2020-10-27, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Tjänstepensionen har inte med staten att göra. Det är enbart arbetsgivaren som ombesörjer den. Om kollektivavtal inte finns så finns ingen tjänstepension. Arbetsgivaren betalar in dessa pengar till ett pensionsbolag löpande.

De pengar som betalas till den statliga pensionen används till de som idag är pensionärer. De fonderas inte. När man själv är pensionär finansieras den pensionen från de som då arbetar.

PPM är dock riktiga pengar som fonderas till en själv.

Vi kan räkna med att få pension även om pensionsåldern kan höjas något. Det är ett prioriterat område.

Jag är medveten om vad tjänstepension är.
Men tack ändå för informationen.

Varför kan du räkna med att få pension? Vad grundar du det på?
Redan idag så nallar man från folks pensionskonton. Pensionsutjämning kallar man det och det blir en minuspost på ditt konto.
Man planerar även att höja pensionsåldern.
Allt detta för att det väller in folk utifrån.
I slutänden kommer det inte finnas någon pension kvar att få.
Citera
2020-10-27, 10:58
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag är medveten om vad tjänstepension är.
Men tack ändå för informationen.

Varför kan du räkna med att få pension? Vad grundar du det på?
Redan idag så nallar man från folks pensionskonton. Pensionsutjämning kallar man det och det blir en minuspost på ditt konto.
Man planerar även att höja pensionsåldern.
Allt detta för att det väller in folk utifrån.
I slutänden kommer det inte finnas någon pension kvar att få.

Men tjänstepension är en privat lösning och inget staten har kontroll över, eller har du tänkt att de ska gå in i folks privata konton och ta detta?

Och nej, det nallas inget från folks tjänstepensioner i dagsläge.
Citera
2020-10-27, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Men tjänstepension är en privat lösning och inget staten har kontroll över, eller har du tänkt att de ska gå in i folks privata konton och ta detta?

Och nej, det nallas inget från folks tjänstepensioner i dagsläge.

Det nallas från den allmänna pensionen. Du har ett konto där med de pengar som du har betalat in. Din framtida lön.
Den nallas det av.

Det går att styra när du får ta ut pengarna med hjälp av lagen.
Det är bara att höja åldersgränsen för när du som tidigast får ta ut tjänstepension,
Man kan säkert också införa någon regel om att ifall du pensionssparar privat så får du inte del av den allmänna pensionen.
Det kommer, var så säker.

Pengarna är snart slut.
Citera
2020-10-27, 12:00
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Det nallas från den allmänna pensionen. Du har ett konto där med de pengar som du har betalat in. Din framtida lön.
Den nallas det av.

Det är bara att höja åldersgränsen för när du som tidigast får ta ut tjänstepension,
Man kan säkert också införa någon regel om att ifall du pensionssparar privat så får du inte del av den allmänna pensionen.

Pengarna är snart slut.

Man kan göra en massa saker men jag ser det inte som troliga. Ska de också gå in och titta på folks privatsparkonton också tror du?
Citera
2020-10-27, 15:17
Medlem
114060s avatar
Som egenföretagare förväntar jag mig nära noll från staten i pension. Min pension kommer vara genom utdelningar från mina AB. Sätter alltid av stora delar av vinsten i en företagsägd kapitalförsäkring. Har man disciplin är det fördelaktigt att spara i aktiebolagsform (få verkar ha det).

Å andra sidan kommer jag förmodligen aldrig gå i pension. Trist att inte göra någonting.
Citera
2020-10-27, 15:29
Medlem
Klas-Vegass avatar
Tjänstepension är ett avtal som tjänstemännen förhandlat fram med arbetsgivarna. Tjänstemännen får alltså avsevärt mer än arbetaren i lo-kollektivet (men tjänstemännen har avstått lön i gengäld).

Ja, den är guld värd. Morsan hade ut i princip vad hon hade när hon jobbade men den gällde väl bara i fem år?
Citera
2020-10-27, 17:29
Medlem
Man blir ju aningen deprimerad varje gång man går in på minpension.se. Tjänar ändå hyggligt, men vad spelar det för roll? Bara att hoppas på Eurojackpot .
Citera
2020-10-27, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Räkna med att sossarna kommer beskatta allt sånt som tjänstepension och privat pensionssparande stenhårt när tiden kommer. Vi kommer få enorma klyftor mellan olika pensionärsgrupper och sossarna är inte dumma. Finns många röster att vinna på att stjäla från de som arbetat och ge till valboskapen.
Valboskapet återvandrar efter valet 2022 får vi hoppas.
Citera
2020-10-27, 23:13
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Den nallas det av.

Pengarna är snart slut.

Du har helt rätt angående tjänstepensionen.
Detta har redan varit på tal, det kommer säkert att komma, tar bara lite tid.

https://www.expressen.se/dinapengar/...nstepensionen/
Citera
2020-10-28, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -MLK-
Man blir ju aningen deprimerad varje gång man går in på minpension.se. Tjänar ändå hyggligt, men vad spelar det för roll? Bara att hoppas på Eurojackpot .
Ja det kan jag hålla med om. Min plan är dock att mitt privata pensionssparande ska räcka, och allmän- samt tjänstepension får vara en bonus som jag inte räknat med.
Citera
2020-10-28, 08:53
Medlem
K-Glitchens avatar
Jag tror dessutom att det är många gifta par idag som närmar sig 50 som inte bryr sig nämnvärt. Maxbelånad i ett fint stort hus, hyrbil och lever livets glada dagar med dyra viner och fina resor några gånger om år. Vad spelar det för roll? Bägge har två jobb och sjyssta löner. Den dagen dom går i pension säljer dom villan med vinst och flyttar till Spanien. Tillsammans kommer dom att ha det gott.

Sen slår livet till.

Barnen flyttar ut, dom sliter på varandra. En kanske förlorar jobbet. Kvinnan/mannen träffar en ny och vill skiljas.
Den som blir lämnad har inga möjligheter att bo kvar i huset med sin inkomst. Vinsten för kåken i bodelningen räcker knappt till en 2:a på ett område h*n aldrig skulle bosätta sig i tidigare.

Drömmen om att spendera sina äldre dagar i soliga Spanien har förvandlats till att överleva månaden ut och att vara bitter på sitt X som med smart planering lyckats ta nästan hela kakan vid skilsmässan.
Citera
2020-10-28, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Tjänstepension är ett avtal som tjänstemännen förhandlat fram med arbetsgivarna. Tjänstemännen får alltså avsevärt mer än arbetaren i lo-kollektivet (men tjänstemännen har avstått lön i gengäld).

Ja, den är guld värd. Morsan hade ut i princip vad hon hade när hon jobbade men den gällde väl bara i fem år?

Alla som har kollektivavtal har också tjänstepension. Det har inget med vilken typ av jobb du har att göra. Majoriteten utan kollektivavtal har också tjänstepension, men det finns lite olika lösningar och man får själv kolla upp hur den är konstruerad.

Undantaget är om du är under 27, tror inte det börjar betalas in förrän då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in