Citat:
Ursprungligen postat av
lexitp
Jag älskar Sverige och vill inte glömma språket, den unika kulturen. Hur gör ni för att hålla den svenska kulturen vid liv när ni bor utomlands? Hur gör ni för att ens hålla den vid liv när ni bor i SVERIGE? Gör ni ens det? Vad är det som är så kulturellt som ni anammar i vardagen?
Jag vet inte om jag borde svara, då jag bor i forna Sverige. Men tittar jag ut ser det i alla fall ut som jag var utomlands. Går jag ut på gatan hör jag nästan bara främmande språk. Dessutom stinker det osvenskt. Känslan att bo i "Sverige" är ju den samma som att bo utomlands nu mera på många håll. Jag antar att jag hade gjort samma saker om jag hade bott utomlands, i stort sett.
Vad jag gör är att äta salt fisk, salt kaviar och salt godis. På julen har jag julgran och julbelysning i fönstret, och äter givetvis lite skivad gris. Jag slänger inte mattor, soffor och trasiga fläktar på bakgården. Jag har inga problem med kvinnor i chefspositioner (så länge de inte är inkvoterade). Jag har inte pyjamas eller tält på mig när jag går ut. Jag stänger fönstren när det är kallt. Jag går i normal promenadfart, och inte släpar eller vaggar fram i halvfart som om livet var evigt. Jag talar svenska med vänner, myndigheter och med kollegorna. Jag har fina saker i fönstret. Jag håller avstånd i trafiken. Jag hotar inte kvinnor som går med korta shorts, eller kallar dom hora. Jag kastar inte sten på saker och ting. Jag har varmvit belysning i bostaden. Jag dricker mjölk. Jag är gärna i naturen. Jag hotar inte folk med att jag ska knulla deras morsa. Jag åker skidor och skridskor när det är möjligt. Jag sorterar förpackningar i plast, metall och glas. Jag respekterar tidsbokningssystemet i tvättstugan. Jag dricker snaps. Min bil är påställd.