2020-10-22, 21:24
Medlem
Jag arbetar med att mäta in areor i höggräs, och buskar. Både idag och igår, så jag har inte en enda jvla aning om hur länge fästingen satt på mig. Den hade inte svullit upp så stor, med området sticker/buktar ut. Det kliar inte på bettet, men 10 cm ifrån det (!!??) varför är det så??

Nu kan man läsa all möjligt hemskt om långdragna biverkningar på nervsystemet.
Så nu är jag sjuukt orolig.

Finns det några som helst tecken på om man har fått någon skit som TBE eller Borrelia??
Citera
2020-10-22, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Jag arbetar med att mäta in areor i höggräs, och buskar. Både idag och igår, så jag har inte en enda jvla aning om hur länge fästingen satt på mig. Den hade inte svullit upp så stor, med området sticker/buktar ut. Det kliar inte på bettet, men 10 cm ifrån det (!!??) varför är det så??

Finns det några som helst tecken på om man har fått någon skit som TBE eller Borrelia??

Googla symtomen. Hint, det blir rött omkring better antingen i en cirkel som rör sig ut från bettet eller bara rött runt bettet en längre tid.

Angående TBE så om du inte är vaccinerad... Enjoy.
Citera
2020-10-22, 21:40
Medlem
Mouses avatar
Citat:

Skulle ta det rätt chill. Försök att inte klia, håll koll så du inte får ringar runt bettet eller andra konstiga märken. Googla lite bilder. Mina 5 cent. Men överväg vaccinering om du ska fortsätta jobba i höggräs..
Citera
2020-10-22, 21:41
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Troligen har du redan Borrelia tyvärr
Citera
2020-10-22, 21:42
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Smittan finns olika i olika delar av landet. Var bor du?
Citera
2020-10-22, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Googla symtomen. Hint, det blir rött omkring better antingen i en cirkel som rör sig ut från bettet eller bara rött runt bettet en längre tid.

Angående TBE så om du inte är vaccinerad... Enjoy.

Det är tydligt att svensk sjukvård inte vet något om tidiga symptom.

Jag minns inte om jag har tagit TBE spruta. Är det den man måste ta tre stycken av?

Nej, jag njuter inte utav detta.
Citera
2020-10-22, 21:45
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

1. Ta bort fästingen enligt konstens alla regler. Avsluta med alkohol på såret.
2. Boka tid för vaccination omgående. Du får nog en tid på lunchen imorgon om du bor i en lagom stor stad.
Citera
2020-10-22, 21:46
Medlem
xposures avatar
Har blivit biten av fästingar vid flera tillfällen, samma med mina vänner.
Ingen har fått några komplikationer.
Chilla lite!
Citera
2020-10-22, 21:50
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Det blir ofta en cirkel runt bettet kanske 10 cm i diameter som sedan ökar och ökar i omfång. Har du en sådan?

Det blir inte alltid en cirkel. Möjligen du fått en allergisk reaktion, många får det. Om du absolut måste så gå till en vårdcentral och fråga.
Citera
2020-10-22, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BirosKorlaff
Troligen har du redan Borrelia tyvärr

Vad grundar doktorn detta på då?
Citera
2020-10-22, 21:54
Medlem
drArsMoriendis avatar
När jag var barn (i TBE-drabbat område, dröjde några år innan vi blev vaccinerade) fick vi bröder säkert 20 fästingar var varje sommarperiod. En fästing är ingen dödsdom. Rädsla för fästingar brukar vara ett tecken på antingen en norrlänning eller en stockholmare.
Citera
2020-10-22, 21:55
Bannlyst
Vet en som åkte på borrelia, i det fallet så rodnade stort som en handboll runt såret.

Håll såret under uppsikt, ta en pilsner och slappna av, med ett sådant arbete borde du vaccinera dig, lös det imorgon!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in