Citat:
Ursprungligen postat av
Jinglebear-Cherry
Vad skiljer de bästa spelarna från de relativa medelmåttorna? Det beror såklart på position och finns många olika faktorer som spelar in (fysik, teknik, spelförståelse, osv), men finns det något du tänker är det allra viktigaste? Jag har fått för mig att det psykologiska är avgörande - förmåga att prestera under press, ligga 'steget före' i tanken jämfört med motståndarna och kunna ta in vad som händer runtomkring en själv (var medspelarna/motståndarna är, var ytorna finns). Som psykologstudent kanske jag är färgad, men är intresserad av hur stor del du tycker att mentalitet spelar? Tyckte det var riktigt häftigt hur Leicester vann ligan för några år sedan, med ett lag som på pappret inte alls hade någon rätt att vara i toppen.
Har ni som spelare tillgång till psykolog genom klubbarna? Hur stigmatiserat är psykisk ohälsa inom laget? Pressen utifrån och stjärnlivet påverkar säkert mer i större ligor, men intressant att höra oavsett.
Tack för rolig läsning!

Du är inne på det jag tycker är absolut viktigast, speluppfattning. Att veta vad man ska göra med bollen innan man fått den är ett måste. Att skanna av omgivningen, välja rätt alternativ av kanske 5 olika och alltid välja rätt. Ta Xavi som exempel. Inte den snabbaste, starkaste eller någon som kan dribbla 1vs1. Men han var helt magisk på att slå rätt passningar hela tiden. Jag har sett snabbare eller mer tekniska spelare i lägre divisioner. Men de saknar någonting annat och slutar där.
Självförtroende är en annan sak som är viktigt för alla spelare.
Så ja, de mentala bitarna måste sitta där. Fotboll sitter i huvudet.
Utan att outa om vi sitter på psykolog eller inte (vissa klubbar har ingen sådan) så tror jag det finns en högre risk att hamna i psykisk ohälsa för oss än för andra yrkesgrupper. Allt är prestationsbaserat. Varje träning, varje match. Vinner vi är allt frid och fröjd. Förlorar vi så är det katastrof. Sköter du dig inte förlorar du platsen och får inte "jobba" (spela). Det är ett faktum som vi alla är vana vid, men som inte är lätt att tackla när det väl händer.
Jag förstår att många kan tycka att det bara är en sport, eller lek, eller sysselsättning. Men det är allt vi har. Och allt en del någonsin kommer att ha.