• 1
  • 2
2020-10-24, 13:26
Medlem
Funderar på att placera enbart i högriskfonder och hoppas på 15% per år i genomsnitt. Är det möjligt eller naivt? Jag har redan annat kapital för kortsiktig ekonomisk buffert så jag är beredd att ta mycket hög risk på denna investering och horisont på minst 15 års tid. Tittar på typ ubs lux ef tech opp samt samma med biotech t.ex.

Edit: Som ovan skrivet och forumkategorin anger, detta gäller enbart fonder.
Senast redigerad av butthead0 2020-10-24 kl. 14:03. Anledning: Förtydligande
Citera
2020-10-24, 13:38
Medlem
Briasccas avatar
Det är mycket möjlighet, och till och med lite till är inte orimligt. Men förstås kan riktningen också vara nedåt. Avgörande för ditt val handlar förstås hur viktiga de satsade pengarna är för dig då förlusten kan bli stor, men vad jag förstår så är du beredd att förlora det satsade beloppet (= hög risk).
Citera
2020-10-24, 13:39
Medlem
S.O.Stolps avatar
Självklart är det möjligt. Dom 5 fonder på Avanza som har flest ägare är Avanza Zero, Spiltan investmentbolag, Avanza Global, Swedbank ny teknik och TIN. Samtliga har hög risk. Zero och Global har visserligen inte gett några 15 procent med det har dom andra med råge.
Citera
2020-10-24, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av butthead0
Funderar på att placera enbart i högriskfonder och hoppas på 15% per år i genomsnitt. Är det möjligt eller naivt? Jag har redan annat kapital för kortsiktig ekonomisk buffert så jag är beredd att ta mycket hög risk på denna investering och horisont på minst 15 års tid. Tittar på typ ubs lux ef tech opp samt samma med biotech t.ex.

Min kompis gör 8% per dag.
Citera
2020-10-24, 13:49
Medlem
Ja, allt sparande är förenat med risk såklart. Men på femton års sikt, finns det några exempel alls på fonder som havererat och gett stora förluster? De fonder jag gav exempel på och är bekant med påvisar inget sådant.
Citera
2020-10-24, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prince.

Inte med fonder?
Citera
2020-10-24, 14:46
Medlem
Citat:
Inte med fonder?

Inte på något annat heller...
Citera
2020-10-24, 14:50
Medlem
Citat:

Edit: Som ovan skrivet och forumkategorin anger, detta gäller enbart fonder.

Ja 15% i snitt per år över 15 års tid borde inte vara ett problem finns ju risker med allt men vafan man blir ju blåst om man bara har pengarna på banken.

Dom här månadssparar jag i

Swedbank Robur Ny Teknik
Swedbank Robur Rysslandsfond
TIN Ny Teknik
Handelsbanken Hållbar Energi
Citera
2020-10-24, 16:20
Medlem
BosseRingholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prince.
Jaså? Otroligt. Han kommer alltså vara världens rikaste person om typ tre månader?
Citera
2020-10-24, 16:22
Medlem
Amazon-mannens avatar
Jag har 75-80% av fondsparandet i högriskfonder. Jag ser inget "farligt" med det, men inser att jag måste hålla koll på dem, titta till hur det går. Aldrig i livet att jag skulle sätta in en massa pengar i en högrisk och sen vänta 10-15 år och se vad som hänt..
Jag kollar då och då i bank/Avanza-appen. Minst en gång i månaden..
Citera
2020-10-24, 16:57
Medlem
Det är klart att jag komma titta till dem regelbundet. Men det gäller ju att inte heller agera i affekt på att det kommer en dipp när man har lång sparhorisont. Sen anser jag inte att satsa allt på en enda högriskfond, utan flera.
Citera
2020-10-24, 17:20
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Ja 15% i snitt per år över 15 års tid borde inte vara ett problem ... Swedbank Robur Ny Teknik ... Swedbank Robur Rysslandsfond ... TIN Ny Teknik ... Handelsbanken Hållbar Energi
Blir lite glädjekalkyl över det hela. Femton procent på 20 år betyder 1500 procent. Ditt första exempel råkar klara det på 20 år, men i tio års tid mellan 2004 och 2014 hände ingenting. Ditt andra exempel klarar långt ifrån det, 200 procent, dvs inga 15 procent om året. Dina två sista exempel är för nya (eller jag orkar inte kolla). Det är sällan bankerna tydliggör årlig ökning, det ser ju roligare ut (tycker de) om de bara visar upp totala. Fonder som går dåligt brukar diskret försvinna ut i kulisserna. Avgifter käkar upp en förvånansvärt stor del. Unga gör halsstarriga placeringar bländade av chansen att bli rik, varför inte när man aldrig upplevt börskollaps.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in