Citat:
Hej
Någon därute som har fått bolån trots att man har blanco.
Jag tog ett blanco(sbab) på drygt 380.000kr förra året. För att samla mina smålån som jag hade lite utspridda. Ligger på en månadskostnad på ca 4600kr. Jag tjänar 36500 ca i månaden och min fru 48000. Vi har delad ekonomi. Men vi tänkte kolla på ett hus nu som vi varit intresserad av. Husets pris på hemnet 1 695 000. Jag har 265000 på banken idag. Sålde min bil för ca 5 timmar sedan. Har även 40000 på mitt sparkonto och har över 16000 från min löning nu efter mina betalda fakturor så har 300 000kr+ just nu.
Räknat att vi tänkte buda max till 2.100.000 på detta. Så handpenningen fick jag ihop idag.
Nu tänkte jag fråga för om vi inte skulle kollat hus så hade jag kastat detta nu på mitt blanco men då hade jag inte haft kontant insatsen. Tror ni vi kan låna trots mitt blanco?? Vi har 84500 i månaden tillsammans, inga anmärkningar. Bara mitt blanco som endast står på mig.
Vi har ett barn om de spelar någon roll jag vet inte hur de kollar in i detta. Men vi har rätt mycket pengar över i månaden. Just nu hyr vi ett hus.. Det har inte alltid varit såhär utan mer nu när hon blev klar för 2 år sen med sin läkarexamen. Jag arbetar som arbetsledare på Volvo i Olofström.
Tror ni som har mer erfarenhet att vi kan??
Ha de fint.
Någon därute som har fått bolån trots att man har blanco.
Jag tog ett blanco(sbab) på drygt 380.000kr förra året. För att samla mina smålån som jag hade lite utspridda. Ligger på en månadskostnad på ca 4600kr. Jag tjänar 36500 ca i månaden och min fru 48000. Vi har delad ekonomi. Men vi tänkte kolla på ett hus nu som vi varit intresserad av. Husets pris på hemnet 1 695 000. Jag har 265000 på banken idag. Sålde min bil för ca 5 timmar sedan. Har även 40000 på mitt sparkonto och har över 16000 från min löning nu efter mina betalda fakturor så har 300 000kr+ just nu.
Räknat att vi tänkte buda max till 2.100.000 på detta. Så handpenningen fick jag ihop idag.
Nu tänkte jag fråga för om vi inte skulle kollat hus så hade jag kastat detta nu på mitt blanco men då hade jag inte haft kontant insatsen. Tror ni vi kan låna trots mitt blanco?? Vi har 84500 i månaden tillsammans, inga anmärkningar. Bara mitt blanco som endast står på mig.
Vi har ett barn om de spelar någon roll jag vet inte hur de kollar in i detta. Men vi har rätt mycket pengar över i månaden. Just nu hyr vi ett hus.. Det har inte alltid varit såhär utan mer nu när hon blev klar för 2 år sen med sin läkarexamen. Jag arbetar som arbetsledare på Volvo i Olofström.
Tror ni som har mer erfarenhet att vi kan??
Ha de fint.
Så länge ni inte har mycket mer blancolån än du beskrivit här ser jag inte hur det skall vara ett problem. Ni kommer ha en stor pluskalkyl och har pengar till kontantinsatsen. Amorteringarna kommer inte bli särskilt stora (runt 3 000kr/månaden om ni belånar 85% av 2 100 000kr).
Att ha alltför stora blancolån är inte bra eftersom det tyder på ett kreditbenäget beteende, men i ditt fall låter det snarare som att du försöker få ner kostnaderna genom att slå ihop skulderna till förhoppningsvis lägre räntor.
Tänk på att bankerna tar en kreditupplysning när du ansöker om lånelöfte så om du har massa kreditupplysningar senaste året kan det leda till att bankerna har lite frågor.
Unga människor med bra utbildningar i början av sin karriär är bra kunder för bankerna, så ni har en bra förhandlingsposition vad gäller ränterabatt också. Baserat på vad du skrivit här skulle jag bli oerhört förvånad om det inte går bra för er hos er bank.
Senast redigerad av Duerf 2020-10-26 kl. 21:49.
Senast redigerad av Duerf 2020-10-26 kl. 21:49.