2020-10-26, 22:09
Medlem
Mannu86s avatar
Tar ca. 500gram tramadol/palexia/kodein eller 50mg oxy eller 1mg subutex en till två gånger i veckan? Alltså fysiskt menar jag.

Kan en fullvuxen människa som annars aldrig dricker alkohol, äter mycket bra, flera ggr i veckan på gym, jobbar och lever ett helt vanligt liv dö a en kväll med ovanstående doser (exempelvis 500mg tramadol eller 50mg oxy)

Beroendebiten behöver vi ej diskutera, den är jag medveten om.
Citera
2020-10-26, 22:17
Medlem
Ofdrykkjas avatar
Tramadolen tvivlar jag på att du skulle dö på. Samma gäller Oxy på 50mg.
Citera
2020-10-26, 22:21
Medlem
Dessa mediciner ges väl till vanligt folk också som inte missbrukar? typ som smärtlindring

så jag tror inte det är farligt på kort sikt. men jag är inte jätteinsatt.
Citera
2020-10-26, 22:24
Medlem
dengamleDs avatar
Opiater överlag är ju väldigt ofarliga för kroppen. Inte ens heroin är speciellt skadligt för inälvorns. Alvedon gör ju bra mycket mer skada än kodein till exempel.
Men... risken för andningsstopp är ju en riktigt livsfarlig faktor. Dessutom det fysiska beroendet och livsstilen som kommer med den är ju inte att leka med ur ett hälsoperspektiv.
Citera
2020-10-26, 22:26
Medlem
Ofdrykkjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
Dessa mediciner ges väl till vanligt folk också som inte missbrukar? typ som smärtlindring

så jag tror inte det är farligt på kort sikt. men jag är inte jätteinsatt.

Jajjemän. Som det skrevs ovan så är väl andningsstopp den största risken. Hurvida det kan ske vid dessa doser kan jag dock inte uttala mig om.
Citera
2020-10-27, 00:50
Medlem
JojjeMeduzas avatar
I de små doserna är det ju inte farligt direkt. Det farliga är ju sedan när man måste höja dosen för att få något rus. Men det är ju inte heller särskilt hälsosamt bruka dessa substanser, men det farliga blir bara vid högre doser och hur man brukar det. Skjuter man i sig subutex/oxy och delar kanyl med någon som har hepatit eller hiv så visst det är farligt. Det mesta är ju runt om kring som man ska passa sig för.

Men åter till ämnet, nej det är farligt att bruka i de mängderna.
Citera
2020-10-27, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannu86
Tar ca. 500gram tramadol/palexia/kodein eller 50mg oxy eller 1mg subutex en till två gånger i veckan? Alltså fysiskt menar jag.

Kan en fullvuxen människa som annars aldrig dricker alkohol, äter mycket bra, flera ggr i veckan på gym, jobbar och lever ett helt vanligt liv dö a en kväll med ovanstående doser (exempelvis 500mg tramadol eller 50mg oxy)

Beroendebiten behöver vi ej diskutera, den är jag medveten om.
Kan gå utför efter längre tid vet ej men, är du beroende på nåt sätt? Behöver du den för o öå bra? Om inte är de ovärt.. Min barndomsvän tog sub under tiden hans psyke fått floppen och han drog små små linor mkt ofta o hade planerat flera månader fram hur doseringen skulle vara.
Är inte lärd tillräckligt för o svara blev lite sentimental då ja tänkte på barndomen.
Citera
2020-10-31, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deux2
Kan gå utför efter längre tid vet ej men, är du beroende på nåt sätt? Behöver du den för o öå bra? Om inte är de ovärt.. Min barndomsvän tog sub under tiden hans psyke fått floppen och han drog små små linor mkt ofta o hade planerat flera månader fram hur doseringen skulle vara.
Är inte lärd tillräckligt för o svara blev lite sentimental då ja tänkte på barndomen.

Fan, är det jag som är din barndomsvän kanske? :P Jag kör själv schema på hur mkt jag stoppar i mig av det jag är beroende av, och har alltid gjort. Excel är min bästa vän Ett måste om man vill hålla det på en fungerande nivå eller för att trappa ut. För min del iaf.

Jobbar och kan inte bli utan för då kan jag inte jobba och det blir problem. Så man måste planera framåt. Se till att ha ett gäng sub liggandes till nödfall, som man aldrig rör. Utan köper nytt fast man har ex antal kvar

Svårare att köra schema på tyngre opi's dock. Som heroin, oxy osv. Sub och metadon går det dock bra med. Även benso och lyrica fungerar.

Faktiskt halverat min lyrica-dos samt min benso-dos på några månader nu.
Citera
2020-10-31, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EUO
Fan, är det jag som är din barndomsvän kanske? :P Jag kör själv schema på hur mkt jag stoppar i mig av det jag är beroende av, och har alltid gjort. Excel är min bästa vän Ett måste om man vill hålla det på en fungerande nivå eller för att trappa ut. För min del iaf.

Jobbar och kan inte bli utan för då kan jag inte jobba och det blir problem. Så man måste planera framåt. Se till att ha ett gäng sub liggandes till nödfall, som man aldrig rör. Utan köper nytt fast man har ex antal kvar

Svårare att köra schema på tyngre opi's dock. Som heroin, oxy osv. Sub och metadon går det dock bra med. Även benso och lyrica fungerar.

Faktiskt halverat min lyrica-dos samt min benso-dos på några månader nu.
Hahhah du fick mig noja. Tvivlar du är det men min kompis e ren vad jag vet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in