2020-10-27, 21:44
Medlem
Läst lite historia angående "de gamla grekerna" typ 200-500 före kristus så fanns det lite "överallt" grekiska statsstater, jag undrar hur kommer det sig att det var så? Och hur många var de? Var de som egna stater eller var det ett och samma stat? T ex i dagens norra Turkiet så fanns det en stat som kallades Pontos. I Egypten fanns det en stat som kallades Ptolemaioi. I självaste grekland fanns det en mängd stater, och alla har gemensamt att de var grekiska/hellenistiska. Fanns även på Krimhalvön, södra Italien, södra Frankrike, vissa delar av Spanien osv om jag inte tar fel nu.

Som sagt jag undrar hur många det fanns och om de hade egna namn och hur det kommer sig att de var så spridda just grekiska stater.
Talade dem samma språk eller var det helt andra språk eller kanske bara olika dialekter? Hade de olika kulturer och politiska system eller var de likadana uppbyggt? Stridskonst? Vilken var mäktigast?

Skulle vilja veta lite mer om detta och gärna om nån nörd i ämnet vill kommentera och upplysa mig litegrann.
Citera
2020-10-28, 00:47
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoletusEdulis
Läst lite historia angående "de gamla grekerna" typ 200-500 före kristus så fanns det lite "överallt" grekiska statsstater, jag undrar hur kommer det sig att det var så? Och hur många var de? Var de som egna stater eller var det ett och samma stat? T ex i dagens norra Turkiet så fanns det en stat som kallades Pontos. I Egypten fanns det en stat som kallades Ptolemaioi. I självaste grekland fanns det en mängd stater, och alla har gemensamt att de var grekiska/hellenistiska. Fanns även på Krimhalvön, södra Italien, södra Frankrike, vissa delar av Spanien osv om jag inte tar fel nu.

Som sagt jag undrar hur många det fanns och om de hade egna namn och hur det kommer sig att de var så spridda just grekiska stater.
Talade dem samma språk eller var det helt andra språk eller kanske bara olika dialekter? Hade de olika kulturer och politiska system eller var de likadana uppbyggt? Stridskonst? Vilken var mäktigast?

Skulle vilja veta lite mer om detta och gärna om nån nörd i ämnet vill kommentera och upplysa mig litegrann.
Du skriver lite fel. Det är inte statsstater utan stadsstater. Varje stad var sin egen stat, vilket också förklarar varför de var så många. En stat för varje stad.
Skälet till det var helt enkelt en hög grad av decentralisering, där varje stad styrde sig själv och sin direkta omgivning, och spridningen handlade om handel och sjövägar. Greker, fenicier, kartager etc var alla fokuserade kring just medelhavet då det var det som den gemensamma vägen och det som band samman städerna snarare än vägar över land. Vatten var inte en gräns då på det sätt som det är nu, det var t ex även under medeltiden mer "naturligt" att Skåne, Halland och Blekinge hörde till Danmark än till Sverige då kommunikation och handel över vatten var långt mycket bättre och snabbare än över land.

Kultur och språk skilde sig en del, beroende på var man vill dra gränserna om vad som var greker/hellener och vad som inte var det. Vad ska kartagerna räknas som? Greker, fenicier eller som något eget? Hamnar Syrakusa som grekiskt eller romerskt? Under vilken grupp räknas etruskerna?

Angående krigskonst och olika politiska system så kan man ju ta de två största och mest kända stadsstaterna, nämligen Athen och Sparta. Båda låg i Grekland och båda var militärt mycket framstående, Sparta är rätt välkända för sina elitsoldater och extrema fokus på disciplin och träning. Athen var däremot större, rikare och inte sällan mer innovativa och skickliga rent taktiskt.
Sparta var väldigt hierarkiskt och militariserat, med heloter som slavar och de fria männen som något av en dedikerad krigarklass, detta medans Athen är mer känt för sin tidiga form av demokrati och de stora filosofer som frodades där.

Likadant kan man ta upp Alexander den Store och Makedonien. Alexanders Makedonien räknas ibland till den grekiska världen och ibland inte. Kulturen var definitivt det som vi idag skulle klassa som grekiskt men då på den tiden så felade Makedonien i det som var det allra mest utmärkande för de grekiska stadsstaterna. Nämligen att det inte var en stadsstat utan ett kungadöme som inkluderade flera städer.

Vad gäller militärt mäktigast så varade antiken över flera århundraden och det skiftade fram och tillbaka en del. Inte minst med tanke på att varje stadsstat stod för sig och makten skiftade i takt med olika allianser över tid. Troja var ett exempel på en militär stark stadsstat som besegrades av en allians av andra stadsstater och den stora fienden var under lång tid perserna (vilket filmen 300 handlar om) där de stadsstater som så ofta slogs inbördes gick samman mot en större extern fiende.
Även thrakerna är intressanta, huruvida dessa ska räknas som greker eller inte, då de i mångt och mycket var i samma sits som makedonierna med språk och kultur som låg nära grekerna men var organiserade i stammar och klaner snarare än stadsstater.

Resultatet blir att vad som är "grekiskt" blir flytande beroende på hur man väljer att definiera "grekiskt". Samt att man måste komma ihåg att antiken var en rätt lång tid så det skiftade rätt rejält pga olika erövringar. T ex persernas erövringar av stora delar av anatoliska halvön och sedan Alexander den Stores erövringar, där hans rike visserligen föll med hans död men det ändå levde kvar under hans generaler (Diadochi) som skapade ett antal egna riken som i varierande grad ansågs vara hellenistiska. Och sedan naturligtvis romarrikets uppkomst och hur det absorberade nästan allt det som var grekiskt.
Citera
2020-10-28, 22:46
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoletusEdulis

Som redan påpekats var det _stadsstater_ - med andra ord Falun med omnejd, inte Dalarna eller Sverige. Det "klassiska" Grekland var feodalism innan feodalismen, det vill säga extrem decentralisering. Jag har hört att det fanns 1700 stadsstater när perserna invaderade 490 fKr.

Det "klassiska Grekland" upphörde i och med Philip den andres erövringar runt 350 fKr. Statsstaterna tvingades in under det makedonska styret, om än förklätt till "militärallians". Men då ska påpekas att både Trakien och Makedonien var helt separat från det "riktiga" Grekland.

Varför är den stora frågan. En del hävdar att Greklands uppdelade geografi är skälet, där bergshöjder och dalgångar gör det svårt att snabbt invadera områden utan istället gynnar försvararen - men Kaukasus har exakt samma geografi utan att frambringa motsvarande kultur.

Någon podcastare hävdade att grekiska språket var långt mer flexibelt och exakt, vilket gjorde att riktigt seriösa men även litterära samtal fördes på grekiska även av perser, romare och egypter - vilket i förlängningen gjorde att den grekiska kulturen och perspektivet blev det dominerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in