Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Nej, det finns ingen skillnad i innebörd alls mellan
eschatos och
eschaton. Såvida man inte lider av grav autism. Det är samma etymologiska rot. Ingen av dem kan översättas till enbart ”den sista” som du påstår utan det är alltid i en kontext av tiden eller världen.
Vad hände med dina befängda utvikningar om Uppenbarelseboken? Var den inte intressant längre efter att jag länkade till ovedersäglig fakta?
Du saknar allt vad självinsikt heter. Givetvis är det du som ägnar dig åt new age liknande flummerier. Alla större kristna samfund skulle skratta åt dina tosserier om ett cykliskt synsätt i bibeln. Starta en egen konspirationsblogg istället. Jag har enbart redogjort för de centrala teserna kring eschaton såsom de framställs i bibeln.
Noterbart är att eskatologin i Judendomen reflekterar exakt samma slutgiltighet som i Kristendomen. Men det är väl felaktiga översättningar av hebreiska enligt dig.
”
The Book of Daniel (2 and 7) contains the first use of symbolic language and the mysteriously precise numbers that formed the core of subsequent apocalyptic speculation in both Judaism and Christianity. His apocalyptic hope anticipated the "kingdom of the Son of Man" following the consummation of evil in the fourth and final kingdom of the world. Daniel offers the first expression of hope in a messiah and in a Son of Man, an eschatology that unites the fulfillment of the history of Israel with the end of world history.”
https://www.britannica.com/topic/eschatology/Judaism
Du försöker med halmgubbar igen. Oförskämd aggressiv och obildad ovanpå det. Jag behöver alltså slösa tid på att upprepa mig.
Påståendet som är grunden i diskussionen är att cykliskt vs linjärt inte är en skiljelinje mellan avrahamitiska religoner och vita religioner. Punkt. Det är påståendet jag gör. För att påvisa det har jag visat spår av cykliskt tänkande i kristendom och judendom som inte kan anses vara mindre än de väldigt diffusa och små spår som återfinns i asatron. Med andra ord, asatron som är vit är inte 100% cyklisk och kristendomen inte 100% linjär, enligt de heliga böckerna, som jag betraktar som definitionen av religionen. Inte senare översättningar eller senare religiös tradition.
För att i detalj påvisa detta har jag visat att Matteusevangeliets korrekta översättning är ”jag kommer vara med er till tidsålderns slut” (vilket 40 av 60 översättningar samt grekiska lexikon höll med mig om) samt att merparten av användningar av ordet eschatos i bibeln har betydelsen ”sista” inte ”världens undergång” - det sistnämnda var i flera av fallen så grammatiskt omöjligt att det syns utan kunskaper om grekiska att det inte kunde vara korrekt.
Jag har INTE förnekat att judendomen och kristendomen här och var har linjära inslag eller ens att de skulle kunna vara fler än de cykliska. Däremot har jag sagt att den inte är 100% linjär och att cykliskhet vs linearitet inte är en skiljelinje mellan vita och abrahamitiska religioner. Så att tro att du ”motbevisat” mig genom att visa exempel på mer linjärt tänkandet är halmgubbetänk eller okunskap om predikatlogik. Min tes är alltså att kristendomen inte är 100% linjär så för att motbevisa det måste du bevisa att ALLA ställen där cykliskhet antyds egentligen menar linearitet (motbeviset mot ”det existerar x så att P(x)” är att visa att ”för alla x gäller att icke P(x)”). Det har du misslyckats med.
En annan sak du kan göra är att försöka påvisa en stor mängd (inte bara enstaka) exempel på cykliskhet i asatron, betydligt fler än i kristendomen, för att påvisa att cykliskhet eller ej är en skiljelinje mellan abrahamitiska religioner och vita religioner. Som det är just nu känner vi till ett exempel i asatron men flera i kristendomen. I och för sig kan vi säga något liknande om vedas för det står inte om cykler på massa ställen i vedas utan något enstaka.
I en filosofisk debatt behöver man vara överens om definitionerna för att inte prata bredvid varandra. Ur mitt synsätt, när vi talar om en religion så talar vi om dess ursprungliga idé och dess heliga böckers text. Men ditt synsätt är mer orienterat mot religiös tradition och tolkningar längs vägen av överstepräster. Ungefär så som talmudiska judar resonerar om judendom - rabbinernas tankar genom åren i talmud väger lika tungt som Torah eller tyngre om de hittar någon ursäkt för att deras tolkningar är vad man ”egentligen menar” även om det går emot vad som faktiskt tycks stå i originaltexten om man läser den med goda språkkunskaper. Så ja, med DET synsättet är Adam första människan fast det fanns städer fullproppade med människor när han kom ur Eden, och ”till tidsålderns slut” är ”egentligen” världens kompletta och slutgiltiga undergång. Med det synsättet är kvinnlig könsstympning sunt och heligt i Östafrika, och bröd bakade med människoblod vid Purim guds vilja. Jag tillhör dock dem som INTE anser Talmud ska överrida Torah eller king James bible ska överrida NT på grekiska (och arameiska). Jag skulle bli rätt förbannad om jag vore religionsstiftare och någon skrev om min bok eller översatte den utan att bevara nyanserna i språket.