• 1
  • 2
2020-10-29, 00:23
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!
Jag köpte nyss ett armbandsur. Det är alltså nytt och jag la lite mer än jag brukar.
Jag skulle vilja skydda glaset så det inte blir repigt. Kan man sätta på något skydd precis som man kan göra med sin smartphone. Någon form av härdat glas eller liknade som sätta utanpå?
Inget ultradyrt för då blir det ju meningslöst. Klockan kostade 1800, men det är mycket för mig.
Citera
2020-10-29, 00:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!
Jag köpte nyss ett armbandsur. Det är alltså nytt och jag la lite mer än jag brukar.
Jag skulle vilja skydda glaset så det inte blir repigt. Kan man sätta på något skydd precis som man kan göra med sin smartphone. Någon form av härdat glas eller liknade som sätta utanpå?
Inget ultradyrt för då blir det ju meningslöst. Klockan kostade 1800, men det är mycket för mig.
Har en klocka med vanligt mineralglas, vilket klarat sig mer än väl i närmare fem år.
Citera
2020-10-29, 00:52
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Hej!

Har sätt att det finns till Garmins klockor så det borde finnas till andra också kan man tycka.
Citera
2020-10-29, 00:52
Medlem
glajarns avatar
Hade du googlat lite så hade du hittat.

https://m.miniinthebox.com/sv/skarms...tklocka_c11501
Citera
2020-10-29, 00:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hej!

Köp ett billigt telefon-skydd och klipp till och klistra på. En annan bra grej är att ha långärmat som täcker klockan samt ta av klockan när man gör "farliga grejer" som meka med bilen, klippa gräset, diska etc. etc. Det är min taktik som jag kört i flera år, och det har funkat över förväntan bra.
(Inte telefonskyddet då, en ny idé för kvällen, men det övriga).
Citera
2020-10-29, 15:42
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har en klocka med vanligt mineralglas, vilket klarat sig mer än väl i närmare fem år.

Jojo, klarar sig, men jag vill att den skall vara som ny när jag sitter på kontoret. Jag rör mig i andra sammanhang också där den kan bli repad.

Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Hade du googlat lite så hade du hittat.

https://m.miniinthebox.com/sv/skarms...tklocka_c11501

Tack så mycket. Får kolla om det är samma storlek som min klocka bara.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Köp ett billigt telefon-skydd och klipp till och klistra på. En annan bra grej är att ha långärmat som täcker klockan samt ta av klockan när man gör "farliga grejer" som meka med bilen, klippa gräset, diska etc. etc. Det är min taktik som jag kört i flera år, och det har funkat över förväntan bra.
(Inte telefonskyddet då, en ny idé för kvällen, men det övriga).

Bra tips. Undrar hur man får det helt runt och fint när man klipper själv. Bra ide med tröjan där!
Citera
2020-10-29, 17:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Jojo, klarar sig, men jag vill att den skall vara som ny när jag sitter på kontoret. Jag rör mig i andra sammanhang också där den kan bli repad.
Min ser fortfarande helt ny ut, efter fem år. Använder den dagligen, dock inte på arbetet.

Vad har du för glas i din? Vad jag förstår finns det normalt tre varianter: Plast - Inte så hållbart, Mineralglas - Skapligt hållbart, Safirglas - Otroligt hållbart.
Citera
2020-10-29, 17:13
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Min ser fortfarande helt ny ut, efter fem år. Använder den dagligen, dock inte på arbetet.

Vad har du för glas i din? Vad jag förstår finns det normalt tre varianter: Plast - Inte så hållbart, Mineralglas - Skapligt hållbart, Safirglas - Otroligt hållbart.

Det är en klocka för ca. 1500 (vet att jag skrev 1800 högst upp, men det var för att jag beställde den från USA).
Misstänker att den är för billig för att ha safirglas?
Citera
2020-10-29, 17:17
Medlem
constants avatar
Citat:
Misstänker att den är för billig för att ha safirglas?
Inte omöjligt att den har det. Mitt svenskköpta armbandsur för några hundringar mer har dock mineralglas.
Senast redigerad av constant 2020-10-29 kl. 17:20.
Citera
2020-10-29, 17:57
Medlem
Man kan be den händiga frugan att dra ett lager genomskinligt nagellack över glaset. det skyddar LITE och behöver göras om ibland.
Citera
2020-10-29, 18:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Man kan be den händiga frugan att dra ett lager genomskinligt nagellack över glaset. det skyddar LITE och behöver göras om ibland.
Men får man det där gnistrande klara glaset då?

Kanske enklare att lämna in klockan för glasbyte ibland? Läste någonstans att man kan putsa upp lätt repat glas med tandkräm.
Citera
2020-10-30, 06:28
Medlem
Citat:
Men får man det där gnistrande klara glaset då?

Kanske enklare att lämna in klockan för glasbyte ibland? Läste någonstans att man kan putsa upp lätt repat glas med tandkräm.

Nej gnistrandet försvinner. det ser även lite ojämnt ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in