2020-10-22, 18:10
Medlem
Ovcharkas avatar
Om vi bortser från det vanliga, dvs: Snitta fettsidan, krydda, stek med fettsidan ner, vänd, avsluta.

Finns det något roligare att göra? Annars hugger jag ner filéerna i en gryta med lite vin, örter, salt etc...

Köra i ugn?
Fylla?
Grilla?
Wook?

Jag vet inte... Hör av er.
Citera
2020-10-22, 18:20
Medlem
trewqs avatar
Shanghai anka
Peking anka
Tianjin anka
Guangzhou anka
Shenzhen anka
Wuhan anka
Dongguan anka
Chongqing anka
Chengdu anka
Nanjing anka
Nanchong anka
Xi'an anka
Shenyang anka
Hangzhou anka
Harbin anka
Tai'an anka
Suzhou anka
Shantou anka
Jinan anka
Zhengzhou anka

Observera att ovan endast berör kinesiska traditionella recept. Hangzhou anka är min favorit.
Citera
2020-10-22, 18:44
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Shanghai anka
Peking anka
Tianjin anka
Guangzhou anka
Shenzhen anka
Wuhan anka
Dongguan anka
Chongqing anka
Chengdu anka
Nanjing anka
Nanchong anka
Xi'an anka
Shenyang anka
Hangzhou anka
Harbin anka
Tai'an anka
Suzhou anka
Shantou anka
Jinan anka
Zhengzhou anka

Observera att ovan endast berör kinesiska traditionella recept. Hangzhou anka är min favorit.

Hehehe du glömde "sprängd anka"

Skämt å sido, är det fler länder än Kina som äter anka eller är de flesta recept på anka just från Kina?
Citera
2020-10-22, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Shanghai anka
Peking anka
Tianjin anka
Guangzhou anka
Shenzhen anka
Wuhan anka
Dongguan anka
Chongqing anka
Chengdu anka
Nanjing anka
Nanchong anka
Xi'an anka
Shenyang anka
Hangzhou anka
Harbin anka
Tai'an anka
Suzhou anka
Shantou anka
Jinan anka
Zhengzhou anka

kan inte du lägga ut lite matlagnings recept gällande kinesiska msträtter
Citera
2020-10-22, 22:38
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex8434
wook

Lutar åt det. En marinad i rumstemp först dock. Månne att jag smälter fettsidan på filéerna först (enskilt, dvs skär loss dem) och använder istället för olja. Ja, så får det bli.
Citera
2020-10-22, 22:59
Moderator
Allaballawallas avatar
Detta är fortfarande ett diskussionsforum och inte en anslagstavla för listtrådar. Motivera era förslag och låt bli att bara omotiverat rapa upp en massa random namn eller länkar eller låt bli att posta.

/Mod
Citera
2020-10-22, 23:44
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Om vi bortser från det vanliga, dvs: Snitta fettsidan, krydda, stek med fettsidan ner, vänd, avsluta.

Finns det något roligare att göra? Annars hugger jag ner filéerna i en gryta med lite vin, örter, salt etc...

Köra i ugn?
Fylla?
Grilla?
Wook?

Jag vet inte... Hör av er.

Jag brukar köra i ugn. Stek snabbt på hög värme först för ytans skull. Gör sedan klart i ugn på ~150 grader, ta ut när innertemp är 52-53. Lägg i folie och låt vila några min, skiva sen upp.

Någon form av rotfruktspuré till det (potatis, rotselleri, palsternacka, kålrot - vad man nu föredrar), svampsås (alternativt något sötare, så som apelsinsås eller blåbärssås), lingon och lite grönt. Bingo!
Citera
2020-10-23, 06:19
Medlem
JerryCottons avatar
Mal eller hacka för hand och gör ankburgare. Smaskigt!
Citera
2020-10-23, 14:45
Medlem
Ovcharkas avatar
Valet föll på wook.

Skar loss fettet och skar ner i bitar bitar. La i gryta på lägsta värme med ytterst lite rapsolja och smälte så gott det gick i nån timme.

Strimlade köttbiten. La i marinad med lite mynta och oregano från trädgård, samt lime-salt och sista skvätten tandoori-krydda jag hade kvar. Ett streck soya och det sista ur ölburken åkte i likaså.

Får se hur det bli. Äta det bör man såklart kunna.

Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Mal eller hacka för hand och gör ankburgare. Smaskigt!

Intressant idé! Ja, varför inte? Ska låna en en maskin och mala ner. Ankburgare, ja jävlar.
Citera
2020-10-25, 11:59
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Valet föll på wook.

Skar loss fettet och skar ner i bitar bitar. La i gryta på lägsta värme med ytterst lite rapsolja och smälte så gott det gick i nån timme.

Strimlade köttbiten. La i marinad med lite mynta och oregano från trädgård, samt lime-salt och sista skvätten tandoori-krydda jag hade kvar. Ett streck soya och det sista ur ölburken åkte i likaså.

Får se hur det bli. Äta det bör man såklart kunna.

Intressant idé! Ja, varför inte? Ska låna en en maskin och mala ner. Ankburgare, ja jävlar.

Tycker personligen att det blir bättre textur om man hackar för hand, men det är ju en smaksak. Relativt grov färs blir bäst av egen erfarenhet.
Googla och sök på youtube, finns massor med recept.
Citera
2020-10-25, 12:47
Medlem
Confiterad anka när du har tid!
Citera
2020-10-28, 10:14
Medlem
Andy Frains avatar
Som föregående skrev, confitera... Confiterat anklår är gudomligt och dessutom kan det ligga i princip hur länge som helst i kyl/frys så länge den ligger i "sitt eget" fet!

Vill man ha ankburgare så går det utmärkt med confiterad anka, köra den snabbt i lite av sitt eget fett i en panna så skinnet blir lite krispigt. Servera i burgarbröd med dijonaise, picklad rödlök och lite finackad gräslök!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in