• 1
  • 2
2020-10-28, 15:56
Medlem
Hej Flashbackare.

är det några som vet hur man överkörar eller lurar ACPI i bios?

Har nyss införskaffad en asus vivobook 14 m413. Var windows installerad - något jag inte vill ha.
Installerade därför Kali Linux. Och det blev en totalkrock. Det enda som kommer upp på skärmen är följande felmeddelande:

[ 0.458742] ACPI BIOS Error (bug): Failure creating named object [\SMIB], AE_ALREADY_EXISTS (20200326/dsfield-634)

OK. Jag "brickade" en sprillans ny dator.. Men det är biosfel på rackeren. Har kontaktad ASUS för att få ny bios (har installert den senaste biosen också på laptopen).

Vad jag läser på diverse linux forum är att det är windows som är spöket. Dvs att det är lagt inn spärrer så att andra operativsystem inte ska kunde nyttjas.

Är det några här på forumet som vet hur man kommer rundt problemet?
Citera
2020-10-28, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinero
Hej Flashbackare.

Har nyss införskaffad en asus vivobook 14 m413. Var windows installerad - något jag inte vill ha.
Installerade därför Kali Linux. Och det blev en totalkrock. Det enda som kommer upp på skärmen är följande felmeddelande:

[ 0.458742] ACPI BIOS Error (bug): Failure creating named object [\SMIB], AE_ALREADY_EXISTS (20200326/dsfield-634)

Tror jag hade något liknande på min gamla asus Zenbook, men att felmeddelandet inte var något att bry sig om. Men här säger du att det hänger sig?

Jag har något vagt minne av att man var tvungen att stänga av "Secure Boot" i BIOS för att det skulle funka, men tyvärr har jag inte något bättre att komma med.
Citera
2020-10-28, 16:38
Medlem
Tackar för hjälpen.

Den är stendöd. Secure boot samt samtliga andra funktioner i bios har jag provat att slå av.

Den är brickad helt.

Det är det enda meddelandet som kommer upp och så hänger datoren sig totalt.

GRUB'en fungerer där jag kan välja om jag ska starta upp kali'en i recovery mode, vanlig mode eller få tillgång till bios.

Låasningen händer efter GRUB

Har provat att starta upp datoren i recovery mode. En del grejär läsas in före den låsas på nytt igän
Citera
2020-10-28, 17:30
Medlem
Citat:
Hej Flashbackare.

OK. Jag "brickade" en sprillans ny dator.. Men det är biosfel på rackeren. Har kontaktad ASUS för att få ny bios (har installert den senaste biosen också på laptopen).

Vad jag läser på diverse linux forum är att det är windows som är spöket. Dvs att det är lagt inn spärrer så att andra operativsystem inte ska kunde nyttjas.

Tips är att du först bränner ut en recovery-USB minne ifrån Windows direkt, så att du kan återställa Windows 10 när det behövs.
Har du inte gjort det så är den stekt, att få in Windows igen.
Eller skaffa en likadan och bränna ut ett recovery minne ifrån och använda på din.

Du kan behöva se till att din dator bootar direkt från USB, och det måste du ställa in själv i BIOS.
Beroende på hur BIOS är konfig så kan det vara lite olika på modell.
Du kan behöva avaktivera UEFI bland annat.
Men det finns många artiklar om problemet:
https://dev.to/faryalzuberi/replacin...ntu-18-04-1p20
https://www.quora.com/How-do-I-insta...ivoBook-laptop
https://ubuntu.com/tutorials/install...developer-mode

Det viktiga är att se till att Windows bootloader tas bort helt och ersätts med GRUB.

Själv gör jag sällan så. Jag öppnar datorn och plockar ut Windows 10 disken och lägger den på hyllan i ett fodral som är vadderat ifall man skulle tappa den i golvet någon gång.
Sen sätter jg in en ny billig liten SSD, som är tom, tex 256 GB räcker för det mesta.
Och installerar Linux från scratch på den, från en USB-sticka, eller en bränd DVD. På så vis behöver jag inte göra så mycket jobb.
Det som kan bli lite krångligt är att optimera batterianvändningen, vilket inte alltid går så bra på Linux. Tex 4 tim 20 minuter på Windows 10, men bara knappt 2 tim på Linux Ubuntu

Tillverkaren ASUS har möjligen några sådana profiler.
Nu kommer jag inte åt deras Download drivers sektion just nu, det verkar vara stopp där,
Alternativt om man kan läsa kinesiska förstås
Så jag vet ej om det finns något uttalat stöd för Linux för ASUS laptops.
Citera
2020-10-28, 17:42
Medlem
Tack för hjälpen negerstryparen.

Har ingen recovery på windows 10

Har tagit bort windows bootloader.
Är ingen funktion i bios för att stänga av uefi

Ska försöka att få till en windows recovery cd tills i morgen och kolla om det fungerar.

Ska kolla upp länkerna du gav.
Citera
2020-10-28, 18:09
Medlem
rymdteleskops avatar
Har gjort liknande på en dell-dator då jag behövde göra en del saker i windows INNAN jag tog bort han, typ in i nån hemlig recovery-meny "två omstarter" och ta bort lite spärrar annars skulle det inte fungera enligt stack overflow som jag kollade innan för hade hört av en kollega att det skulle bli skit om jag bara körde på instinkt
Citera
2020-10-28, 19:09
Medlem
Tackar för all hjälp och stöd jag har fått på forumet här.

Dom som sålde meg datoren skickade en mail till meg efter ett par timmar.

De beklagade att det var fel på datoren och erbjud sig att jag kunde returnera den eller få den fiksad hos dom. De hade även skickad en fraktseddel så jag slipper att lägga ut för frakten.

Med andra ord var inet väldigt schyssta.

Så jag svarade at om de fiksade felet, tar jag gärna emot datoren. Klarar de inte att lösa felet, vil jag ha en tillsvarande dator som jag kan installera linux på.
Citera
2020-10-29, 06:03
Medlem
Citat:
Tack för hjälpen negerstryparen.

Har ingen recovery på windows 10

Har tagit bort windows bootloader.
Är ingen funktion i bios för att stänga av uefi

Ska försöka att få till en windows recovery cd tills i morgen och kolla om det fungerar.

Ska kolla upp länkerna du gav.

Jodå den brukar finnas, en recovery partition på hårddisken, ibland så är den hidden.
I och för sig så kan Linux skrivit över den.
I så fall bör du ha en Win 10 USB-sticka istället

Du bör kunna få igång den med att hitta factory reset, du måste komma in i BIOS direkt vid start och välja factory reset i BIOS- menyn. Windows 10 skapar då en ny kopia och lägger i ditt ordinarie utrymme på hårddisken.
Det tar en stund - minst en timme.
Sen är den körbar som en vanlig Windows dator.
Kom ihåg att när du hittar en del installationsfilmer på ytube för Linux så kolla om hur gamla de är innan du fortsätter. Många av dessa är stenålders filmer och helt värdelösa idag. Så kolla efter datumet när de lades upp
Citera
2020-10-29, 07:54
Medlem
Om det faktiskt är acpi som får datorn att hänga sig så stänger man av funktionen genom att lägga till acpi=off på kärnans kommandorad. Kommandoraden går att editera i grub. Men det kan lika gärna vara något annat fel som inträffar strax efteråt som inte alls har med acpi att göra.

Windows återställer man (om man så vill) genom att ladda ned installationsmediat från Microsoft. Eftersom datorn tillverkades med Windows förinstallerat så ligger nyckeln inbränd i moderkortets firmware och då frågar inte Windows efter licensnyckel vid ominstallation.
Citera
2020-10-29, 08:07
Medlem
Tack för tipsen ni kommer med
Citera
2020-10-29, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Om det faktiskt är acpi som får datorn att hänga sig så stänger man av funktionen genom att lägga till acpi=off på kärnans kommandorad. Kommandoraden går att editera i grub. Men det kan lika gärna vara något annat fel som inträffar strax efteråt som inte alls har med acpi att göra.

Windows återställer man (om man så vill) genom att ladda ned installationsmediat från Microsoft. Eftersom datorn tillverkades med Windows förinstallerat så ligger nyckeln inbränd i moderkortets firmware och då frågar inte Windows efter licensnyckel vid ominstallation.

Hur skriver jag det på kärnans kommandorad? får tillgång till ett "shell" som jag kan skriva en del kommandoer i. Men det är ingenting i shellet som visas när jag skriver ls (förutenom att visa usb inne i en parentes).

MVH
Dinero
Citera
2020-10-29, 15:21
Medlem
Gör en uppdatering här.

Har varit i kontakt med ASUS och höll på att få hjärnblödning:

Hello Dinero, thank you for your mail.

Jag vet inte riktigt vem det var ni talade med angående rekommendation av Linux.

Men dessvärre kan vi inte rekommendera något annat än Windows på våra enheter.

Mitt svar:

Jag skickade en mail till er i går om att jag hade skrevet fel. Blev rekommendert av
er att installera windows.

Vad jag efterfråger är en biosuppdatering så jag kan installera Linux. Det är en softwarufel i bios som gör att jag INTE kan installera Linux. Vad orsaken till det är irrelevant men konsekvensen är att datoren fungerer inte.

Windows ni rekommenderar är skit. Det är fullt av malvare, fullt av adware, det spionerer på meg och skickat allt det jag gör till Microsoft. Det är ett intrång i mitt liv jag inte kan akseptera.

Meg veterlig har ASUS ett samarbete med microsoft som resulterar i pervertert bios software som omöjliggör andra operativsystem (kollade upp efter datoren hade krockad). Det är att tvinga meg att bruka en tredje parts produkt jag absolut INTE vill ha. Det står ingenting i eran manual eller på eran hemsida att jag INTE kan köra Linux på laptopen. Hade jag visst om det hade jag aldrig köpt den.

Det som skal till för att få den till att fungera är en bios uppdatering där bios följer acpi standarden och INTE microsoft's proprietäre version.

Anser att laptopen har fabrikationsfel. Dock är det en megen simpel fix för att få den duglig igän.

Ni får hemskt gärna återkomma med ett svar på det jag skriver

-Dinero-

Asus låser tydligen brukaren till att endast bruka Windows som operativsystem och är inte interesserad i något annat.

Så sätter en halvvarning på Asus:
Datorerna är bra men planerar du att köra något annat än windows är du körd.

Så då är det inet som återstår.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in