• 4
  • 5
2020-10-27, 21:55
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Jag skulle inte binda räntan. Så klart att banken vill att du ska binda dig på några år då har dom dig bunden som kund i det antal åren. Säg att du skulle binda upp dig på 3 år då går det ut precis kanske när räntorna börjar gå uppåt. Börja med att inte binda lånen och avvakta för att känna efter.
Tror du har rätt. Om man binder typ 2 eller 3 år så känns det som man kommer ut ur den avtalsperioden när räntorna eventuellt sticker iväg (de borde inte kunna höja i närtid pga. corona och andra oroligheter på marknaden).

Tänker ändå att det kanske (?) är ett smart drag att binda typ 2 tredjedelar av lånet lång tid (typ 4-5 år) och ha en tredjedel som är med helt rörlig ränta. Då skulle man ju kunna använda den rörliga för att försöka betala av så mycket som möjligt på utan att bli "straffad" med avgifter för man betalar igen för snabbt. Samtidigt så har man tryggheten där med den bundna/trygga delen. (Historiska genomsnitträntan är väl typ 4% eller så tror jag, så binder man lång tid på nånstans kring 1.5 procent kanske det inte är så dumt ändå..eller?..)

Det jobbiga är ju dock om man får för sig att flytta igen. Men det ser jag inte i dagsläget. (å andra sidan hade du frågat mig för ett par månader sedan om jag trodde jag skulle flytta nu hade jag sagt nej)
Jag vet inte...vad tror ni?

Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Föreslår Danske Bank! 1,29% ränta
Ska kolla med dem, tack för tipset! såg lovande ut!

Jag hörde för övrigt från en bankman idag att detta med kreditupplysningar är lite speciellt med bolån. Normal sätt är det ju skitdåligt att ha massa kredkupplysningar på en. Men när de gäller bolån så ser de tyligen att det gäller bolån och då är det inte på samma sätt (då är det ju inte lån för meningslös konsumtion utan för sänka boendekostnader så då ser de inte det som dåligt. Tankar kring detta? Stämmer det? Låter logiskt..men vem vet..

Övrigt: zmarta verkar ju suga när de gäller bolån. Var ju typ enast tre företag (varav en var Bluestep med sin 5% ränta..) som de kollar med..
Tror jag ska testa med typ compricer eller lånekoll eller pricerunner (ingen aning än vilka som är bra)
Citera
2020-10-29, 00:31
Medlem
glajarns avatar
[quote=duden83|73389671]Tror du har rätt. Om man binder typ 2 eller 3 år så känns det som man kommer ut ur den avtalsperioden när räntorna eventuellt sticker iväg (de borde inte kunna höja i närtid pga. corona och andra oroligheter på marknaden).

Tänker ändå att det kanske (?) är ett smart drag att binda typ 2 tredjedelar av lånet lång tid (typ 4-5 år) och ha en tredjedel som är med helt rörlig ränta. Då skulle man ju kunna använda den rörliga för att försöka betala av så mycket som möjligt på utan att bli "straffad" med avgifter för man betalar igen för snabbt. Samtidigt så har man tryggheten där med den bundna/trygga delen. (Historiska genomsnitträntan är väl typ 4% eller så tror jag, så binder man lång tid på nånstans kring 1.5 procent kanske det inte är så dumt ändå..eller?..)

Det jobbiga är ju dock om man får för sig att flytta igen. Men det ser jag inte i dagsläget. (å andra sidan hade du frågat mig för ett par månader sedan om jag trodde jag skulle flytta nu hade jag sagt nej)
Jag vet inte...vad tror ni?

Du ska göra det som känns rätt för dig om du tänker binda dina bolån. Men att binda en del är väl inte helt fel. Sen beror det på hur mycket du kommer att ha i bolån? Det är skillnad på att ha 1.5 miljoner eller 5 miljoner i bolån.
När jag själv hade bolån så hade jag alltid rörligt och var med när räntorna var uppe på 5.5%. Hade det varit "normala tider nu så hade nog räntan legat runt 4%. Den låga räntan vi har nu kommer säkert vara något år till men ingen kan aldrig säga med säkerhet hur länge detta kommer att fortgå med låg ränta.
Frågan är vad som händer den dagen när räntorna börjar traska uppåt med tanke på att det är många som är belånade högt i dag och dom blir det en jäkla skillnad för om räntorna går upp till 4%. Känns skönt att bolånet är betalt så man kan sova gott om nätterna den dagen räntorna börjar traska uppåt😊
Citera
2020-10-29, 11:07
Medlem
polagoms avatar
Det vi kan säga med säkerhet är att vi befinner oss mitt i en pandemi. En pandemi som har haft enorma konsekvenser världen över. Folk blir av med sina jobb, folk hamnar på sjukhus och har inte råd att betala sina räkningar. Vi kommer befinna oss i ett prekärt läge säkerligen de kommande 3-5 åren pga det.

Sen kan man lägga till andra faktorer som slutet av en högkonjuktur, etc. Men det är inte nödvändigt tänker jag. Ser inte att räntan kommer stiga nämnvärt pga läget de kommande 3-5 åren heller.
Citera
2020-10-29, 11:24
Medlem
paggans avatar
Hur gör man om man har bolån uppdelat på tre lån och vill sänka sin ränta? Märker ju på denna tråd att jag betalar alldeles för mycket i ränta och att man gått in i fällan med olika bindningstider.

Lån 1. Bundet till höst 2021. 400k. 1,95%
Lån 2. Bundet till höst 2022. 400k. 1,95%
Lån 2. Rörligt 3 mån. 400k. 2,1%

Kan man förhandla om att få lägre ränta och om inte så låter man lånen löpa ut och byter bank?

Vad rekommenderar ni?
Citera
2020-10-29, 12:56
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Hur gör man om man har bolån uppdelat på tre lån och vill sänka sin ränta? Märker ju på denna tråd att jag betalar alldeles för mycket i ränta och att man gått in i fällan med olika bindningstider.

Kan man förhandla om att få lägre ränta och om inte så låter man lånen löpa ut och byter bank?

Vad rekommenderar ni?

Lån 1 och 2 kan du omförhandla till rörligt, eller fast med annan räntesats när de har gått ut. Tror inte banken är sugen på att ge dig lägre ränta på de fasta räntan för att vara snälla.

För ditt rörliga så bör du omförhandla pronto. Vet inte hur starkt omförhandlingsläge du har då du har två bundna räntor hos de. Dvs du kan inte gå till någon annan bank om de inte ger dig bättre ränta.

Men 2.1% är väldigt högt så försökt omförhandla. Vet inte din inkomst eller finansiella situation men 400k är inget monsterlån så borde kunna komma ned till 1.4/1.6 efter avdrag. Iaf om du satt i en bättre situation utan fasta räntor.
Senast redigerad av polagom 2020-10-29 kl. 13:01.
Citera
2020-10-29, 12:59
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan

Vad rekommenderar ni?

Ja, nu sitter du ju just i den rävsax banken vill ha dig i när de föreslår uppdelade lån. D.v.s hög ränta, men du kan inte hota med att byta bank om du inte får lägre.. Försök omförhandla det rörliga och när lån 1 förfaller lägger du det rörligt, alternativt bundet ett år (hösten 2022) om du får bättre ränta då. Hösten 22 gör du en rejäl omförhandling och byter bank om du inte får bra rabatt.
Citera
2020-10-29, 13:32
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ja, nu sitter du ju just i den rävsax banken vill ha dig i när de föreslår uppdelade lån. D.v.s hög ränta, men du kan inte hota med att byta bank om du inte får lägre.. Försök omförhandla det rörliga och när lån 1 förfaller lägger du det rörligt, alternativt bundet ett år (hösten 2022) om du får bättre ränta då. Hösten 22 gör du en rejäl omförhandling och byter bank om du inte får bra rabatt.

Tack för tipsen!
Citera
2020-10-29, 13:35
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Lån 1 och 2 kan du omförhandla till rörligt, eller fast med annan räntesats när de har gått ut. Tror inte banken är sugen på att ge dig lägre ränta på de fasta räntan för att vara snälla.

För ditt rörliga så bör du omförhandla pronto. Vet inte hur starkt omförhandlingsläge du har då du har två bundna räntor hos de. Dvs du kan inte gå till någon annan bank om de inte ger dig bättre ränta.

Men 2.1% är väldigt högt så försökt omförhandla. Vet inte din inkomst eller finansiella situation men 400k är inget monsterlån så borde kunna komma ned till 1.4/1.6 efter avdrag. Iaf om du satt i en bättre situation utan fasta räntor.

Stort tack.
Anledningen till att jag har det sista lånet rörligt och inte omförhandlat det är att jag vill börja amortera på det.
Senast redigerad av paggan 2020-10-29 kl. 13:47.
Citera
2020-10-29, 13:45
Medlem
Bruggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Jo, det är det jag tänker också..
Men samtidigt låter det vettigt att inte lånet går ut samtidigt för då får man ju väldigt stor risk (kan ju bli så att det råkar vara hög räntor när lånets bindningstid går ut).
Man kanske kan flytta lånet en del i taget kanske om man vill flytta? men det låter ju jobbigt..

Jag fick detta erbjudandet får Swedbank:
3 mån 1,42%
2 år 1,25%
3 år 1,32%
4 år 1,39%
5 år 1,45%

Vad tror ni? 3 månaders är ju högre än alla de fasta under 5 år. Det känns ju märkligt..
ser väl bra ut, hur länge planerar du att bo i denna bostaden? Bind därefter om du vill binda. Går räntan ned något så kommer det troligtvis inte röra sig om många punkter för dig jämfört med om du hade valt rörlig ränta. Historiskt sätt har dock rörlig ränta alltid varit bäst för dig som kund långsiktigt men nu är ju redan räntorna väldigt låga (historiskt har de snarare börjat på kanske 3-4% och sedan rört sig stadigt nedåt iaf senaste decenniet, självklart tjänad de som hade rörligt ränta på detta).

Men som redan skrivits ett antal gånger, bind för allt i världen INTE de olika delarna av lånet på olika bindningstider. Det är det enklaste sättet för banken att behålla dig som kund! Du vill ha kvar möjligheten att flytta hela ditt lån antingen när som helst (om du väljer obundet) eller vid ett specifikt framtida datum (om du väljer att binda hela lånet till samma bindningstid). Utan den möjligheten sitter du fast hos banken.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in