• 1
  • 2
2020-10-25, 11:12
Medlem
krautbrains avatar
Till skillnad ifrån Frankrike så gjorde han alltså det inte det av yttrandefrihetsskäl utan under parollen islamofobi.

Lite utdrag ur artikeln:
"– Det var starka tuffa elever som hade antingen en religiös eller etnisk upplevd gemenskap. De stärkte sin gemenskap genom att antingen tala väldigt negativt om kvinnor, utrycka hemska saker om homosexuella eller hade de en raljerande antisemitisk jargong. En handfull av eleverna var tongivande i en klass som jag hade och de var väldigt högljudda, säger han."

"– Ja, jag minns särskilt ett tillfälle då jag diskuterade judendomen i en klass. En elev hade uttalat sig antisemitiskt vid flera tillfällen och efter att han skrikit att: ”Judar är mördare” och att ”Hitler borde gjort ett bättre jobb” så sa jag att han inte var välkommen i klassrummet. Han försökte ta sig in i klassrummet genom att knuffa bort mig. Eleven var ursinnig och när jag stod kvar i dörröppningen hotade han att döda mig innan han gick därifrån. Jag var väldigt rädd i den stunden och kände att flera klasskamrater stod på hans sida, trots att jag agerade för att skydda dem."

"Viktigt att inte backa

I dag säger Björn att han inte borde ha lyft frågorna, i den aktuella klassen, vid den tidpunkt som han gjorde. Just då fanns det för många konflikter i klassen och en oro mellan grupperna. Det saknades trygghet. "

"Skulle du kunna tänka dig att visa Charlie Hebdos Mohammedbilder i klassrummet?

– Ja, jag har visat dem vid ett tillfälle eftersom det var enda gången som jag funnit relevans att göra det. Jag hade en delkurs om islamofobi där jag och eleverna tittade på hur islamofobi har utvecklats under flera hundra år och vi tittade då på flera olika yttringar. "

"Björn berättar att när han visade Mohammedkarikatyrerna råkade han glömma bilder kvar i klassrummet. En elev hittade dem. Det ledde till att skolan fick besök från representanter från en moské som undrade varför skolan hade visat bilderna.

– När vi förklarade för dem i vilken kontext det hade skett så hade de inga problem med det."

*Edit: länk
https://www.lararen.se/nyheter/extre...or-hot-och-hat
Citera
2020-10-25, 11:15
Medlem
GormDenGamles avatar
En elev hittade bilder, och plötsligt får de besök av folk från moskéen. Varför springer man till en moské direkt?
Citera
2020-10-25, 11:15
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
En elev hittade bilder, och plötsligt får de besök av folk från moskéen. Varför springer man till en moské direkt?

Och varför ska en lärare ta att religiösa poliser känner att de har rätt att fråga ut vad han gör på sitt arbete?
Citera
2020-10-25, 11:17
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Och varför ska en lärare ta att religiösa poliser känner att de har rätt att fråga ut vad han gör på sitt arbete?

Det är också en väldigt berättigad fråga, som någon måste svara på.
Citera
2020-10-25, 11:18
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
När vi förklarade för dem i vilken kontext det hade skett så hade de inga problem med det."

Den delen av texten kommer givetvis många av er islamofober och rasister att inte läsa.
Citera
2020-10-25, 11:19
Medlem
theshades avatar
Att de kommer och ställer frågor om undervisningen är väl inte så konstigt eller fel.

Men att så öppen antisemitism och mordhot förekommer är ju skrämmande så klart.
Citera
2020-10-25, 11:20
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Den delen av texten kommer givetvis många av er islamofober och rasister att inte läsa.

Vad fan hade dom där att göra? Förklara varför det är acceptabelt. Rasist kan du vara själv.
Citera
2020-10-25, 11:23
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Citat:

Dom skulle inte kommit dit öht.
Citera
2020-10-25, 11:26
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Vad fan hade dom där att göra? Förklara varför det är acceptabelt. Rasist kan du vara själv.

De har rätt att ifrågasätta och ställa frågor om vad det är som lärs ut till eleverna och deras barn. Ingen förälder vill att någon islamofob, rasist eller antisemit ska vara lärare till deras barn.
Citera
2020-10-25, 11:27
Medlem
theshades avatar
Citat:
Trollar du eller är du på riktigt. Kommer du resande ifrån 1800-talet eller är du drabbad av rasismen av låga förväntningar?

Hade jag fått höra att läraren på en skola visat bilden på Darwin som en apa så hade jag nog frågat om det var för att håna Darwin (som man gjorde med en sådan satir-bild) eller vad det var för syfte.

Varför skulle inte allmänheten få komma till en skola och ställa frågor?
Citera
2020-10-25, 11:29
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
De har rätt att ifrågasätta och ställa frågor om vad det är som lärs ut till eleverna och deras barn. Ingen förälder vill att någon islamofob, rasist eller antisemit ska vara lärare till deras barn.

Det var inte en förälder som kom utan representanter för ett särintresse. Har alla små grupper rätten att klampa in i skolan och få svar på alla sina frågor? Om läraren tar upp vargfrågan då tycker du det är rätt att det dyker upp jägare i grupp på skolan? Eller scientologer? Eller sitter du på lite bias kanske?
Citera
2020-10-25, 11:31
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Hade jag fått höra att läraren på en skola visat bilden på Darwin som en apa så hade jag nog frågat om det var för att håna Darwin (som man gjorde med en sådan satir-bild) eller vad det var för syfte.

Varför skulle inte allmänheten få komma till en skola och ställa frågor?

Du vet inte att det varit upplopp i Malmö och ett mord i Frankrike gällande just denna religion? Då dyker en hel grupp upp, som att dom inte alls är medvetna att det kan ses som hotfullt? Tycker du att alla olika små särintressen har rätt att dyka upp på skolor och ifrågasätta utbildningen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in