Citat:
Tror du har rätt. Om man binder typ 2 eller 3 år så känns det som man kommer ut ur den avtalsperioden när räntorna eventuellt sticker iväg (de borde inte kunna höja i närtid pga. corona och andra oroligheter på marknaden). Jag skulle inte binda räntan. Så klart att banken vill att du ska binda dig på några år då har dom dig bunden som kund i det antal åren. Säg att du skulle binda upp dig på 3 år då går det ut precis kanske när räntorna börjar gå uppåt. Börja med att inte binda lånen och avvakta för att känna efter.
Tänker ändå att det kanske (?) är ett smart drag att binda typ 2 tredjedelar av lånet lång tid (typ 4-5 år) och ha en tredjedel som är med helt rörlig ränta. Då skulle man ju kunna använda den rörliga för att försöka betala av så mycket som möjligt på utan att bli "straffad" med avgifter för man betalar igen för snabbt. Samtidigt så har man tryggheten där med den bundna/trygga delen. (Historiska genomsnitträntan är väl typ 4% eller så tror jag, så binder man lång tid på nånstans kring 1.5 procent kanske det inte är så dumt ändå..eller?..)
Det jobbiga är ju dock om man får för sig att flytta igen. Men det ser jag inte i dagsläget. (å andra sidan hade du frågat mig för ett par månader sedan om jag trodde jag skulle flytta nu hade jag sagt nej)
Jag vet inte...vad tror ni?
Ska kolla med dem, tack för tipset! såg lovande ut!
Jag hörde för övrigt från en bankman idag att detta med kreditupplysningar är lite speciellt med bolån. Normal sätt är det ju skitdåligt att ha massa kredkupplysningar på en. Men när de gäller bolån så ser de tyligen att det gäller bolån och då är det inte på samma sätt (då är det ju inte lån för meningslös konsumtion utan för sänka boendekostnader så då ser de inte det som dåligt. Tankar kring detta? Stämmer det? Låter logiskt..men vem vet..
Övrigt: zmarta verkar ju suga när de gäller bolån. Var ju typ enast tre företag (varav en var Bluestep med sin 5% ränta..) som de kollar med..
Tror jag ska testa med typ compricer eller lånekoll eller pricerunner (ingen aning än vilka som är bra)