget skydd. Som ngn skrev om du ska ut och göra ngt särskilt så ta av klockan eller skydda den under tröja/jacka.
Att byta mineralglas kostar ca 200, lägg på en hundring om glaset är välvt.
Citera
2020-11-01, 19:34
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Du behöver inget skydd. Som ngn skrev om du ska ut och göra ngt särskilt så ta av klockan eller skydda den under tröja/jacka.
Att byta mineralglas kostar ca 200, lägg på en hundring om glaset är välvt.

Man kan ta av den ja, men jag märkte själv häromdagen att man kan tappa den när man sätter på på och av den och då skulle glaset skadas om det är asfalt eller hårt golv.
Är du säker på att det inte kostar mer än 200? Tror det är dyrare. Källa?
Citera
2020-11-01, 20:55
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Man kan ta av den ja, men jag märkte själv häromdagen att man kan tappa den när man sätter på på och av den och då skulle glaset skadas om det är asfalt eller hårt golv.

Allvarligt talat, det är inte kronjuvelerna du har på armen, använd klockan med omdöme, något skydd till glaset behöver du inte.

Om du skall leka med barnen i sandlådan, ta av dig klockan.
Om du skall blanda cement, ta av dig klockan.
Senast redigerad av trottwell 2020-11-01 kl. 21:02.
Citera
2020-11-01, 21:31
Medlem
Citat:
Det beror väl på vad du har för klocka och var du bor. Gå till en affär som säljer klockor och fråga.

I klockhänseende är det inte en särskilt dyr klocka du köpt, med all respekt att vi har olika förutsättningar.

Testat att googla?
https://www.klockverkstad.se
Citera
2020-11-01, 22:40
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men får man det där gnistrande klara glaset då?

Kanske enklare att lämna in klockan för glasbyte ibland? Läste någonstans att man kan putsa upp lätt repat glas med tandkräm.
Tandkräm fungerar inte men om det är plastglas på klockan finns det speciella produkter för det

Tanken är inte helt fel med tandkräm eftersom det är ett slipmedel men kommer inte fungera glaset kommer bli helt dimmigt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in