2020-10-22, 21:58
Medlem
Tvonds avatar
Vaccinera dig och chilla inte alla fästingar bär på borrelia. Roliga anekdot så har jag själv haft en fästing på pungen en gång troligtvis efter ett lustfyllt nuppande på en äng i min ungdom och jag lever än.
Citera
2020-10-22, 22:24
Medlem
Sommarvikingens avatar
Har blivit biten över 20 gånger och fått plocka bort. Har aldrig fått några komplikationer och har aldrig tagit vaccin. Bor i TBE-drabbat område.
Citera
2020-10-22, 22:41
Medlem
revodnebs avatar
Plocka bort fästingen omedelbart när du upptäcker den. Sen kör du 5x5 regeln, vänta 5 dagar, kolla bettet - om du har en röd ring som en femkrona runt är det troligtvis Borrelia. Med TBE är det värre, du är ju tydligen i riskgrupp i och med ditt jobb så där bör du vaccinera dig. Jag är inte i riskgrupp men har fått rådet av en läkare att göra det, hjänhinneinflammation är inget man leker med.
Citera
2020-10-22, 22:56
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Det är nog ingen fara om du fick bort den så snabbt. Brukar själv få typ 15 fästingar varje sommar.
Citera
2020-10-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Jag arbetar med att mäta in areor i höggräs, och buskar. Både idag och igår, så jag har inte en enda jvla aning om hur länge fästingen satt på mig. Den hade inte svullit upp så stor, med området sticker/buktar ut. Det kliar inte på bettet, men 10 cm ifrån det (!!??) varför är det så??

Nu kan man läsa all möjligt hemskt om långdragna biverkningar på nervsystemet.
Så nu är jag sjuukt orolig.

Finns det några som helst tecken på om man har fått någon skit som TBE eller Borrelia??

Beroende på var du befunnit dig geografiskt skulle jag säga att chansen att du klarar dig är extremt hög.
Fick dagligen fästingar förr om åren och det var aldrig nåt problem. Ibland kunde man hitta en stor jävel som suttit länge bakom pungen.
Citera
2020-10-22, 23:58
Medlem
Då jag sover ute flera veckor under sommarhalvåret så brukar jag få ett tiotal fästingbett. Jag har inte blivit smittad av någonting än så länge, och jag fyller 30 inom ett par månader. Jag har hållit på såhär sedan jag var 15, så det är nog ingen större risk. Bor i mellersta Sverige.
Citera
2020-10-23, 00:21
Medlem
TBE är mycket sällsynt är värt att nämna. Även borrelia är faktiskt ganska sällsynt hos fästingar. Ca 1 av 100 är smittade eller något liknande såg man i en stor studie men det beror mycket på var man befinner sig i Sverige. Är man nära vatten och runt Stockholm så är risken större. Sedan överförs smittan i regel efter ett helt dygn som fästingen suttit där förövrigt.
Borrelia kan ibland visa sig som en röd ring runt bettet men inte alltid. I Sverige får man inte antibiotika få ren rutin som på andra ställen i världen.

Finns även andra jobbiga bakterier som babesia och bartonella som kan fucka upp nervsystemet .
Citera
2020-10-23, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av transient91
Då jag sover ute flera veckor under sommarhalvåret så brukar jag få ett tiotal fästingbett. Jag har inte blivit smittad av någonting än så länge, och jag fyller 30 inom ett par månader. Jag har hållit på såhär sedan jag var 15, så det är nog ingen större risk. Bor i mellersta Sverige.

Borrelia, babesia och bartonella kan ligga latent i kroppen eller förstöra nervsystemet sakta men säkert utan att man får så stora symptom direkt.
Citera
2020-10-23, 05:45
Medlem
neuron-drones avatar
Blir det svullet direkt, är det fästingallergi. Får du efter det, en vecka eller mer, någon form av utslag, så har du troligen borrelia. Du kan även på ett utslag lite likt en finne på en annan del av kroppen. De klassiska borreliaringen som är röd längst in, sedan hudfärgad, sedan en yttre ring, får kanske 60-70 % män och mindre än 40 % kvinnor. Får man många små utslag vid bettet där ett är dött (svart), har man troligen fått helvetica. Har man fått det kan man vara säker på att borrelia är med, de överförs samtidigt.

Så utan något utslag kan nu ändå fått borrelia. Vanligast är en konstig yrsel man inte känner igen.

All borrelia ska behandlas med antibiotika. Obehandlad borrelia leder ofta till livslångt lidande.

Man kan få borrelia även om man tagit bort fästingen fort. Ungefär en eller två av tre fästingar bär borrelia och det är ca 20 % chans att du får smittan om du blir biten av en smittad fästing.

Stressa inte, känner du dig borreliasjuk så gå bara till vårdcentralen.
Citera
2020-10-23, 06:07
Medlem
SmyghukareNs avatar
Ett tips som vi upptäckte i somras var att droppa handsprit på fästingen, efter två klicickar var den lyckligt avliden.

Knalldör direkt och ramlar nästan bort av sig själv, inga problem att få bort den hel.

Samtidigt dödar man alla bakterier runt om den.
Citera
2020-10-23, 07:04
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Vet en som åkte på borrelia, i det fallet så rodnade stort som en handboll runt såret.

Håll såret under uppsikt, ta en pilsner och slappna av, med ett sådant arbete borde du vaccinera dig, lös det imorgon!

Man vaccinera sig inte mot borrelia utan mot TBE. Borrelia behandlas med antibiotika. Men får man bort fästingen hyfsat tidigt så hinner inte bakterierna ta sig in i kroppen. En stor del av befolkningen har antikroppar mot borrelia vilket tyder på att många fått en infektion någon gång men immunsystemet tog hand om det innan man blev sjuk och behövde vård.

TBE däremot viruset smittar direkt vi bettet men till skillnad mot borrelia är det inte lika vanligt att fästingarna bär på det. Dock är TBE så läskigt att man ska vaccinera sig om man ofta får fästingar på sig.

I år har jag bara fått tre bett den sista såg jag direkt när jag kom hem en ganska stor jävel som satt och sprattlade frugan tog den med pincett, Först märktes ingenting efter några timmar blev det en hård svullnad som var kvar och kliade i 3 veckor. De mindre fästingarna sprutan antagligen in mindre antikoalguleringsvätska därför klarar man sig bättre mindre svullnad. Och Nej har aldrig blivit sjuk.
Citera
2020-10-23, 08:18
Medlem
LemPicas avatar
Jag blev biten för första och hittills enda gången för ett par år sedan.
Upptäckte den rätt fort, fick bort den, men fick tyvärr borrelia ändå.
Blev svullen, röd och otroligt varm från bettet och utåt ungefär lika stort som en handflata inkl fingrar.

Gick till VC dagen därpå och fick antibiotika och har inte haft några problem efter avslutad kur.
Håll koll på ditt bett och sök vård om nödvändigt.
Läkaren sa till mej att ju snabbare man påbörjar antibiotikakur desto mindre risk för komplikationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in