Citat:
Ursprungligen postat av
BarryHero
Jag minns att den förre Arsenal- och landslagsmittfältaren Fredrik Ljungberg hävdade att han bara kunde prestera på cirka 90% av sin kapacitet under större delen av sin fotbollskarriär eftersom han mer eller mindre alltid hade ont någonstans. Vidare minns jag att någon Liverpool-coach tyckte att den dåvarande Liverpool-anfallaren Daniel Sturridge som var väldigt skadebenägen "måste lära sig att det gör ont att spela fotboll" då han tyckte att han var borta från fotbollen onödigt mycket.
Parodoxalt nog minns jag även att Manchester City-anfallaren Sergio Agüero en gång missade en Charity Shield-match pga skoskav.
Frågeställningar
Hur ont gör det egentligen att spela elitfotboll? Vilka smärtor spelar du igenom? Hur ont har du innan du verkligen kliver av? Ges ni någonsin en ordentlig chans att återhämta sig från de krämpor ni har, eller är tanken att man ska göra det efter karriären? Hur ofta känner du dig helt fräsch i kroppen under säsong?
Vad är den största skillnaden mellan att spela i Superettan och Allsvenskan?
Hur ofta blir du igenkänd på stan?
Äger du en bostadsrätt eller bor du i en lägenhet som klubben tillhandahåller?
Det gör ont. Sällan man känner sig helt bra. Både pga duellspel samt belastning. Det är mycket sprints i fotboll, mycket snabba inbromsningar, det tär på leder och senor. Under match så har man sådant adrenalin så man känner inte så mycket, sällan någon byter pga smärtor. Då skall det varit en muskelbristning eller så som gör det omöjligt att springa vidare. Efteråt kommer smärtorna som ett brev på posten. Fötter svullnad, benen värker. Vi har alltid återhämtningsträning dagen efter match. Det blir cirkulationsträning, rehab och kallbad. Jag behöver en 2-3 dagar för att känna mig någorlunda fräsch igen. Antar att de yngsta klarar det snabbare. Under denna säsongen har man sällan känt sig fräsch. Speciellt när det varit 3 matcher i veckan. Det har tärt, men man får bita ihop helt enkelt.
Tempot och publiken.
Det händer, antar jag, mer blickar än folk som säger något.
Pass på den.