2024-11-12, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Säljer de husen innan de är tomma??

japp ska finnas de som köpt hus av fogden men när de ska flytta in bor föregående ägare kvar
Citera
2024-11-12, 17:52
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
japp ska finnas de som köpt hus av fogden men när de ska flytta in bor föregående ägare kvar

Måste ju vara att Kronofogden tänker att det är mer kostnadseffektivt om den nya ägaren anlitar Hells Angels och några tårgasgranater.
Citera
2024-11-17, 13:23
Medlem
NiccoJs avatar
Grejer som passar i hobbygarage eller fordon för den delen blir sällan billigt på auktion.
Däremot specialmaskiner som knappt någon vet vad de e eller vad de används till säljs för skrotvärde.
Citera
2026-07-30, 16:57
Medlem
rovmuns avatar
Jag satt och tittade på den här auktionssidan och några andra, bland annat Budi. När jag läste villkoren på Budi såg jag att det tillkommer både moms och en avgift på 195 kronor plus moms. När man räknar ihop allt blir slutpriset betydligt högre än själva budet. samt många gånger blir det i närheten eller till och mer mera av att köpa från en butik. Även om det kan vara nya varor så känns det ju tevksamt hur någon kan vara så korkad att lägga mer på en auktionsite and nypriset eller är det någonting jag inte förstår?
Citera
2026-07-30, 20:21
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Företagande och företagsekonomi --> Ekonomi: övrigt
/Moderator
Citera
2026-08-02, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Företaget jag har jobbat på i 7 år gick i konkurs och nästa vecka ska det bli auktion. En metallfabrik fylld med gamla svarvar och pressar. Några svarvar har ett värde av 5000-10000:-. Folk har redan börjat buda och första men troligtvis sista budet ligger på 500:- på dessa 50-tals kurvstyrda automatsvarvar som jag arbetat med i 7 år. Det känns inte som att många vill buda och auktionen slutar den 28e. Är det så att folk gör kap på dessa auktioner? Jag känner på mig att budgivaren kommer få 500:- i slutändan pga brist på intresse från andra eller för kort varsel etc. Varför är det så kort tid på auktionen?
Då har du insiderinformation om skick.

Jag har fyndat en del,
men köpte även iofs för lite pengar en kopiator med mycket kapacitet - om den hade fungerat - den var skräp.

På en del auktioner har det inte kommit folk som vill besvära sig med tynga transporter och då blir tunga saker mycket billigt, det kan gälla både på konkursauktioner och på vanliga auktioner.
T ex köpte jag för nästan ingenting fungerande stor slipmaskin och stor kapmaskin, liknande med trämöbler som kostat mindre än priset på virket i dem.
Konkursauktioner kan det vara olika ordning på så där behöver man vara där från start men på "vanlig" auktioner, som jag brukat åka på, har de sålt möbler sist så då har jag åkt dit först då de flesta redan blivit trötta/ledsnat
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag satt och tittade på den här auktionssidan och några andra, bland annat Budi. När jag läste villkoren på Budi såg jag att det tillkommer både moms och en avgift på 195 kronor plus moms. När man räknar ihop allt blir slutpriset betydligt högre än själva budet. samt många gånger blir det i närheten eller till och mer mera av att köpa från en butik. Även om det kan vara nya varor så känns det ju tevksamt hur någon kan vara så korkad att lägga mer på en auktionsite and nypriset eller är det någonting jag inte förstår?
Pris utan moms är NORMALT då det är företagsgrejer, eftersom för köpande företagare är momsen normalt avdragsgill alltså kostar inget,
medan extraavgifter är fult, det vanliga i USA
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2026-08-02 kl. 10:07. Anledning: Bort med citat från mod
Citera
2026-08-02, 13:35
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Pris utan moms är NORMALT då det är företagsgrejer, eftersom för köpande företagare är momsen normalt avdragsgill alltså kostar inget,
medan extraavgifter är fult, det vanliga i USA

Nu var det ju inte just utan moms som var hela grejen utan att om

Budet hade varit med moms och alla avgifter så hade det varit ok
Men i och med att det tillkommer moms och avgift så är
Priset uppe i nypris men många måste missat detta
Citera
2026-08-02, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Nu var det ju inte just utan moms som var hela grejen utan att om

Budet hade varit med moms och alla avgifter så hade det varit ok
Men i och med att det tillkommer moms och avgift så är
Priset uppe i nypris men många måste missat detta
I sådana fall är köparna korkade

Du missade min poäng. Det NORMALA för företag är att säga priser UTAN moms eftersom köpande företag betalar den men får tillbaka den. (Om företaget är momsregistrerat och varan är avdragsgill.)
Citera
2026-08-02, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
I sådana fall är köparna korkade
Jag tror att tävlingsinstinkten tar över. Jag har sett detta på bilauktioner där två dårar ska vinna till vilket pris som helst.
Citera
2026-08-02, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Jag tror att tävlingsinstinkten tar över. Jag har sett detta på bilauktioner där två dårar ska vinna till vilket pris som helst.
Ja. Därför bjuder jag aldrig lite mer, jag hoppar upp direkt till tydligt mer för att undvika att budkrig uppstår över huvud taget och lägger av direkt då andra bjudit mer än jag tycker värdet är.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in