Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-10-27, 14:40
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!
Säg att man med väldigt kort varsel får arbete i Stockholm. Hur skall man kunna bo där då?
Jag har hört att man måste stå i bostadskö 20 år...
Fiktivt exempel.
Man är läkarstudent och får AT-tjänst i januari, hur löser man det liksom....
Citera
2020-10-27, 14:42
Medlem
Lägenhetshotell, inneboende eller hyr hos landstingets boendepool
Citera
2020-10-27, 14:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!
Säg att man med väldigt kort varsel får arbete i Stockholm. Hur skall man kunna bo där då?
Fiktivt exempel.

Hur är det med hotellen, vissa hotell hyrde ut rum månadsvis när allt med corona började men vet inte om detta har avslutats. Priset var klart överkomligt iallafall.
Annars är det bara börja jaga på blocket eller bland kontakter och ha en jävla tur så kanske du hittar ett förråd i Rinkeby för 25 000k/mån.
Citera
2020-10-27, 14:51
Medlem
Citat:
Hej!
Fiktivt exempel.

Köp en bostadsrätt.
Citera
2020-10-27, 14:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Hej!
Fiktivt exempel.
Om du är med i ngn kyrka kan du höra efter med en syskonkyrka om de har några i Stockholm som tar emot inneboende. Det kan faktiskt vara riktigt bra ibland.
Citera
2020-10-27, 14:59
Medlem
Annons blocket
Citera
2020-10-27, 15:09
Medlem
Finns gott om lägenheter som vill hyras ut för överpris i andrahand, särskilt om man är läkare/läkarstudent. Det slås nog bara av religös nykter blondin med fast anställning inom kyrkan.

Blev erbjuden 40kvm i hammarby sjöstad för 14papp månaden, någon annan hade 10papp för en etta i sundbyberg.
Hotell gick under corona att hitta för 8000 per månad, dock utan frukost.
Citera
2020-10-27, 15:17
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Hej!
Fiktivt exempel.

Jag blev inneboende hos diverse folk jag hittade via annonser på Blocket. Det rullade på så i typ ett år, sen köpte jag en bostadsrätt tillslut.
Citera
2020-10-27, 15:19
Medlem
Never-been-kisseds avatar
Skriv på facebook att du letar. Håll öronen öppna. Undersök om det går att få studielägenhet under AT:n. I värsta fall annons på blocket, men där har folk ingen skam i kroppen.
Citera
2020-10-27, 17:02
Medlem
Citat:
Hej!
På samma sätt som i alla andra städer: man köper eller hyr en lägenhet (i första eller andra hand). Stockholm har inga särskilda regler eller procedurer. Vad är det som är oklart? Med kort varsel antar jag att det är hotell eller vandrarhem som gäller till att börja med (kolla t.ex booking.com).

Som student kan man också hyra studentbostad. Vet inte om det gäller AT-läkare, dock.

Den nålade tråden högre upp kan nog vara användbar också.
Citera
2020-10-27, 17:10
Medlem
elbels avatar
Kolla med chefen, kanske någon patient som lånar ut lgh alt bo i chefens attefallgille
Citera
2020-10-27, 18:13
Bannlyst
hyra ett rum som inneboende är lätt, svårt att få lägenhet utan att stå i bostadskö 5-6 år. Sen om du har tur och är missbrukare som vill sluta missbruka och visar att du menar allvar för soc i 1-2 år kan du få lägenhet på prov. Sköter du dig så får efter 2 år ta över kontraktet. Ett annat alternativ hitta en partner med boende redan vilket jag skulle tro vanligast.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in