2020-10-24, 12:39
Medlem
mishimas avatar
Har några frågor om din lön och ditt kontrakt. Du väljer själv hur detaljerat du vill svara så klart.

Hur är din lön fördelad mellan grundlön och bonusar? Vad får du bonusar för? Betalas de i klumpsumma efter säsongen eller under säsongen? Får ni bonus för tabellplacering när säsongen är över? Hur mycket betalas i pensionsavsättning? Har ni fri bil från klubben/sponsor? Får ni ekonomisk rådgivning av klubben? Fick du sign on vid ditt senaste kontrakt? Behöver inte säga exakt, men en fingervisning? Sexsiffrigt?

Har du några klausul i kontraktet? Har du något som reglerar om ni åker ur?
Citera
2020-10-24, 12:44
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Har själv rört mig i kretsarna kring idrottslag och bussar.
På 15 år har jag ännu inte sett spelare äta pizza efter match.
Då talar vi från div 5 upp till elitnivå i sporter som handboll, ishockey, fotboll, innebandy, basket och diverse andra idrottssamannhang.

Det brukar vara i klubbens intresse att det äts bra mat. Sen vid ett "mackstopp eller donken" så brukar det köpas mycket onyttigheter.

Dock har jag aldrig sett pizza på menyn.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/landslaget/svenska-landslaget-firade-med-ol--pizza/
Citera
2020-10-24, 12:52
Medlem
Hur ser du som allsvensk fotbollsspelare på användningen av pyroteknik på de svenska arenorna? Har du någon personlig åsikt kring i synnerhet stora bengaltifon och enstaka bengaler under match i allmänhet?

Hur verkar den generella inställningen till detta vara bland övriga fotbollsspelare? (Exempelvis i spelartunneln innan match om det tänts bengaler för att förtydliga vad jag menar.)
Citera
2020-10-24, 12:56
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Har själv rört mig i kretsarna kring idrottslag och bussar.
På 15 år har jag ännu inte sett spelare äta pizza efter match.
Då talar vi från div 5 upp till elitnivå i sporter som handboll, ishockey, fotboll, innebandy, basket och diverse andra idrottssamannhang.

Det brukar vara i klubbens intresse att det äts bra mat. Sen vid ett "mackstopp eller donken" så brukar det köpas mycket onyttigheter.

Dock har jag aldrig sett pizza på menyn.

Ja, självklart ska det ätas bra mat och de ska hålla koll på kosten. Det ligger i spelarnas och klubbens intresse.

Dock är det ingen fara om de äter något onyttigt ibland. Det är elitidrottare som förbränner bra mer än vad vi vanliga gör på sitt jobb. De behöver energi och äta mycket. Ett donken-meal eller en pizza direkt efter en match är ingen katastrof. Däremot bör de kanske hoppa läsken till. Vet att Malmös fystränare sa i en intervju att det finns spelare som kanske till och med äter för lite.
Senast redigerad av mishima 2020-10-24 kl. 12:58.
Citera
2020-10-24, 12:59
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
https://www.expressen.se/sport/fotboll/landslaget/svenska-landslaget-firade-med-ol--pizza/
Ja, att man äter pizza direkt efter en match är inga konstigheter. Det svenska landslaget gjorde det till och med under VM 2018:
Citat:
Efter Sveriges gruppseger och kross mot Mexiko firade laget med en välförtjänt öl och pizza, rapporterar Aftonbladet.

– Det var skönt att få smaka på en öl, säger Ola Toivonen till tidningen.

https://omni.se/landslaget-firade-segern-med-ol-och-pizza/a/dd2jXB
Från Läkartidningen:
Citat:
På lördag smäller det: kvartsfinal mellan Sverige och England i fotbolls-VM. Bland landslagets kostråd finns pasta, sportdryck och koffeintabletter. Men lite pizza slinker också med. Läkartidningen hörde med läkaren och professorn Mai-Lis Hellénius om lämplig uppladdning.

– Matcherna pågår länge och du ska orka så mycket som möjligt både muskulärt och mentalt. Då är ju maten, vilan, rörelsen – hela livsstilen – viktig, säger Mai-Lis Hellénius som är läkare, professor i kardiovaskulär prevention och verksam vid en landstingsfinansierad livsstilsenhet i Stockholm.

Hon säger att matcher på förmiddagen och dagen (Sverige spelar 18.00 lokal tid) kräver en bra frukost som håller blodsockret på en bra nivå länge, till exempel gröt, en grov macka och grönsaker. Snabba kolhydrater är bra för att fylla på glykogendepåerna.

[...]

Det är också råden som landslaget har fått från sin näringsfysiolog Linda Bakkman, som även är kostrådgivare åt Sveriges olympiska kommitté. Till Svenska Dagbladet säger hon att pasta och ris är viktigt inför match, och under match fokuseras det på vätska med salt och socker.

[...]

– Jag tycker spelaren kan få pizzabiten [efter matchen], även om det rent näringsmässigt inte är det absolut bästa. Efter matchen skulle jag fylla på med lite protein och kolhydrater igen. Skär du upp iskalla melonbitar är det oerhört gott och läskande och du får i dig både kolhydrater, fibrer och vitaminer.

Läs mer: https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2018/07/livsstilsprofessorn-sa-ska-landslaget-ladda-for-kvartsfinalen/
Citera
2020-10-24, 13:27
Medlem
Mahous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
F.Ö undrar jag hur det funkar med ”skadade” spelare..?
Alltså inte så pass skadad så att dom inte får spela.
Har nämligen hört talas om att vissa spelare använder sig utav smärtstillande tabletter för att få en extra ”kick” och ork på plan?
Fyller på här. Förstod av ditt tidigare inlägg TS att det är sällan man känner sig helt fräsch under en säsong. Det är väl ungefär samma bild jag fått från kompisar/bekanta som lever på sitt idrottande.

Hur ser det ut för din egen del, och lagkamraternas? Mer regel än undantag med Voltaren/liknande inför både match och träning? Starkare saker?
Citera
2020-10-24, 13:30
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahou
Fyller på här. Förstod av ditt tidigare inlägg TS att det är sällan man känner sig helt fräsch under en säsong. Det är väl ungefär samma bild jag fått från kompisar/bekanta som lever på sitt idrottande.

Hur ser det ut för din egen del, och lagkamraternas? Mer regel än undantag med Voltaren/liknande inför både match och träning? Starkare saker?

Du citerade nog fel person här..🤔
Citera
2020-10-24, 13:52
Medlem
falafelmannens avatar
Matchfixning i Allsvenskan förekommer det?
Citera
2020-10-24, 14:00
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan

Ja det var väl där TS hitta "inspiration" till svaret hehe
Citera
2020-10-24, 14:03
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Ja, självklart ska det ätas bra mat och de ska hålla koll på kosten. Det ligger i spelarnas och klubbens intresse.

Dock är det ingen fara om de äter något onyttigt ibland. Det är elitidrottare som förbränner bra mer än vad vi vanliga gör på sitt jobb. De behöver energi och äta mycket. Ett donken-meal eller en pizza direkt efter en match är ingen katastrof. Däremot bör de kanske hoppa läsken till. Vet att Malmös fystränare sa i en intervju att det finns spelare som kanske till och med äter för lite.

Ts fick frågan vad de brukar äta efter matchen, svaret blev pizza.

Jag håller det för mycket osannolikt att en elitidrottsman äter pizza efter matcher, detta baserat på egna erfarenheter (15år+).

Jag säger inte att Ts trollar men det ligger i farans riktning....
Citera
2020-10-24, 14:08
Medlem
Citat:
Ts fick frågan vad de brukar äta efter matchen, svaret blev pizza.

Jag håller det för mycket osannolikt att en elitidrottsman äter pizza efter matcher, detta baserat på egna erfarenheter (15år+).

Jag säger inte att Ts trollar men det ligger i farans riktning....

Jo, är vanligt att man trycker pizza eller annan snabbmat direkt efter matcherna. Fylla på med något lite fort innan man äter riktig middag senare.

Om du kollar på valfri serie om Djurgårdens IF ser du att de alltid äter pizza direkt efter matcherna. Antagligen inte ensamma om det heller.
Citera
2020-10-24, 14:08
Medlem
Häpp, ursäkta Wall of text.

Jag har alltid undrat hur ni själva ställer er till allt jävla mygel, maskningar och filmningar och att hälften av planens spelare fladdrar med armarna så fort bollen lämnar planen. Någon blir ”skadad” och bollen ska ut för att spelaren ifråga efter lite kylspray direkt tar en maxlöpning utan bekymmer...

Vad är din inställning till fusk, mygel, maskning, filmning etc?

Vad är den allmänna inställningen inom fotbollen (det du vet såklart)?

Du har tidigare fått lite frågor om domarna. Jag tänker att domarfrågan är tudelad, dels ska domarna inte döma ut felaktiga straff i form av utvisningar, straffar och varningar (eller svaga/billiga frisparkar i lovande lägen etc), men dels handlar domarens jobb mycket om att skydda er spelare, så inte matchen går över styr och genom bestraffning beivra felaktiga beteenden.

Känner du att domarna håller måttet över lag?

Hur är inställningen från er spelare? Att de kan göra misstag, det är lugnt, bara de snackar med er, eller ska de lösa uppdraget bättre?

Känner du dig skyddad av domarna i situationer där en match är på väg att eskalera iväg?

Vad är värst? Att få varningar/utvisningar eller att intensiteten eskalerar mot brutalitet?

Känner du att domarna ger fördelar till större lag/namnkunnigare spelare? Som du själv varit inne på finns det vissa snackjönsar som AC, Toivonen, Seb för att nämna några av de värsta. Får de någon fördel av sitt gnäll och pladder?

Tycker du fusket borde straffas hårdare? Snabbare kort för maskningar och/eller mer tillägg/aktiv speltid?

Vad ska man göra med exemplet spelare ligger ner, bollen till inkast, kylspray, fit for fight? Ska det vara ett ok beteende?

Som sista frågor undrar jag hur snacket går er spelare emellan om supporterkulturen. Snackar ni något om det ”vilket tryck”, ”sköna ramsor”, ”Fett TIFO” eller på något annat sätt? Eller är det publikfrieri? Pyro- ja/nej?

Tack för en bra och intressant tråd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in