Citat:
Ursprungligen postat av
12hoppihagen
Vet en som åkte på borrelia, i det fallet så rodnade stort som en handboll runt såret.
Håll såret under uppsikt, ta en pilsner och slappna av, med ett sådant arbete borde du vaccinera dig, lös det imorgon!
Man vaccinera sig inte mot borrelia utan mot TBE. Borrelia behandlas med antibiotika. Men får man bort fästingen hyfsat tidigt så hinner inte bakterierna ta sig in i kroppen. En stor del av befolkningen har antikroppar mot borrelia vilket tyder på att många fått en infektion någon gång men immunsystemet tog hand om det innan man blev sjuk och behövde vård.
TBE däremot viruset smittar direkt vi bettet men till skillnad mot borrelia är det inte lika vanligt att fästingarna bär på det. Dock är TBE så läskigt att man ska vaccinera sig om man ofta får fästingar på sig.
I år har jag bara fått tre bett den sista såg jag direkt när jag kom hem en ganska stor jävel som satt och sprattlade frugan tog den med pincett, Först märktes ingenting efter några timmar blev det en hård svullnad som var kvar och kliade i 3 veckor. De mindre fästingarna sprutan antagligen in mindre antikoalguleringsvätska därför klarar man sig bättre mindre svullnad. Och Nej har aldrig blivit sjuk.