2020-10-26, 21:47
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappersSvensk
Hej

Någon därute som har fått bolån trots att man har blanco.

Jag tog ett blanco(sbab) på drygt 380.000kr förra året. För att samla mina smålån som jag hade lite utspridda. Ligger på en månadskostnad på ca 4600kr. Jag tjänar 36500 ca i månaden och min fru 48000. Vi har delad ekonomi. Men vi tänkte kolla på ett hus nu som vi varit intresserad av. Husets pris på hemnet 1 695 000. Jag har 265000 på banken idag. Sålde min bil för ca 5 timmar sedan. Har även 40000 på mitt sparkonto och har över 16000 från min löning nu efter mina betalda fakturor så har 300 000kr+ just nu.

Räknat att vi tänkte buda max till 2.100.000 på detta. Så handpenningen fick jag ihop idag.

Nu tänkte jag fråga för om vi inte skulle kollat hus så hade jag kastat detta nu på mitt blanco men då hade jag inte haft kontant insatsen. Tror ni vi kan låna trots mitt blanco?? Vi har 84500 i månaden tillsammans, inga anmärkningar. Bara mitt blanco som endast står på mig.

Vi har ett barn om de spelar någon roll jag vet inte hur de kollar in i detta. Men vi har rätt mycket pengar över i månaden. Just nu hyr vi ett hus.. Det har inte alltid varit såhär utan mer nu när hon blev klar för 2 år sen med sin läkarexamen. Jag arbetar som arbetsledare på Volvo i Olofström.

Tror ni som har mer erfarenhet att vi kan??

Ha de fint.

Så länge ni inte har mycket mer blancolån än du beskrivit här ser jag inte hur det skall vara ett problem. Ni kommer ha en stor pluskalkyl och har pengar till kontantinsatsen. Amorteringarna kommer inte bli särskilt stora (runt 3 000kr/månaden om ni belånar 85% av 2 100 000kr).

Att ha alltför stora blancolån är inte bra eftersom det tyder på ett kreditbenäget beteende, men i ditt fall låter det snarare som att du försöker få ner kostnaderna genom att slå ihop skulderna till förhoppningsvis lägre räntor.

Tänk på att bankerna tar en kreditupplysning när du ansöker om lånelöfte så om du har massa kreditupplysningar senaste året kan det leda till att bankerna har lite frågor.

Unga människor med bra utbildningar i början av sin karriär är bra kunder för bankerna, så ni har en bra förhandlingsposition vad gäller ränterabatt också. Baserat på vad du skrivit här skulle jag bli oerhört förvånad om det inte går bra för er hos er bank.
Senast redigerad av Duerf 2020-10-26 kl. 21:49.
Citera
2020-10-26, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappersSvensk
Hej

Någon därute som har fått bolån trots att man har blanco.

Räknat att vi tänkte buda max till 2.100.000 på detta. Så handpenningen fick jag ihop idag.

Enklast är väl att kolla med banken?
Blancolånet gör nog inte så mycket. Men insatsen är ganska liten, så jag skulle nog spara i ytterligare sex månader innan ni köper nåt.

Exempelvis SBAB och Nordea:
https://www.sbab.se/1/privat/lana/bo.../views/kalkyl1

https://www.nordea.se/privat/produkt...-jag-lana.html
Citera
2020-10-26, 22:09
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Instämmer. Det är det sämsta alternativet. Det näst sämsta är att binda över huvud taget. Riksbanken är bakbunden i låg ränta, så jag tror inte på högre ränta de närmaste tre åren. Nån liten 0.25a kanske. Det ska ställas mot en ström av nya spelare på marknaden som gärna tar marknadsandelar. Det kommer dyka upp fler som kan matcha 1.30. Bättre att vänta in dem än att binda räntan.
Jag tror inte heller på någon räntehöjning dom närmaste 3 åren, Men samtidigt så tror jag inte den kan sjunka så mycket mer, med ränteavdraget så är man under 1%.
Men jag band faktiskt räntan på 3 år idag, blev 0,25% lägre ränta. Har inte så mycket i bolån men det blev ett par hundringar billigare i månaden.

Edit1
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Hej

Funderar på om man ska ta från storbank som Swedbank eller kolla på något annat alternativ.
Tips?
Swedbank brukar väl alltid vara dyr, Både LF och Handelsbanken brukar vara lätta att ha å göra med. Sen kan du även kolla vilken ränta du får på SBAB, det ser du innan någon kreditupplysning tas. Sen kan du förhandla med bankerna om ränta, jag fick det här erbjudandet från Handelsbanken, Har ni möjlighet att ge ett bättre erbjudande?
Jag gjorde det med LF och då erbjöd dom typ 0.01% längre, då sa jag fan va snålt, det var inte mycket till erbjudande, bättre än så måste ni kunna göra jag är faktiskt kund i eran bank och skulle gärna stanna här, då gick dom ner ytterligare 0.15% plus att dom bjöd på 3 månaders hemförsäkring
Visst är det jobbigt med alla dessa kreditupplysningar som ska tas hela tiden men kolla med åtminstone 3 banker innan du bestämmer dig. Även en liten sänkning av räntan blir mycket pengar på ett stort lån.

Edit2 Här kan ni jämföra lite räntor https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor
Senast redigerad av Nimar 2020-10-26 kl. 22:27.
Citera
2020-10-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Så länge ni inte har mycket mer blancolån än du beskrivit här ser jag inte hur det skall vara ett problem. Ni kommer ha en stor pluskalkyl och har pengar till kontantinsatsen. Amorteringarna kommer inte bli särskilt stora (runt 3 000kr/månaden om ni belånar 85% av 2 100 000kr).

Att ha alltför stora blancolån är inte bra eftersom det tyder på ett kreditbenäget beteende, men i ditt fall låter det snarare som att du försöker få ner kostnaderna genom att slå ihop skulderna till förhoppningsvis lägre räntor.

Tänk på att bankerna tar en kreditupplysning när du ansöker om lånelöfte så om du har massa kreditupplysningar senaste året kan det leda till att bankerna har lite frågor.

Unga människor med bra utbildningar i början av sin karriär är bra kunder för bankerna, så ni har en bra förhandlingsposition vad gäller ränterabatt också. Baserat på vad du skrivit här skulle jag bli oerhört förvånad om det inte går bra för er hos er bank.

Bugar och tackar för tiden ni tog er att kommentera.
Citera
2020-10-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Enklast är väl att kolla med banken?
Blancolånet gör nog inte så mycket. Men insatsen är ganska liten, så jag skulle nog spara i ytterligare sex månader innan ni köper nåt.

Exempelvis SBAB och Nordea:
https://www.sbab.se/1/privat/lana/bo.../views/kalkyl1

https://www.nordea.se/privat/produkt...-jag-lana.html

Tack för att ni la ner tid på att svara.
Citera
2020-10-26, 22:26
Medlem
Citat:
Eftersom panter har olika förmånsrätt i samband med obestånd och ingen bank kommer att acceptera att ha sämre förmånsrätt än en annan bank och riskera att inte få betalt.
Det är klart vissa banker kommer det. Men, det kostar ju därefter.
Citera
2020-10-27, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Hej

Har just köpt en lägenhet och kollar på detta med bolån för första gången i mitt liv.
Jag fick tips från Swedbank att dela upp bolånet på tre delar med olika bindningstid.

Men en fråga som jag kom att tänka på så här i efterhand är hur blir det då med eventuell flytt av bolånet till annan bank om man får en bättre ränta i den andra banken? Blir det inte konstigt om man har delat upp lånet i olika räntor med olika bindningstid? Blir det någon straffavgift då? Eller måste man vänta till alla tre bindningstider har gått ut?

Annan fråga också:
Hur gör man enklast för att få en bra boränta?
Verkar lite jobbigt och ringa runt till alla ställen (finns ju hur många som helst). Funkar Zmarta bra eller finns det andra bättre sätt? Verkar jobbigt att få så många kreditupplysningar..
Men det är klart; är ju inte så ofta förutom när man söker bostadslån som det spelar någon roll om man haft kreditupplysningar kanske (?).

Gäller bostadsrätt i Stockholm
85% belåning.

Funderar på om man ska ta från storbank som Swedbank eller kolla på något annat alternativ.
Tips?

Föreslår Danske Bank! 1,29% ränta
Citera
2020-10-27, 00:43
Medlem
glajarns avatar
Jag skulle inte binda räntan. Så klart att banken vill att du ska binda dig på några år då har dom dig bunden som kund i det antal åren. Säg att du skulle binda upp dig på 3 år då går det ut precis kanske när räntorna börjar gå uppåt. Börja med att inte binda lånen och avvakta för att känna efter. Sen beror det på hur mycket du kommer att ha i lån och om du klarar av svängningar uppåt den dagen räntorna börjar få upp.

Har själv alltid köer med rörlig ränta när jag hade bolån men idags läget så har jag betalat av hela bolånet. Ska man binda räntan så ska man inte binda längre än vad man ska bo kvar i huset/bostadsrätten.
Citera
2020-10-27, 06:19
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammas-kuk
Det är klart vissa banker kommer det. Men, det kostar ju därefter.

Ingen av storbankerna kommer bevilja ett lån där en annan bank ligger med högre förmånsrätt. Inte en chans. Jag betvivlar starkt att även mindre aktörer som LF eller SBAB gör det. Det är steg A för en bank att kontrollera pantbreven och se till att de antingen redan ligger i inomläge eller att du har möjlighet att få dem i inomläge.

Kanske Bluestep och Hypoteket. Jag har för liten kunskap om deras affärsmodell.
Senast redigerad av Duerf 2020-10-27 kl. 06:22.
Citera
2020-10-27, 09:43
Medlem
Tjippmunks avatar
tänk på om ni delar upp lånet i flera lån och senare vill byta bank så tillkommer en pantsättningsavgift om bostadsrätten tillhör hsb (gissningsvis de andra också).

avgiften hos hsb är på knappt 500 kr per lån. så har du 3 lån så betalar du ca 1500 kr till hsb för att byta bank. det kan självklart löna sig att byta men man ska vara medveten om avgiften. själv hade jag ingen aning om den första gången jag köpte utan det kom som en överraskning när det helt plötsligt damp ner 2 st räkningar från hsb
Citera
2020-10-27, 11:12
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ingen av storbankerna kommer bevilja ett lån där en annan bank ligger med högre förmånsrätt. Inte en chans. Jag betvivlar starkt att även mindre aktörer som LF eller SBAB gör det. Det är steg A för en bank att kontrollera pantbreven och se till att de antingen redan ligger i inomläge eller att du har möjlighet att få dem i inomläge.

Kanske Bluestep och Hypoteket. Jag har för liten kunskap om deras affärsmodell.

Nja, man ska nog inte vara helt svart/vit i den frågan. Det kan nog gå i vissa situationer. Exempelvis beviljar ju storbankerna blancolån. Att ha en efterställd pant är en bättre säkerhet än ett rent blancolån, inte minst som varje amortering på den första panten skapar ett överhypotek som tillfaller den efterställda panthavaren vid försäljning.
Citera
2020-10-27, 11:26
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nja, man ska nog inte vara helt svart/vit i den frågan. Det kan nog gå i vissa situationer. Exempelvis beviljar ju storbankerna blancolån. Att ha en efterställd pant är en bättre säkerhet än ett rent blancolån, inte minst som varje amortering på den första panten skapar ett överhypotek som tillfaller den efterställda panthavaren vid försäljning.

Ingen bank beviljar blancolån för bostadsköp, så hur är det relevant?

Naturligtvis kan det vara så att det finns möjlighet att få ut något även om man har sista pantbrev om kunden hamnar i obestånd, men det säger sig självt att ingen bank skulle acceptera det som säkerhet för ett bolån. För att göra det skulle kunden få betala en betydligt högre ränta. Har du hört talas om någon kund i en storbank som betalar över listränta för de inte erbjuder en fullgod säkerhet för lånet? Det har du inte för de kunderna existerar inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in