2020-10-24, 02:45
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Bor normalt i Sthlm men är just nu uppe i norrland och kåken jag har här. Nu när jag var ute och rökte slogs jag av hur likt oväsendet älven som strömmar genom tomten liknar oväsendet från biltrafiken i Sthlm.

Jag är vänster och har varit emot att "studenter" och mindre bemedlade ska bo i de billiga lägenheterna stockholms stad planerar att bygga längs med Örbyleden.

Nu har jag dock tänkt om då det efter blossen ringer i mina öron. Älven som går genom min tomt är något jag kan skatta mig lycklig till, har typ 50meter till riktigt bra fiske. Men jäklar vad det låter...

Detta skulle dock aldrig någonsin erkännas som oljud trots att det inte låter mindre än trafiken i min lägenhet. Inte heller låter det mindre än trafiken vid Örbyleden. Vad ska man tycka ock tänka?

Vill främst ha svar från vänsterfolk då det främst är vi som är emot dessa bostadsbyggnaden.
Citera
2020-10-24, 02:56
Bannlyst
Såklart det kan uppfattas som oljud, du har fel inte så konstigt då du är vänster.
Citera
2020-10-24, 03:01
Medlem
Gerhardts avatar
Allt ljud som är oönskat är att betrakta som buller, kommunistjävel!
Citera
2020-10-24, 03:10
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Vore kul om ni högeridioter kunde komma med något konkret. Att jag är vänster skrev jag i trådstarten, skrev även att jag främst önskar svar från vänsterfolk. Era åsikter känner jag till och därmed blir det ointressant att diskutera med er även om jag uppskattar input, dock i annan form än att höra era åsikter om mitt politiska ställningstagande.

Läsförståelsen är väl inte på topp....
Citera
2020-10-24, 05:31
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Bor normalt i Sthlm men är just nu uppe i norrland och kåken jag har här. Nu när jag var ute och rökte slogs jag av hur likt oväsendet älven som strömmar genom tomten liknar oväsendet från biltrafiken i Sthlm.

Jag är vänster och har varit emot att "studenter" och mindre bemedlade ska bo i de billiga lägenheterna stockholms stad planerar att bygga längs med Örbyleden.

Nu har jag dock tänkt om då det efter blossen ringer i mina öron. Älven som går genom min tomt är något jag kan skatta mig lycklig till, har typ 50meter till riktigt bra fiske. Men jäklar vad det låter...

Detta skulle dock aldrig någonsin erkännas som oljud trots att det inte låter mindre än trafiken i min lägenhet. Inte heller låter det mindre än trafiken vid Örbyleden. Vad ska man tycka ock tänka?

Vill främst ha svar från vänsterfolk då det främst är vi som är emot dessa bostadsbyggnaden.
Du gör skillnad på buller och buller, kan knappast ses som vänster då allt buller är en och samma sak. Vad oljud definieras som i boken är störande ljud. Buller är (oftast kontinuerligt återkommande) ljud över **dB.

Det är väl tvärtom, positivt att folk hittar små skolådor att bo i för en skälig kostnad? Minst sagt solidariskt. Eller är du rädd att det leder till värdeminskning för ditt vänsterhus?
Citera
2020-10-24, 07:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Oljud är oönskat ljud helt enkelt. Jag skulle t.ex. aldrig ha ett hus vid en brusande älv. Det vore som trafikbuller.

Tystnad behöver det inte vara. Allt ljud när man sitter på altanen och vilar är inte oljud. Fågelkvitter, grannens snickrande osv. är inte oljud. Inte en hans tupp som gal konstant är oljud. En ständigt skällande är det däremot.

Annat exempel kan vara tåg. En tågintresserad kan älska att höra dunkdunkandet, medan det för någon annan skapar sömnlöshet.

Det värsta oljudet kommer från skrikande osnutna ungjävlar i affärer. Då spricker fanimig trumhinnorna.
Citera
2020-10-24, 07:40
Medlem
Citat:

Jag bor 1. 5 km från nynäsvägen och kan ändå höra suset från motorvägen vilket påminner mig om suset från havet när vågorna slår på stranden en blåsig natt i stugan..
Citera
2020-10-24, 12:56
Medlem
yz44s avatar
Buller och oljud är oönskade ljud, det bör väl gälla för såväl höger- som vänsterväljare.
Citera
2020-10-24, 13:40
Medlem
Messerschmitts avatar
Vad har uppfattningen om vad som är oväsen eller inte att göra med politisk inriktning?
Citera
2020-10-24, 18:27
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Vad har uppfattningen om vad som är oväsen eller inte att göra med politisk inriktning?

Just det, det finns väl ingen anledning för Ts att väsnas och bullra om att han (hänn?) är kommunist!
Citera
2020-10-24, 18:37
Medlem
godboys avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Exakt det fetade undrar jag med.

Vissa uppfattar en älv som oväsen, andra inte. Samma med en trafikerad led, vissa störs, inte andra. Det är individuellt och har inte med politik att göra.
Citera
2020-10-25, 10:08
Medlem
Demokraturdns avatar
Det blir inte "billiga" lägenheter som byggs eftersom det som är nybyggt har högre hyror.

Trafikbullret var bara ett svepskäl för att du inte ville att det skulle byggas bostäder, dvs att du inte tyckte att de skulle utsättas för mer buller än andra. Nu har du buller själv (i Norrland) och tycker därför plötsligt att det är okej. Då är det okej för andra också.

Du verkar inte vilja att det ska finnas lägenheter som är avsedda för "mindre bemedlade". Du vill inte heller att ditt grönområde ska bebyggas, eftersom du bor i närheten själv, eller att det bosätter sig människor i ditt område som har lägre inkomster än vad du själv har. Du vill kunna känna dig fattig och utsatt i Stockholm, trots att du inte är det.

https://www.mitti.se/nyheter/har-byg...wZESghNriHjiw/

De välavlönade vänstermänniskor som bor i Bandhagen och andra förorter med gynnsamma hyror vill inte att det ska bo fler människor där. Dessa människor ska alltid bo någon annanstans. De ska bo i nya förorter som någon ska bygga, men inte någonstans där det finns skog, natur eller någonting som andra människor har nytta av och kommer att sakna...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in