2020-10-24, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Du skrev något om att du utvecklades fotbollsmässigt i 15/16-års åldern. Är det det som verkar vara det normala, eller har dina medspelare ofta varit "bäst" redan låg/mellanstadieåldern?

Hur ser du på selekteringen av barn vs "alla ska med så länge som möjligt" debatten och att vilka som blir ngt visar sig först på högstadiet/gymnasiet?

Gick du "normalt" gymnasium eller fotbollsgymnasium? Var du med i distrikts- och pojklandslag? Om du inte vill svara personligen - är det det som är den normala utvecklingsvägen för allsvenskaspelare?

Har det skett en förändring där de senaste 10-15 (?) åren när klubbarna utvecklat sin "akademiutbildning", jämfört 1900-talets slut?

Edit:
Har du match idag,? 😄
Hur kan ett tränarbyte påverka så mkt, på så kort tid?
Får Göteborg kvala sig kvar?

Många frågor, kul! Jag ska försöka svara så bra jag kan.
Om jag skulle hård dra det så var majoriteten bland de bästa i sina lag i 14-15 års åldern. Väldigt många färre var bäst när man var 10. Jag är helt för att alla barn skall få chansen att utvecklas så länge man bara kan. Att toppa lag osv kring 9-10 års åldern låter vansinnigt i mina öron.

Samtidigt blir det viktigt att komma ihåg att spelare blir färdigare snabbare och i en yngre ålder idag än för 10-15 års sen. Det är min känsla iallafall.

Jag var med i distriktslag osv ja, när man är runt 15 så skall mycket ha fallit på plats enligt mig. Iallafall fotbollsmässigt. Fysiskt behöver man inte vara färdig, och tyvärr tror jag vissa faller bort pga detta.

Jag tror att lagen i Allsvenskan är bättre idag än på 90-talet att utbilda sina ungdomstränare. Det är kanske inte lika mycket föräldrar som håller träningar. Det var väl nästan bara Brommapojkarna som var vettiga på den tiden.

Pass på frågan om match idag
Tror ett tränarbyte blir en injektion av någonting nytt bara. Spelare med sargat självförtroende får en fresh start. Det är endast en mental grej. Visserligen kan tränaren komma med taktiska förändringar, men det viktigaste han kan förmedla är vikten av att vinna och få spelarna att vilja vinna snarare än att vara rädda att förlora.

Tror Göteborg klarar sig undan kval.
Citera
2020-10-24, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RayIV
Vilket är ditt jongleringsrekord, dvs antal bollträffar utan att bollen nuddar marken. Vilken kroppsdel är du tryggast att jonglera med? (T.ex klarar jag själv flest tillslag med låren, men det är jobbigt)

Vette fan, ett par hundra när man var grabb. Fötterna är nog lättast.
Citera
2020-10-24, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Hur mycket erbjudanden får du från vackra flickor om att ligga eller snaska kotte?

Ingen som börjat ett meddelande med tydliga inviter till sexuellt umgänge. Man kan få ett hej osv men sällan man svarar.
Citera
2020-10-24, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Hur resonerar man för sig själv när en medspelare man konkurrerar med blir skadad? Hur mycket känner man medlidande vs yes, nu får jag spela?

Vad spelar roll för dig om du ska byta klubb? Är det bara pengar eller något mer också?

Det är alltid tråkigt när en lagkamrat skadar sig. Det hade lika gärna kunnat vara jag, och då gäller det att stötta honom. När jag eventuellt skadar mig hade jag gillat stödet iallafall. Sedan är det en bransch vi lever i där den enes död den andres bröd. Det är alla medvetna om. Man slåss för en plats i start 11an varje dag. En skada på en konkurrent kan öppna dörrar, men man tar hellre den platsen genom att vara bättre.
Citera
2020-10-24, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Vilket lag i Allsvenskan har den sämsta publiken, där du får höra massa glåpord och liknande varje gång du har bollen/tappar bollen?

AIK har "sämst" publik i det hänseendet. Men jag stör mig inte så mycket på det.
Citera
2020-10-24, 10:59
Medlem
Du kan bevisa att du är spelare i Allsvenskan genom att skissa ritningar hur omklädningsrummet av Swedbank, Friends och Gamla Ullevi ser ut.

Exakt hur de är organiserade, var spelar-toaletter finns osv.

Mycket möjligt vi har några städare från nåt av dessa stora arenorna här bland flashbackarna som kan bekräfta.

Så inga foto utan bara skiss. Kan vara gjord i paint också om du är rädd för att någon ska känna in din handstil....
Citera
2020-10-24, 11:03
Medlem
Vad tycker du om Jakob Hellmans nya singel?
Citera
2020-10-24, 11:06
Medlem
BarryHeros avatar
Jag minns att den förre Arsenal- och landslagsmittfältaren Fredrik Ljungberg hävdade att han bara kunde prestera på cirka 90% av sin kapacitet under större delen av sin fotbollskarriär eftersom han mer eller mindre alltid hade ont någonstans. Vidare minns jag att någon Liverpool-coach tyckte att den dåvarande Liverpool-anfallaren Daniel Sturridge som var väldigt skadebenägen "måste lära sig att det gör ont att spela fotboll" då han tyckte att han var borta från fotbollen onödigt mycket.

Parodoxalt nog minns jag även att Manchester City-anfallaren Sergio Agüero en gång missade en Charity Shield-match pga skoskav.

Frågeställningar

Hur ont gör det egentligen att spela elitfotboll? Vilka smärtor spelar du igenom? Hur ont har du innan du verkligen kliver av? Ges ni någonsin en ordentlig chans att återhämta sig från de krämpor ni har, eller är tanken att man ska göra det efter karriären? Hur ofta känner du dig helt fräsch i kroppen under säsong?

Vad är den största skillnaden mellan att spela i Superettan och Allsvenskan?

Hur ofta blir du igenkänd på stan?

Äger du en bostadsrätt eller bor du i en lägenhet som klubben tillhandahåller?
Citera
2020-10-24, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Vem tycker du är bäste svenske målvakt, försvarare, mittfältare och anfallare resp. i världen?

Vem är den fulaste spelaren du mött?

Vilken är din engelska favoritklubb?

Har du gjort någon landskamp från U15 och uppåt?

Robin Olsen, Lindelöf, Kristoffer Olsson, Zlatan.

Rosenberg

Liverpool

Pass
Citera
2020-10-24, 11:08
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockmenglad
Många frågor, kul! Jag ska försöka svara så bra jag kan.
Om jag skulle hård dra det så var majoriteten bland de bästa i sina lag i 14-15 års åldern. Väldigt många färre var bäst när man var 10. Jag är helt för att alla barn skall få chansen att utvecklas så länge man bara kan. Att toppa lag osv kring 9-10 års åldern låter vansinnigt i mina öron.

Samtidigt blir det viktigt att komma ihåg att spelare blir färdigare snabbare och i en yngre ålder idag än för 10-15 års sen. Det är min känsla iallafall.

Jag var med i distriktslag osv ja, när man är runt 15 så skall mycket ha fallit på plats enligt mig. Iallafall fotbollsmässigt. Fysiskt behöver man inte vara färdig, och tyvärr tror jag vissa faller bort pga detta.

Jag tror att lagen i Allsvenskan är bättre idag än på 90-talet att utbilda sina ungdomstränare. Det är kanske inte lika mycket föräldrar som håller träningar. Det var väl nästan bara Brommapojkarna som var vettiga på den tiden.

Pass på frågan om match idag
Tror ett tränarbyte blir en injektion av någonting nytt bara. Spelare med sargat självförtroende får en fresh start. Det är endast en mental grej. Visserligen kan tränaren komma med taktiska förändringar, men det viktigaste han kan förmedla är vikten av att vinna och få spelarna att vilja vinna snarare än att vara rädda att förlora.

Tror Göteborg klarar sig undan kval.

Inte för att jag vill att denna tråden skall dö, men du har med dina svar närmat dig en punkt där många av oss genom uteslutningsmetod kan komma fram till vem du är, bara en liten varning. Jag själv skulle aldrig outa dig.

Men för att bygga vidare på dina svar här, tror du att ett tidigt elitfokus ändå skapar bättre spelare generellt i den högre nivån?
Jag tänker tex Asllani-kontraktet som jag upplever försöker motverka tidig elitsatsning, är det verkligen rätt väg om vi vill nå utveckling av de allra bästa?
Att utesluta någon i tidig ålder är naturligtvis dumt, se tex Henke Larsson som inte var särskilt framstående i sina tidiga år. Men att inte kunna erbjuda elitsatsning någonstans innebär ju också att alla går mot medelmåttor.
Citera
2020-10-24, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Ni har snart spelat en hel säsong utan publik, är både ni spelare och dom som sitter högre upp lite oroliga över framtiden?

Vi lever ju i vår bubbla så det försöker vi inte tänka på. Mer kontoret som verkar oroliga. Men visst, om man tittar nyktert på det så är det inte länge vi kan hålla på så här. Fotbollen är vid sin största kris på länge. Våra karriärer är Korta som dom är redan, vi hade haft det riktigt tufft om det håller i sig även nästa år. Misstänker att vi hade behövt gå ner i lön osv.
Citera
2020-10-24, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Hur rädd är man för supportrarna när det går dåligt?

Spelare får hot, blir utbuade på planen osv.

Det tänker man inte på. Man är mest besviken själv, och då påverkar yttre faktorer inte lika mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in