• 1
  • 2
2020-10-29, 16:29
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Börja med att mata in acpi=off i grub inställningarna.

Funkar inte det? Testa en annan distro.
Kali Linux är inte känt för att ha särskilt bra hårdvarustöd, speciellt inte på laptops.
Testa med Ubuntu, Mate eller Fedora och se om problemet kvarstår.
Har du senaste UEFI versionen så borde det inte vara problem med grafiken men jag tror du borde fiska runt inne i UEFI efter inställningar du kan påverka.

Stäng av EZ mode till att börja med så kan du se betydligt mer.
Citera
2020-10-29, 16:38
Medlem
Jag provade med Debian på laptopen också.

På nåt vänster klarade jag att komma förbi ACPI'en med Debian men då kunde jag inte logga in..

Jag kommer inte åt grub för att göra ändringarne.

Det finns ingenting i Bios för att komma åt att slå av Ez mode där heller.
Citera
2020-10-29, 17:57
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinero

På nåt vänster klarade jag att komma förbi ACPI'en med Debian men då kunde jag inte logga in..

Debian är inte känt för sitt snabba hårdvarustöd. I vilket fall.

Vad händer om du går in i UEFI och trycker F7?
Citera
2020-10-29, 19:56
Medlem
Får upp "advanced mode"

Provat samtliga inställningar upp till flera gånger utan att lyckas.
Kan ändra boot order
Koppla in/ut usb
koppla in/ut pekplattan
och en del annat.
Citera
2020-10-29, 21:10
Medlem
Citat:
Hur skriver jag det på kärnans kommandorad? får tillgång till ett "shell" som jag kan skriva en del kommandoer i. Men det är ingenting i shellet som visas när jag skriver ls (förutenom att visa usb inne i en parentes).

MVH
Dinero
Du trycker på tangenten 'e' framför den rad i grub-menyn som du skall boota från, sedan kan du editera kommandoraden. Kommandoraden är den rad där det står "root=" etc.

Följande manual från Fedora beskriver stegen:
https://docs.fedoraproject.org/en-US...B-runtime.html

Notera att ändringarna man kan göra i grub bara är tillfälliga och försvinner när du bootar om datorn. För att ändra permanent behöver du editera en fil som heter grub.cfg eller liknande. Borde finnas någonstans under /boot/efi, men exakt var beror på distributionen och jag kan inget om kali.

Om bios bara kan uppdateras från Windows så är det förmodligen enklast att installera Windows först bara för att göra uppdateringen. Som jag tidigare skrev behöver du ingen licensnyckel för detta. Annars brukar ASUS ha en meny i BIOS-inställningarna där man kan flasha filen direkt från en USB-sticka som är formaterad med någon variant av FAT (gamla formatet från Win95 och tidigare). Gäller i alla fall de moderkort från ASUS som säljs för hemmabyggen.
Citera
2020-10-30, 11:40
Medlem
Tackar. Skal försöka det.
Citera
2020-10-30, 15:14
Medlem
Tackar för all hjälp och råd här i tråden.

Har fått laptopen till att fungera. Det var en kombination av alla råd jag fick herfra pluss litt extra jävling som fick det till.

Acpi=off fungerade inte. fick ha acpi=strict för att få den till att fungera samt lura meg in via ett shell och göra en apt dist upgrade för att få det till.

fick köra en update-grub och update-initramfs -u helt på slutet.

Det kommer nu upp 5 acpi fel men det fungerar.

Tackar så mycket för all hjälp
Citera
2020-10-30, 18:03
Medlem
Citat:

Har fått laptopen till att fungera. Det var en kombination av alla råd jag fick herfra pluss litt extra jävling som fick det till.

Acpi=off fungerade inte. fick ha acpi=strict för att få den till att fungera samt lura meg in via ett shell och göra en apt dist upgrade för att få det till.

Roligt att du fick ordning på det. Om man inte försöker så lär man sig inget.
Citera
2020-10-30, 22:38
Medlem
Citat:

Äldre Debian har väl ett default root password bara för att installationen ska kunna fortsätta?
Eller minns jag fel?
Citat:

Kör "sudo apt-get update" flera ggr och starta om så att du är säker på att optimeringarna
går in.
Det är inte bara uppdateringar utan diverse optimeringar som kan behövas.
Glöm aldrig ditt root password !

Så du kom åt att radera och skriva nya partitioner på Windows-disken?
Det var Kali Linux du provade med.
Men tex Linux Mint är lite modernare.
Och som någon nämnde Mate,
Cinnamon Mate är väl den mest nedladdade, av Mate-distarna?
Det är en hel del problem med laptops och äldre Linux-distar.

Man kan vara tvungen att använda nätverkskabel pga att man inte kommer åt det trådlösa nätverkskortet förräns efter uppdateringar och en del trixande.

Man kan nästan göra allt i övriga distar som man kan i Kali Linux.
Så Kali Linux är inte absolut nödvändigt.

OBS: Speciellt på laptops så finns ett flertal specialfunktionstangenter på tangentbordet, märkta fn eller Fn. Dessa fungerar i grundinstallationen av Windows. Men räkna inte med att de fungerar alls i Linux.

En del modeller av tex HP har sådana profiler för hur dessa ska fungera under Linux, men långt ifrån alla modeller har det.

En ytterligare knasighet med Linux och laptops är att vissa USB-portar defaultar till USB 2.0
Citera
2020-10-30, 23:24
Medlem
Hej Negerstryparen.

Har gjort en apt update flere ganger.

Har till och med fått fn tangenterna till att fungera. Det enda jag inte har fått till, är finger avtrycksläsaren (men det är inget savn).

Jo, jag kom till slut in i ett shell via "advanced" valet och därefter välja recovery. Blev lite pilling där för att få det till för två av tre gånger kunde jag inte få mounte filsystemet rätt för att öppna ett shell från filsystemet. När det till slut gick, kom jag till och fick fiksad /etc/defaults/grub

Jo. kali har ett default root lösenord. efter 2020.01 versionen är det "kali". Har dock inte brukt root lösenordet när jag höll på.

Kom en konsekvens på metoden jag körde så att alla brukare ramlade bort. Fick köre enkomt en egen rescue för att lägga till meg själv som brukare i systemet.

USB'ene fungerer som de skal. Har 3.0 på vänstre side av laptopen och den porten är märkbart snabbare än de på den högre siden.

Därefter gjorde jag apt dist-upgrade, update-grub och update-initramfs -u.

Har suttit någre timmar i dag med svordomar för att få det till
Tack för din hjälp
Senast redigerad av Dinero 2020-10-30 kl. 23:27.
Citera
2020-11-01, 11:15
Medlem
Citat:
Hej Negerstryparen.

Har gjort en apt update flere ganger.

Har till och med fått fn tangenterna till att fungera. Det enda jag inte har fått till, är finger avtrycksläsaren (men det är inget savn).

Jo, jag kom till slut in i ett shell via "advanced" valet och därefter välja recovery. Blev lite pilling där för att få det till för två av tre gånger kunde jag inte få mounte filsystemet rätt för att öppna ett shell från filsystemet. När det till slut gick, kom jag till och fick fiksad /etc/defaults/grub

Jo. kali har ett default root lösenord. efter 2020.01 versionen är det "kali". Har dock inte brukt root lösenordet när jag höll på.

Kom en konsekvens på metoden jag körde så att alla brukare ramlade bort. Fick köre enkomt en egen rescue för att lägga till meg själv som brukare i systemet.

USB'ene fungerer som de skal. Har 3.0 på vänstre side av laptopen och den porten är märkbart snabbare än de på den högre siden.

Därefter gjorde jag apt dist-upgrade, update-grub och update-initramfs -u.

Har suttit någre timmar i dag med svordomar för att få det till
Tack för din hjälp

Tack för uppdateringen ! Mycket intressant faktiskt, nu blir man ju själv sugen på att köpa tex en Zenbook, som jag tycker är en relativt bra maskin.
Kör mestadels annars bara med HPs Elite serien.
Välgjorda maskiner.
Det kan också bli lite oväntat funktionalitet hos tex pekplattan när man lägger in Linux, man kan inte förvänta sig att alla funktioner finns med.
Dvs att den fungerar likadant som pekplattan i Windows.
Försök att alltid ge dig den goda vanan att alltid ha ett root-lösenord. Det är dumt att inte lägga in ett root-lösenord. Eftersom det gör din dator sårbar för attack utifrån.
Linux är som default som multiuser och multisuperuser, dvs systemet kan utan vidare acceptera inloggningar utifrån.
Till skillnad från tex Windows där man måste aktivera den funktionen, heter remote assistance eller något liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in