Citat:
Ursprungligen postat av
Pershagen76
Du skrev ju att de hade schyssta löner? Då kommer det som de får ut av huset absolut täcka en hel del mer än kontantinsatsen för ett radhus/bfr 4a i samma område de tidigare bodde( om de separerar vill säga). Utan en schysst lön så låter dit scenario mer troligt, men då skulle de säkert inte leva som de gjorde innan heller?
Jag lever i stort det livet och har planer på att flytta någonstans varmare när pensionen kommer.
När jag sa "schysst" så menade jag inga fantasilöner. Jag överdrev väl lite kanske. Ett vanligt par har inte råd att reda flera gånger per år. Men vi kan ta ett vanligare scenario.
Låt säga att en tjänar 38 och den andra 43. Det är inte en hög lön men ändå en bra schysst lön. Jag tror att majoriteten av medelklassen lever på ungefär dessa pengar. Förmodligen mindre.
Tillsammans har dom det bra och om dom ville skulle dom kunna lägga undan flera tusen i månaden. Problemet är att många inte gör det.. Jag var en av dom..
När man blir ensam så är majoriteten av utgifterna kvar men du har tappat 50% av dina inkomster. I mitt fall tappade jag mer än så.
Livet kan inte fortsätta i samma spår som tidigare.
Jag hade dumt nog inte en tanke på att pensionspara. Sånt där löser sig. Vi har ju varandra och vi hade aldrig nån större brist på pengar.
Det är lätt att vara efterklok. Nu pensionsparar jag 1000 kr i månaden. Jag kan inte spara mer än så. Det är inte mycket men det blir väl då i allafall en 1000-lapp mer i månaden den dagen jag går i pension.
Som så många andra blir jag deprimerad när jag går in på minpension och då har jag ändå jobbat hela livet och haft en "schysst" lön.
Jag hoppas på lotto och eurojackpot varje helg.. tragiskt