Citat:
Du skrev något om att du utvecklades fotbollsmässigt i 15/16-års åldern. Är det det som verkar vara det normala, eller har dina medspelare ofta varit "bäst" redan låg/mellanstadieåldern?
Hur ser du på selekteringen av barn vs "alla ska med så länge som möjligt" debatten och att vilka som blir ngt visar sig först på högstadiet/gymnasiet?
Gick du "normalt" gymnasium eller fotbollsgymnasium? Var du med i distrikts- och pojklandslag? Om du inte vill svara personligen - är det det som är den normala utvecklingsvägen för allsvenskaspelare?
Har det skett en förändring där de senaste 10-15 (?) åren när klubbarna utvecklat sin "akademiutbildning", jämfört 1900-talets slut?
Edit:
Har du match idag,? 😄
Hur kan ett tränarbyte påverka så mkt, på så kort tid?
Får Göteborg kvala sig kvar?
Hur ser du på selekteringen av barn vs "alla ska med så länge som möjligt" debatten och att vilka som blir ngt visar sig först på högstadiet/gymnasiet?
Gick du "normalt" gymnasium eller fotbollsgymnasium? Var du med i distrikts- och pojklandslag? Om du inte vill svara personligen - är det det som är den normala utvecklingsvägen för allsvenskaspelare?
Har det skett en förändring där de senaste 10-15 (?) åren när klubbarna utvecklat sin "akademiutbildning", jämfört 1900-talets slut?
Edit:
Har du match idag,? 😄
Hur kan ett tränarbyte påverka så mkt, på så kort tid?
Får Göteborg kvala sig kvar?
Många frågor, kul! Jag ska försöka svara så bra jag kan.
Om jag skulle hård dra det så var majoriteten bland de bästa i sina lag i 14-15 års åldern. Väldigt många färre var bäst när man var 10. Jag är helt för att alla barn skall få chansen att utvecklas så länge man bara kan. Att toppa lag osv kring 9-10 års åldern låter vansinnigt i mina öron.
Samtidigt blir det viktigt att komma ihåg att spelare blir färdigare snabbare och i en yngre ålder idag än för 10-15 års sen. Det är min känsla iallafall.
Jag var med i distriktslag osv ja, när man är runt 15 så skall mycket ha fallit på plats enligt mig. Iallafall fotbollsmässigt. Fysiskt behöver man inte vara färdig, och tyvärr tror jag vissa faller bort pga detta.
Jag tror att lagen i Allsvenskan är bättre idag än på 90-talet att utbilda sina ungdomstränare. Det är kanske inte lika mycket föräldrar som håller träningar. Det var väl nästan bara Brommapojkarna som var vettiga på den tiden.
Pass på frågan om match idag

Tror ett tränarbyte blir en injektion av någonting nytt bara. Spelare med sargat självförtroende får en fresh start. Det är endast en mental grej. Visserligen kan tränaren komma med taktiska förändringar, men det viktigaste han kan förmedla är vikten av att vinna och få spelarna att vilja vinna snarare än att vara rädda att förlora.
Tror Göteborg klarar sig undan kval.