Citat:
Ursprungligen postat av
Sommarvikingen
Företaget jag har jobbat på i 7 år gick i konkurs och nästa vecka ska det bli auktion. En metallfabrik fylld med gamla svarvar och pressar. Några svarvar har ett värde av 5000-10000:-. Folk har redan börjat buda och första men troligtvis sista budet ligger på 500:- på dessa 50-tals kurvstyrda automatsvarvar som jag arbetat med i 7 år. Det känns inte som att många vill buda och auktionen slutar den 28e. Är det så att folk gör kap på dessa auktioner? Jag känner på mig att budgivaren kommer få 500:- i slutändan pga brist på intresse från andra eller för kort varsel etc. Varför är det så kort tid på auktionen?
Då har du insiderinformation om skick.
Jag har fyndat en del,
men köpte även iofs för lite pengar en kopiator med mycket kapacitet - om den hade fungerat

- den var skräp.
På en del auktioner har det inte kommit folk som vill besvära sig med tynga transporter och då blir tunga saker mycket billigt, det kan gälla både på konkursauktioner och på vanliga auktioner.
T ex köpte jag för nästan ingenting fungerande stor slipmaskin och stor kapmaskin, liknande med trämöbler som kostat mindre än priset på virket i dem.
Konkursauktioner kan det vara olika ordning på så där behöver man vara där från start men på "vanlig" auktioner, som jag brukat åka på, har de sålt möbler sist så då har jag åkt dit först då de flesta redan blivit trötta/ledsnat
Citat:
Ursprungligen postat av
rovmun
Jag satt och tittade på den här auktionssidan och några andra, bland annat Budi. När jag läste villkoren på Budi såg jag att det tillkommer både moms och en avgift på 195 kronor plus moms. När man räknar ihop allt blir slutpriset betydligt högre än själva budet. samt många gånger blir det i närheten eller till och mer mera av att köpa från en butik. Även om det kan vara nya varor så känns det ju tevksamt hur någon kan vara så korkad att lägga mer på en auktionsite and nypriset eller är det någonting jag inte förstår?
Pris utan moms är NORMALT då det är företagsgrejer, eftersom för köpande företagare är momsen normalt avdragsgill alltså kostar inget,
medan extraavgifter är fult, det vanliga i USA