• 1
  • 2
2020-10-23, 01:04
Medlem
Läste här:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...an-forebyggas/

Att det är ca 20% som någon gång i livet haft en depression i Sverige.
Fruktansvärt.

Stod också att man kan motverka depression genom att träna

Bra

Hur kan vi få folk att träna mer så vi slipper fler depressioner i Sverige?

Tänker att en lösning är väl att ta bort alla bekvämligheter vi har idag som buss och tunnelbana. Då vart ju folk tvungna att röra på sig för att ta sig till jobbet ?
Citera
2020-10-23, 05:02
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 22334455
Ja, och sätta folk i arbete från dag 1 de blir sjukskrivna.
Men utan krav på prestationer. Bara att de är där på en arbetsplats och får göra någonting.

(Svårt i för sig att sätta nivån då, vilka tider måste de passa, vilka arbetsuppgifter kan de få göra?)
Men det måste vara oerhört mer kostnadseffektivt än att folk blir sjukskrivna i 10-tals år och kanske aldrig kommer i arbete igen?

Men om man är deprimerad och utbränd så är knappast att vara på en arbetsplats lösningen, då man inte kognitivt fungerar i det läget. Riktigt deprimrade människor har ofta t.ex. svårt att duscha och ta hand om sitt hem. Man kan ha psykotiska symptom vid depression, eller vara helt handlingsförlamad av ångest. Snarare kommer det bara skada att ha så pass sjuka människor på en arbetsplats, både arbetsplatsen och de deprimerades självkänsla och rykte. Väldigt få deprimerade är sjukskrivna i tio år.
Citera
2020-10-23, 05:05
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 22334455
Jojo men det var inte det jag var ute efter här utan folk som på riktigt har blivit sjuka i den nya folksjukdomen.

Hur kan vi stoppa den?
Det måste väl gå?

Jag tror mycket mer det handlar om samhällsstruktur och mer eller mindre påtvingad livsstil än att folk blivit mer psykiskt sjuka.
Citera
2020-10-23, 05:07
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Samtalsterapi kostar massor primärt, men varför inte remittera fler av dessa dit? De kommer må bättre, och totalkostnaden blir lägre.

Väntetiderna till samtalsterapi som inte är privat kan vara ett antal år som det ser ut nu. Om fler remitteras utan att fler psykologer anställs så blir vårdköerna bara längre.
Citera
2020-10-23, 05:17
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Väntetiderna till samtalsterapi som inte är privat kan vara ett antal år som det ser ut nu. Om fler remitteras utan att fler psykologer anställs så blir vårdköerna bara längre.
Antar att det handlar om kostnader.
Citera
2020-10-23, 05:32
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Antar att det handlar om kostnader.

Visst, men frågan är vad kostnaderna blir för de personer som hade gynnats av hjälpen och inte får den blir istället.
Citera
2020-10-23, 05:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Visst, men frågan är vad kostnaderna blir för de personer som hade gynnats av hjälpen och inte får den blir istället.
Har jag sagt något annat om det?

Om du läser vad jag skrivit så kan du se att jag är för exempelvis samtalsterapi före sjukskrivning.
Citat:
Samtalsterapi kostar massor primärt, men varför inte remittera fler av dessa dit? De kommer må bättre, och totalkostnaden blir lägre.
Senast redigerad av constant 2020-10-23 kl. 05:38.
Citera
2020-10-23, 05:38
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Har jag sagt något annat om det?

Om du läser vad jag skrivit så kan du se att jag är för exempelvis samtalsterapi före sjukskrivning.

Det var inte kritik mot dig.
Citera
2020-10-23, 05:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Det var inte kritik mot dig.
Då föredrar jag att du är korrekt. Tycker inte det är kul att du hittar på saker som du gör.
Citera
2020-10-23, 17:05
Medlem
Väldigt svårt att komma tillbaka från en sjukskrivning när man har varit deprimerad. Har varit inskriven på psykiatrin och försöker nu komma tillbaka. Då ska jag vänta 3 månader på en läkarundersökning för att kunna få aktivitetsersättning under den tiden jag ska arbetsträna eftersom man inte får lova att praktisera/arbetsträna när man är sjukskriven. Sen måste jag ska läkarundersökningen skickas in till försäkringskassan och så ska de bli någon form av möte med arbetsförmedlingen...skulle ta några månader till innan detta gick igenom enligt den information jag har fått.

Jag har hittat ett ställa där jag får komma och praktisera där jag skulle kunna börja imorgon (vilket jag inte får för försäkringskassan eftersom jag är sjukskriven och det måste gå genom deras process) Så jag får glatt vänta istället för att börja min rehabilitering tillbaka till arbetslivet...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in