• 4
  • 5
2020-10-28, 09:08
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Jag tror dessutom att det är många gifta par idag som närmar sig 50 som inte bryr sig nämnvärt. Maxbelånad i ett fint stort hus, hyrbil och lever livets glada dagar med dyra viner och fina resor några gånger om år. Vad spelar det för roll? Bägge har två jobb och sjyssta löner. Den dagen dom går i pension säljer dom villan med vinst och flyttar till Spanien. Tillsammans kommer dom att ha det gott.

Sen slår livet till.

Barnen flyttar ut, dom sliter på varandra. En kanske förlorar jobbet. Kvinnan/mannen träffar en ny och vill skiljas.
Den som blir lämnad har inga möjligheter att bo kvar i huset med sin inkomst. Vinsten för kåken i bodelningen räcker knappt till en 2:a på ett område h*n aldrig skulle bosätta sig i tidigare.

Drömmen om att spendera sina äldre dagar i soliga Spanien har förvandlats till att överleva månaden ut och att vara bitter på sitt X som med smart planering lyckats ta nästan hela kakan vid skilsmässan.

Du skrev ju att de hade schyssta löner? Då kommer det som de får ut av huset absolut täcka en hel del mer än kontantinsatsen för ett radhus/bfr 4a i samma område de tidigare bodde( om de separerar vill säga). Utan en schysst lön så låter dit scenario mer troligt, men då skulle de säkert inte leva som de gjorde innan heller?

Jag lever i stort det livet och har planer på att flytta någonstans varmare när pensionen kommer.
Citera
2020-10-28, 09:39
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Du skrev ju att de hade schyssta löner? Då kommer det som de får ut av huset absolut täcka en hel del mer än kontantinsatsen för ett radhus/bfr 4a i samma område de tidigare bodde( om de separerar vill säga). Utan en schysst lön så låter dit scenario mer troligt, men då skulle de säkert inte leva som de gjorde innan heller?

Jag lever i stort det livet och har planer på att flytta någonstans varmare när pensionen kommer.

När jag sa "schysst" så menade jag inga fantasilöner. Jag överdrev väl lite kanske. Ett vanligt par har inte råd att reda flera gånger per år. Men vi kan ta ett vanligare scenario.

Låt säga att en tjänar 38 och den andra 43. Det är inte en hög lön men ändå en bra schysst lön. Jag tror att majoriteten av medelklassen lever på ungefär dessa pengar. Förmodligen mindre.
Tillsammans har dom det bra och om dom ville skulle dom kunna lägga undan flera tusen i månaden. Problemet är att många inte gör det.. Jag var en av dom..

När man blir ensam så är majoriteten av utgifterna kvar men du har tappat 50% av dina inkomster. I mitt fall tappade jag mer än så.
Livet kan inte fortsätta i samma spår som tidigare.

Jag hade dumt nog inte en tanke på att pensionspara. Sånt där löser sig. Vi har ju varandra och vi hade aldrig nån större brist på pengar.
Det är lätt att vara efterklok. Nu pensionsparar jag 1000 kr i månaden. Jag kan inte spara mer än så. Det är inte mycket men det blir väl då i allafall en 1000-lapp mer i månaden den dagen jag går i pension.

Som så många andra blir jag deprimerad när jag går in på minpension och då har jag ändå jobbat hela livet och haft en "schysst" lön.

Jag hoppas på lotto och eurojackpot varje helg.. tragiskt
Citera
2020-10-28, 11:02
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Man kan göra en massa saker men jag ser det inte som troliga. Ska de också gå in och titta på folks privatsparkonton också tror du?
Det måste vara skönt att vara så systemlojal som du är. Tänk att kunna leva ett helt liv och tro att allt ordnar sig eftersom att samhället är gott.

Självklart så kommer man att inkomstpröva den allmänna pensionen i framtiden. Jag har alltid betraktat mina inbetalningar till tjänstepension som extra skatt av den anledningen.
Citera
2020-10-28, 11:51
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vadå då? Du kan ju få en kåk nära stan för 5-6 miljoner, exempelvis:

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5...en-33-17054529
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6...en-12-17042682
https://www.hemnet.se/bostad/villa-7...vag-8-17057495

Går förstås att hitta betydligt billigare också. Säg att man är 35 år när man köper kåken med 85 % belåning (kanske har man mer pengar med sig in genom värdeökning på tidigare bostad och amorteringen där m.m, men låt oss räkna på 85 %). Det ger då bolån på 4,25 miljoner. Du har väl då minst 32 år innan ordinarie pension, vilket ger 132 812 kr i amortering per år eller 11 067 kr per månad. Det är ju knappast "en utopi" för två personer att amortering totalt elva tusen spänn i månaden, särskilt inte eftersom Stockholm enligt dig erbjuder sådana unika karriärsmöjligheter.

Kärnan av min poäng var att jag är trött på att läsa om folk som sitter på 150-1.000 tkr hus i bruksorter utan någon form av utveckling i livet och skryta om att vara obelånade.
Citera
2020-10-28, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.di.se/nyheter/tjanstepen...e-i-farozonen/

Betalartikel, själv känner jag ingen som gigjobbar alls eller hoppar på kortare uppdrag, å få företagare.

Lever ni i den verkligheten eller känner andra? Hur fixar man ett eget ägt boende med de förutsättningarna? Bryr man sig om pensionen alls eller lever man för dagen?

Jag har visserligen ett ganska stort tjänstepensionsspar men överlag tänker jag att man istället bör spara helt privat utanför pensionssystemet. Av anledningen att pensionssystemet enligt min profetia kommer bli föremål för plundring av politiker som behöver finansiera andra saker.

Tex kan detta ske genom att man får mindre statlig pension om du har ett stort individuellt pensionssparande för att ”varför ska de rika få lika stor del”.
Citera
2020-10-28, 19:30
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det måste vara skönt att vara så systemlojal som du är. Tänk att kunna leva ett helt liv och tro att allt ordnar sig eftersom att samhället är gott.

Självklart så kommer man att inkomstpröva den allmänna pensionen i framtiden. Jag har alltid betraktat mina inbetalningar till tjänstepension som extra skatt av den anledningen.

Systemlojal? Tro att allt ska ordna sig? Jag räknar med att allt ska gå bra, men planerar så gott jag kan för att det inte kommer bli så.

Men visst, jag gillat Sverige, det är ett bra land med en hel del förbättringsmöjligheter. Jag inte samma syn på Sverige som så många andra buttergökar här på FB.
Citera
2020-10-28, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-anton
Ja det kan jag hålla med om. Min plan är dock att mitt privata pensionssparande ska räcka, och allmän- samt tjänstepension får vara en bonus som jag inte räknat med.

Är väl inne på lite samma plan. Tråkigt bara att vara ”tvingad” att sköta det utanför systemet.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in