Citat:
Ursprungligen postat av
Dinero
Jag provade med Debian på laptopen också.
På nåt vänster klarade jag att komma förbi ACPI'en med Debian men då kunde jag inte logga in..
Jag kommer inte åt grub för att göra ändringarne.
Det finns ingenting i Bios för att komma åt att slå av Ez mode där heller.
Äldre Debian har väl ett default root password bara för att installationen ska kunna fortsätta?
Eller minns jag fel?
Citat:
Ursprungligen postat av
Dinero
Tackar för all hjälp och råd här i tråden.
Har fått laptopen till att fungera. Det var en kombination av alla råd jag fick herfra pluss litt extra jävling som fick det till.
Acpi=off fungerade inte. fick ha acpi=strict för att få den till att fungera samt lura meg in via ett shell och göra en apt dist upgrade för att få det till.
fick köra en update-grub och update-initramfs -u helt på slutet.
Det kommer nu upp 5 acpi fel men det fungerar.
Tackar så mycket för all hjälp
Kör "sudo apt-get update" flera ggr och starta om så att du är säker på att optimeringarna
går in.
Det är inte bara uppdateringar utan diverse optimeringar som kan behövas.
Glöm aldrig ditt root password !
Så du kom åt att radera och skriva nya partitioner på Windows-disken?
Det var Kali Linux du provade med.
Men tex Linux Mint är lite modernare.
Och som någon nämnde Mate,
Cinnamon Mate är väl den mest nedladdade, av Mate-distarna?
Det är en hel del problem med laptops och äldre Linux-distar.
Man kan vara tvungen att använda nätverkskabel pga att man inte kommer åt det trådlösa nätverkskortet förräns efter uppdateringar och en del trixande.
Man kan nästan göra allt i övriga distar som man kan i Kali Linux.
Så Kali Linux är inte absolut nödvändigt.
OBS: Speciellt på laptops så finns ett flertal specialfunktionstangenter på tangentbordet, märkta fn eller Fn. Dessa fungerar i grundinstallationen av Windows. Men räkna inte med att de fungerar alls i Linux.
En del modeller av tex HP har sådana profiler för hur dessa ska fungera under Linux, men långt ifrån alla modeller har det.
En ytterligare knasighet med Linux och laptops är att vissa USB-portar defaultar till USB 2.0