2020-10-28, 16:58
Medlem
DragforADHDs avatar
Ja som rubriken lyder hur går en utredning till angående bipolär sjukdom?

Ni som har gjort utredning för bipolär sjukdom och fått diagnosen, kan ni berätta lite hur en sådan utredning går till?
Citera
2020-10-28, 17:06
Bannlyst
https://www.internetmedicin.se/behan...ektiv-sjukdom/
Citera
2020-10-28, 17:07
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
https://www.internetmedicin.se/behan...ektiv-sjukdom/
Ja jo men skulle vilja veta mera detaljer hur det gick till när dom utreder det.
sen så tycker jag inte det står sådär jätte mycket exakt hur det går till.
Citera
2020-10-28, 17:13
Medlem
Charlie-Whites avatar
Nja, bättre att du gör din utredning istället för att försöka luska efter "svar" här! Dumt att fuska på sånt...
Citera
2020-10-28, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
Ja jo men skulle vilja veta mera detaljer hur det gick till när dom utreder det.
sen så tycker jag inte det står sådär jätte mycket exakt hur det går till.
ok, anser du dig själv ha ADHD eller liknande? Om ja ,varför, om nej svara bara "nej".
Citera
2020-10-28, 17:28
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
ok, anser du dig själv ha ADHD eller liknande? Om ja ,varför, om nej svara bara "nej".
Ja jag har adhd.
går utredning ut på samma sätt som adhd utredning eller är det skillnad på det viset?
Citera
2020-10-28, 17:29
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Nja, bättre att du gör din utredning istället för att försöka luska efter "svar" här! Dumt att fuska på sånt...
frågar snarare hur en sådan utredning går till
Citera
2020-10-30, 23:21
Medlem
Läkaren intervjuar dig och försöker hitta ett systematisk mönster av humörsvängningar som inte kan förklaras av andra orsaker. Det finns väl inga större vinster om du inte verkligen har bipolär sjukdom att få diagnosen tillskillnad från en adhd utredning där du kan få statlig tjack. Jag fick en bipolär diagnos efter en timmes intervju med läkaren men de tog sex månader att få en adhd diagnos.
Citera
2020-10-31, 17:47
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
frågar snarare hur en sådan utredning går till
Ja exakt, så du vet vad du ska förbereda dig på
Citera
2020-10-31, 20:33
Medlem
psykosnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Ja exakt, så du vet vad du ska förbereda dig på
Möjligt att hen inte ska bedra psykologen.

När jag fick Asperger diagnos fick jag först mensa aktigt test som verkade vara lämpade för arkitekter & pussel & knåp mästare, finn 5 fel etc.

Sen fick jag koka ägg medans psykologen såg på kanske låter knäppt men, fick hjälp från ovan för kastrullen var så äcklig att 1 ägg fick sönder vid kokning, nu slipper jag jobba haha men tristessen efter 20 år vid datorn är övermäktig, jag hade hellre jobbat.

dom sa att jag har över normal intelligens men kanske inget å hurra över för de hittar väl inte ens ut från en klädkammare.
Citera
2020-11-01, 15:28
Medlem
Citat:
Ja som rubriken lyder hur går en utredning till angående bipolär sjukdom?

Ni som har gjort utredning för bipolär sjukdom och fått diagnosen, kan ni berätta lite hur en sådan utredning går till?

Vid utredning ligger fokus på mani. Att man har depressiva episoder är relativt enkelt för läkaren att fastställa. Och nedstämdhet kan vara så mycket annat. (Hypo)mani är svårare att fastställa. ”Jag är jätteglad ibland”, ”jag har mycket energi ibland”, ”jag gör saker jag ångrar ibland” är inte tillräckligt.

För typ 1 krävs att du har haft mer än två maniska skov. Typ snittat 2-3h sömn per natt i en vecka, gjort sjukt galna saker, pratat snabbt, överdrivet energisk, överdrivet upprymd, överaktiv, ser inga problem, när problem inträffar så påbörjar du ett nytt projekt, du har ett extremt stort självförtroende, du kanske spenderar alla pengar du har, du kanske knullar allt som rör sig (vanligt bland kvinnor).
Citera
2020-11-13, 13:06
Medlem
Gjorde min utredning i samband med min första långa tid inlagd på psyket, jag har ganska lätt för att tala och var öppen med hur jävligt jag haft det i många år.Konstant depressivt läge, maniska dagar då jag kände mig som en slags kung , brände pengar på prylar jag trodde skulle göra allt bra.Okontrollerad ilska, eller självmordstankar har funnits igenom hela livet.

Tydligen var läkarna rätt snabba på att analysera vad jag hade, för de påbörjade medicinering rätt så omgående.Haft 5 år där jag iallafall haft ett liv jämfört med de drygt 35 åren innan som känns som ett mörker.

Har sedan haft en bra öppenvård, dock varit inlagd till o från i 5 år men det är mest beroende av arbetsbelastning.Sedan har sömnen aldrig varit bra, stress fungerar inte i större mängd.Blir jag för nedgången blir det ofta alkohol eller sömntabletter för att bli avtrubbad och må aningen bättre för stunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in