• 1
  • 2
2020-10-22, 20:37
Medlem
Hej,

Hur många är sjukskrivna i depression/psykisk ohälsa i Sverige?

Hur många är sjuka i depression/psykisk ohälsa men inte orkar/kan/vill sjukskriva sig?

Det är ju den nya folksjukdomen, trodde ett tag att det var hälften av sveriges befolkning men så många kan det väl inte vara?

Jag kan ju såklart ta reda på det själv men vet inte riktigt hur man gör för att få en så exakt siffra som möjligt, ni kanske vet?
Tack

Edit:
Och ny fråga:
Hur kan vi stoppa den nya folksjukdomen?

Mvh
Senast redigerad av 22334455 2020-10-22 kl. 21:12.
Citera
2020-10-22, 20:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 22334455
Hur många är sjukskrivna i depression/psykisk ohälsa i Sverige?
Om det inte är arbetet som är orsak till depressionen, är det då en bra idé att vara sjukskriven?

Kan tänka mig att det kan vara tvärt om, att arbetet gör att man ens orkar någonting.

Vet inte hur vanligt det är att få en sådan sjukskrivning. Hoppas det finns krav på att man tar emot behandling.
Citera
2020-10-22, 20:48
Medlem
Adebisi_Emcitys avatar
Sjukskrivningarna till följd av psykiatriska diagnoser ökade kraftigt mellan 2010 och 2016. Sedan dess har dessa sjukfall stått för nästan en tredjedel av alla startade sjukfall och ungefär hälften av alla pågående sjukfall

https://www.forsakringskassan.se/wps...=AJPERES&CVID=
Citera
2020-10-22, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om det inte är arbetet som är orsak till depressionen, är det då en bra idé att vara sjukskriven?

Kan tänka mig att det kan vara tvärt om, att arbetet gör att man ens orkar någonting.

Vet inte hur vanligt det är att få en sådan sjukskrivning. Hoppas det finns krav på att man tar emot behandling.

Ok förstod inte riktigt men håller med man ska arbeta för att vara frisk.

Men om man blir tvungen att arbeta för hårt eller om man inte märker att man arbetar för hårt förrän det är för sent då går man in i väggen och blir sjukskriven i depression/ psykisk ohälsa.

Om det är vår nya folksjukdom vill jag veta: Hur vi kan bli av med den?

Eller har det varit såhär i alla tider att folk blir deprimerade och får psykisk ohälsa?

Vad gjorde vi åt problemet förr?
Citera
2020-10-22, 21:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Men om man blir tvungen att arbeta för hårt eller om man inte märker att man arbetar för hårt förrän det är för sent då går man in i väggen och blir sjukskriven i depression/ psykisk ohälsa.
Var tydlig med att om inte arbetet är orsak till depressionen.

Om det är så har arbetsgivaren ett stort ansvar.
Citera
2020-10-22, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adebisi_Emcity
Sjukskrivningarna till följd av psykiatriska diagnoser ökade kraftigt mellan 2010 och 2016. Sedan dess har dessa sjukfall stått för nästan en tredjedel av alla startade sjukfall och ungefär hälften av alla pågående sjukfall

https://www.forsakringskassan.se/wps...=AJPERES&CVID=

Tack.

Läste lite snabbt förut på internet att ca 500.000 var sjukskrivna förra året.
Och ca hälften var sjukskrivna i psykisk ohälsa.
Det är ju ca 250.000.
(Inga exakta siffror som jag kan hänvisa till nu).
Men det är väl inte så farligt många?

Enligt vad man hör på nyheterna och med folk man pratar med är det väl långt fler som är deprimerade nu?
Citera
2020-10-22, 21:04
Medlem
Citat:

Det är inget som är bra alls, det är faktistk helt jävla destruktivt!! Eberhard eller vilken psykiater det var nämnde att av de som blir sjukskrivna och är borta ifrån arbetslivet i 6 månader kommer den absoluta majoriteten aldrig tillbaks till arbetslivet, tror han nämnde 90%!

Att deppa ihop och tappa strukturen är ALDRIG en lösning.
Citera
2020-10-22, 21:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Eberhard eller...
Kul att man kan hålla med honom för en gångs skull :-)

Edit: Han säger en hel del bra, men är lite väl ovetenskaplig i sina uttalanden.
Citera
2020-10-22, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alex8434
det undrar jag också, har stött på folk som är sjukskrivna och kör den nyaste bmw 520 modellen.

jag undrar förvisso hur detta är möjligt ?

Jojo men det var inte det jag var ute efter här utan folk som på riktigt har blivit sjuka i den nya folksjukdomen.

Hur kan vi stoppa den?
Det måste väl gå?
Citera
2020-10-22, 21:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Hur kan vi stoppa den?
Det måste väl gå?
Samtalsterapi kostar massor primärt, men varför inte remittera fler av dessa dit? De kommer må bättre, och totalkostnaden blir lägre.
Citera
2020-10-22, 21:19
Medlem
Citat:
Samtalsterapi kostar massor primärt, men varför inte remittera fler av dessa dit? De kommer må bättre, och totalkostnaden blir lägre.

Ja, och sätta folk i arbete från dag 1 de blir sjukskrivna.
Men utan krav på prestationer. Bara att de är där på en arbetsplats och får göra någonting.

(Svårt i för sig att sätta nivån då, vilka tider måste de passa, vilka arbetsuppgifter kan de få göra?)
Men det måste vara oerhört mer kostnadseffektivt än att folk blir sjukskrivna i 10-tals år och kanske aldrig kommer i arbete igen?
Citera
2020-10-22, 21:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Ja, och sätta folk i arbete från dag 1...
Har ett par som arbetstränar där jag arbetar, och ett problem är att inte chefen förstår problemet, han räknar med att personen ska utföra ett arbete till hundra procent, och kanske värre - kollegorna förstår inte heller.

Vi måste lära oss att förstå att alla sjukdomar inte är ett brutet ben.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in