2020-10-25, 13:30
Medlem
Köpte vinterdäck på blocket till en toyota c-hr 2020.

Enligt den förra ägaren har däcken suttit på en c-hr 2017 och de kommer från toyota återförsäljare.

Däcken har tpms sensorer, men jag undrar vad jag behöver göra för att montera däcken på min nya bil? Byter däck själv, men behövs det särskild utrustning för att registrera sensorerna till den nya bilen? Eller går det bra att göra registreringen via bilens dator?
Citera
2020-10-25, 13:34
Medlem
yz44s avatar
Brukas skötas via bilens dator.
Citera
2020-10-25, 13:57
Medlem
Är du absolut säker på att fälgarna(inte däcken!) har TPMS-sensorer.
Moderna japanska bilar brukar i stället ha ett system som samverkar med bilens ABS-system.
Honda t ex har sedan drygt 10 år tillbaka detta moderna system.
Inga sensorer och fritt fram byta till eftermarknadsfälgar.
Jeep, t ex, har sedan snart 20 år tillbaka systemet med sensorer i fälgarna.
Batterierna i sensorerna har begränsad livslängd - i vissa fall endast 5 år.
Kostar mellan 4.000:- och 5.000:- att byta alla 5 sensorerna(Jeep har reservhjul).

Sverige har undantag från systemet som, i praktiken, visar avvikande hjulrotationshastighet på något eller några hjul.
Bilprovningen ska inte kontrollera att faciliteten finns och/eller fungerar.
Har besiktat flera gånger med lysande blinkande orange varningslampa.
Första året piper det dessutom i takt med blinkningarna.
Men pipet ger sig och blinket avhjälps med en lite bit eltejp över lysdioden.
Citera
2020-10-25, 16:38
Medlem
wallchars avatar
Jag har aldrig vart med om att tpms-sensorer programmerar sig själva som en ovanstående verkar påstå. Däremot kan många bilar kalibrera sig själva, förutsatt att sensorerna är programmerade till den bilen. Tpms-sensorer är programmerade med unika id'n, så du kan inte ta sensorer från en bil, montera på en annan, och förvänta dig att det ska fungera. Du får ta med hjulen (antingen löst, eller monterade på bil, spelar ingen roll) och programmera på en däckverkstad. Det är en process på ca 10-15min och brukar inte kosta speciellt mycket.
Citera
2020-10-26, 09:31
Medlem
Har sensorerna suttit på likadan bil och årsmodell så brukar bilen hitta dom själv. Annars är det bara att få dom programmera hos villken däckfirma som helst.

Toyota har kört med sensorer i alla år, väldig få modeller har passivt system.

Sensorer från en chr 2016 funkar automatiskt på en 2018 det vet jag, förutsatt att det är originalsensorer. 2020 är jag osäker på.

Äger en chr själv och jobbar med toyota
Senast redigerad av lollish 2020-10-26 kl. 09:35. Anledning: Stavfel
Citera
2020-10-26, 10:33
Medlem
Bytte sensorer på en Chrysler för några månader sedan. Bilen fick kontakt direkt utan några speciella åtgärder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in