2020-10-23, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Företaget jag har jobbat på i 7 år gick i konkurs och nästa vecka ska det bli auktion. En metallfabrik fylld med gamla svarvar och pressar. Några svarvar har ett värde av 5000-10000:-. Folk har redan börjat buda och första men troligtvis sista budet ligger på 500:- på dessa 50-tals kurvstyrda automatsvarvar som jag arbetat med i 7 år. Det känns inte som att många vill buda och auktionen slutar den 28e. Är det så att folk gör kap på dessa auktioner? Jag känner på mig att budgivaren kommer få 500:- i slutändan pga brist på intresse från andra eller för kort varsel etc. Varför är det så kort tid på auktionen?

Nu kan jag inte svara för "din" auktion, men ibland kan folk gör kap p.g.a. att konkursförvaltaren vill avsluta konkursen, därav ibland korta tider.
En kompis köpte bl.a. en bostadsrätt för en bråkdel av värdet då den enbart sågs som en kostnad av. konkursförvaltare.
Var ett företag som stog som ägare.
Vet också hantverkare som köpt på sig dyr utrustning i firman som går i konkurs och sen köper hela företaget i vissa fall via en bulvan.
Så man kan göra kap om man vet vad man köper, då i många fall konkursförvaltaren inte riktigt har koll på vad den sälger och är mest ute efter ett avslut.
Citera
2020-10-23, 16:12
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Företaget jag har jobbat på i 7 år gick i konkurs och nästa vecka ska det bli auktion. En metallfabrik fylld med gamla svarvar och pressar. Några svarvar har ett värde av 5000-10000:-. Folk har redan börjat buda och första men troligtvis sista budet ligger på 500:- på dessa 50-tals kurvstyrda automatsvarvar som jag arbetat med i 7 år. Det känns inte som att många vill buda och auktionen slutar den 28e. Är det så att folk gör kap på dessa auktioner? Jag känner på mig att budgivaren kommer få 500:- i slutändan pga brist på intresse från andra eller för kort varsel etc. Varför är det så kort tid på auktionen?

Har eget och köper in maskiner ibland. Man kan göra jävligt bra fynd. Har några gånger oxå köpt maskiner för att sälja vidare. Annonserat ut på blocket och vissa grupper på Facebook.
Citera
2020-10-23, 20:37
Medlem
godboys avatar
Citat:
Verkar ju som att ägaren är ordentligt till åren. Kollade in på hemsidan som verkar vara igång fortfarande https://www.naxia.se/ och den ser verkligen ut att vara från internets begynnelse. Inget ont i det, men det är nog svårt att hävda sig på marknaden mot billigt producerat i Asien. Dessutom verkar mycket vara defekt av det som säljs. Vidare så är det ju lite speciella maskiner och de är dessutom synnerligen obsoleta. Folk i som kanske har bedriver någon hobbyverksamhet kan nog vara intresserade av vissa saker, men få är nog intresserade av defekta saker. Men en femhundring kan man säkert vara villig att chansa på, dessutom ska man ju hämta sakerna.

Tråkigt för det gamla paret att på ålderns senhöst få en konkurs av sitt livsverk, men han borde nog avyttrat firman i ett tidigare skede. Mycket verkar ju defekt och ha varit ur drift en längre tid.

Hoppas du hittat ett nytt jobb i alla fall.
Citera
2020-10-23, 22:39
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Verkar ju som att ägaren är ordentligt till åren. Kollade in på hemsidan som verkar vara igång fortfarande https://www.naxia.se/ och den ser verkligen ut att vara från internets begynnelse. Inget ont i det, men det är nog svårt att hävda sig på marknaden mot billigt producerat i Asien. Dessutom verkar mycket vara defekt av det som säljs. Vidare så är det ju lite speciella maskiner och de är dessutom synnerligen obsoleta. Folk i som kanske har bedriver någon hobbyverksamhet kan nog vara intresserade av vissa saker, men få är nog intresserade av defekta saker. Men en femhundring kan man säkert vara villig att chansa på, dessutom ska man ju hämta sakerna.

Tråkigt för det gamla paret att på ålderns senhöst få en konkurs av sitt livsverk, men han borde nog avyttrat firman i ett tidigare skede. Mycket verkar ju defekt och ha varit ur drift en längre tid.

Hoppas du hittat ett nytt jobb i alla fall.
Är du måhända född efter 2000talets början? Att kalla det där utdaterat och retro är milt sagt snurrigt gjort.

Hur vet du att företaget gjorde defekta produkter, är det maskinerna som säljs som det är fel på? Har du god insikt i företagets verksamhet och synnerlig specialintresse i maskiningenjörsvetenskap?
Citera
2020-10-23, 22:57
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Är du måhända född efter 2000talets början? Att kalla det där utdaterat och retro är milt sagt snurrigt gjort.

Hur vet du att företaget gjorde defekta produkter, är det maskinerna som säljs som det är fel på? Har du god insikt i företagets verksamhet och synnerlig specialintresse i maskiningenjörsvetenskap?
Titta på konkursförvaltarens sida då ser du att det är en hel del gamla defekta maskiner som säljes. Det är dem jag syftar på. Företaget har under sin aktiva tid tillverkat diverse beslag och dem lär det nog inte vara defekter på. Och nej jag är inte en ungdom, men idag är efterfrågan på dessa gamla maskiner ringa.
Citera
2020-10-23, 23:37
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Titta på konkursförvaltarens sida då ser du att det är en hel del gamla defekta maskiner som säljes. Det är dem jag syftar på. Företaget har under sin aktiva tid tillverkat diverse beslag och dem lär det nog inte vara defekter på. Och nej jag är inte en ungdom, men idag är efterfrågan på dessa gamla maskiner ringa.
Roboten är urkopplad således ej möjlig att göra funktionstest på (går väl att säga att den är defekt dock).

I en hög med närmare 50 olika industrimaskiner så såg jag 3 som benämndes defekta, två av dessa är sannolikt enkla att reparera (byta motor (högst 1500kr motor) och smörja upp för en obetydlig summa).

TS: det bör nämnas att det är skitsvårt att kränga av såna där grejer, vid snabbt avslut (d.v.s. alla saker i en stöt) så får man räkna med ett rätt saftigt underpris. Metallbockar är förvisso användbara, men merparten av resterande vill man ju sällan köpa begagnat utan att de är nyservade.
Senast redigerad av GoUoD 2020-10-23 kl. 23:42.
Citera
2024-11-11, 09:02
Medlem
rovmuns avatar
Dessa maskiner och sådan kan man nog göra fynd men har kollat igenom en del från judo,riksauktioner, os-action.

Det finns en hel del nyare prylar många verkar glömma bort avgifter och moms på vissa alltså budet kan närma sig det billigaste priset på prisjakt men verkar inte vissa räknat med moms och avgifter. Har sett detta flera gånger och undrar hur eller om man tänker?
Citera
2024-11-11, 13:56
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Det finns en hel del nyare prylar många verkar glömma bort avgifter och moms på vissa alltså budet kan närma sig det billigaste priset på prisjakt men verkar inte vissa räknat med moms och avgifter. Har sett detta flera gånger och undrar hur eller om man tänker?
Jag håller med dig. Visst finns undantag, men allting som är attraktivt för en större kundgrupp kommer budas upp högt. Och det som inte budas upp handlar ofta om udda eller äldre saker som är dåligt anpassade till konsumenter och för omoderna för att motivera användning i en professionell miljö.

Känns dessutom som om många auktioner får färre intresserade än vad som är möjligt därför att de intressanta slagen dränks av allt möjligt skit. När man ser CNC-maskiner för 100 000 kronor samsas med begagnade sophinkar för en femtiolapp blir man ju lite fundersam.
Citera
2024-11-12, 01:36
Medlem
Skattebrotts avatar
Ja man kan göra kap på auktioner. Lite gulligt att svenskarna verkar tänka på alla auktioner för "konkursauktioner" - det säger nog något om hur det står till med ekonomin i Sverige.

Samtidigt finns det många (speciellt nybörjare) som har "auktionsfeber" och inte har tänkt igenom från början vad de kan tänka sig att bjuda som mest, vilket är rekommendabelt.

Finns ju vissa auktioner som är bra på att annonsera och där nästan allt säljs över marknadsvärde, exempelvis KVD. För att göra de stora fynden får man försöka hitta de auktioner som är sämre på att annonsera men där det säljs många varor för stora värden, kanske i isolerade landsändor dit uppköpare inte orkar ta sig.

Myndighetsauktioner är bäst eftersom myndigheter inte är vinstdrivande och därför per definition inte har incitament att bry sig om ifall sakerna råkas säljas för billigt. Har du kontakter i utlandet så du kan få sålt en massa konstiga elverk, ambulansflygplan och liknande, kan du bli miljonär väldigt snabbt.
Citera
2024-11-12, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Samtidigt finns det många (speciellt nybörjare) som har "auktionsfeber" och inte har tänkt igenom från början vad de kan tänka sig att bjuda som mest, vilket är rekommendabelt.
Inte bara nybörjare budar amatörmässigt
Vid muntliga auktionsutropare blir de lurade av utroparen att bjuda bara ett steg i taget och då tänker många andra "Det är bara (100) mer" och så bjuder reflexmässigt igen. Så då jag gick på auktioner höjde jag med flera steg direkt.
F ö tycker jag det är skojarvarning på auktioner där avgift (annan än moms då det är företagsgrejer) inte är inräknad.
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Finns ju vissa auktioner som är bra på att annonsera och där nästan allt säljs över marknadsvärde, exempelvis KVD. För att göra de stora fynden får man försöka hitta de auktioner som är sämre på att annonsera men där det säljs många varor för stora värden, kanske i isolerade landsändor dit uppköpare inte orkar ta sig.

Myndighetsauktioner är bäst eftersom myndigheter inte är vinstdrivande och därför per definition inte har incitament att bry sig om ifall sakerna råkas säljas för billigt. Har du kontakter i utlandet så du kan få sålt en massa konstiga elverk, ambulansflygplan och liknande, kan du bli miljonär väldigt snabbt.
På en del auktioner kan man få grejer väldigt billigt bara för att andra är lata då det är tunga transporter! T ex fick jag ett set av machiner drivna av samma motor för småpengar. (Gav bort en av machinerna till en bonde, som ville ha den, för att han hjälpte mig att lasta mina grejer.)
Gjorde många fynd på plats då en båtfirma hade konkat, även sådant som inte bara kan användas för båtar som t ex stora vajrar och elmotorer.
På en del auktioner kostar möbler nästan ingenting. T ex ett hyllset kostade vad en planka kostar
Citera
2024-11-12, 11:08
Medlem
går nog att göra fynd på vissa konkurs auktioner om man söker nått väldigt specifikt

men nått man nog ska undvika är nog att köpa bilar ock hus på kronofogdens auktioner
noll garanti allt säljs i befintligt skick ock köper man hus kanske tidigare ägare vägrar flytta ut
ock det kan ta månader innan man får denne avhyst samt att denne total kvaddar huset när denne blir avhyst
Citera
2024-11-12, 16:50
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
går nog att göra fynd på vissa konkurs auktioner om man söker nått väldigt specifikt

men nått man nog ska undvika är nog att köpa bilar ock hus på kronofogdens auktioner
noll garanti allt säljs i befintligt skick ock köper man hus kanske tidigare ägare vägrar flytta ut
ock det kan ta månader innan man får denne avhyst samt att denne total kvaddar huset när denne blir avhyst

Säljer de husen innan de är tomma??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in