Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-21, 22:04
  #1
Medlem
Black.Panthers avatar
När man skriver ut bilder, från nätet kan man då göra det så bilderna blir tjockare och mer som riktiga fotografier?

Skulle vilja skriva ut bilder på klassiska mörka hjältar som t ex boxaren Jack Johnson och rama in dem o ha på hyllor.
Citera
2020-10-21, 22:11
  #2
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
När man skriver ut bilder, från nätet kan man då göra det så bilderna blir tjockare och mer som riktiga fotografier?

Skulle vilja skriva ut bilder på klassiska mörka hjältar som t ex boxaren Jack Johnson och rama in dem o ha på hyllor.

Vilken storlek ska dessa ha? Ofta får du köpa en bild eller hitta en gratis via en stocksajt och sedan anlita en printbyrå för jobbet.
Citera
2020-10-21, 22:13
  #3
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
När man skriver ut bilder, från nätet kan man då göra det så bilderna blir tjockare och mer som riktiga fotografier?

Skulle vilja skriva ut bilder på klassiska mörka hjältar som t ex boxaren Jack Johnson och rama in dem o ha på hyllor.
Vad menar du med ”tjockare”?
Citera
2020-10-21, 22:14
  #4
Medlem
Inte helt klar med vad du menar, men visst kan du skriva ut på tjockare papper, de flesta skrivare kan skriva ut på fotopapper. Annars är ett alternativ att helt enkelt beställa fotoutskrifter av dina bilder. Jag har beställt från fujifoto, men det finns masor av andra som erbjuder förstoringar.

Det är inte gratis att beställa stora foton, men det är förmodligen billigare än att köpa tavlor.
Citera
2020-10-21, 22:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Vad menar du med ”tjockare”?

Jag tror han menar tjockare papper..
Citera
2020-10-21, 22:15
  #6
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Vad menar du med ”tjockare”?


Ja otydligt av mig, men bilder som håller en högre kvalite än vanligt utskrivningspapper. Hade helst haft så äkta fotografier som möjligt. Det kanske går att köpa bilder på jack johnson och martin luther king via ebay där de kopierat vanliga fotografier annars? men hade varit enklare om jag bara kunde välja ut annat material än vanligt papper att skriva ut bilderna på.
Citera
2020-10-21, 22:16
  #7
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magicunderpants
Inte helt klar med vad du menar, men visst kan du skriva ut på tjockare papper, de flesta skrivare kan skriva ut på fotopapper. Annars är ett alternativ att helt enkelt beställa fotoutskrifter av dina bilder. Jag har beställt från fujifoto, men det finns masor av andra som erbjuder förstoringar.

Det är inte gratis att beställa stora foton, men det är förmodligen billigare än att köpa tavlor.


aha, jag vill ha mindre bilder tänk vanliga fotografier. Vad kostar det att låta en firma skriva ut dem åt mig?

har ingen skrivare hemma, brukar skriva ut på biblioteket.
Citera
2020-10-21, 22:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
aha, jag vill ha mindre bilder tänk vanliga fotografier. Vad kostar det att låta en firma skriva ut dem åt mig?

har ingen skrivare hemma, brukar skriva ut på biblioteket.

Vanliga foton är billigt att skriva ut, bara någon krona per bild. Sedan tillkommer normalt en fraktavgift, men gå in och kolla själv. Här är två ställen jag testat:

https://www.japanphoto.se/bilder/fra...la-bilder.html
https://myfujifilm.se/produkter-och-...fargkort-blank

Har du en kamerabutik i närheten så brukar man också kunna gå in där med ett USB-minne (eller en telefon med bluetooth) och beställa bilder, men det är nog billigast på nätet.
Citera
2020-10-21, 22:24
  #9
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magicunderpants
Vanliga foton är billigt att skriva ut, bara någon krona per bild. Sedan tillkommer normalt en fraktavgift, men gå in och kolla själv. Här är två ställen jag testat:

https://www.japanphoto.se/bilder/fra...la-bilder.html
https://myfujifilm.se/produkter-och-...fargkort-blank

Har du en kamerabutik i närheten så brukar man också kunna gå in där med ett USB-minne (eller en telefon med bluetooth) och beställa bilder, men det är nog billigast på nätet.


tack, jag gick in på fujufilm, men bara så jag förstår det rätt. Jag kan leta upp en bild på nätet och sen maila den till dem o säga att jag vill ha det som ett vanligt fotografi på tex doktor king?
Citera
2020-10-21, 22:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
tack, jag gick in på fujufilm, men bara så jag förstår det rätt. Jag kan leta upp en bild på nätet och sen maila den till dem o säga att jag vill ha det som ett vanligt fotografi på tex doktor king?

Ja nästan. Du laddar ner de bilder du vill ha. Ju bättre upplösning desto bättre. Sedan har fotosajten ett verktyg där du kan skapa din beställning i webbläsaren. Man brukar kunna dra sina foton från utforskaren till webbläsaren. I verktyget kan själv bestämma hur dina fotografier ska framkallas. När du är klar med din beställning så betalar du, och bilderna kommer med posten efter ca en vecka eller så.
Citera
2020-10-21, 22:45
  #11
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magicunderpants
Ja nästan. Du laddar ner de bilder du vill ha. Ju bättre upplösning desto bättre. Sedan har fotosajten ett verktyg där du kan skapa din beställning i webbläsaren. Man brukar kunna dra sina foton från utforskaren till webbläsaren. I verktyget kan själv bestämma hur dina fotografier ska framkallas. När du är klar med din beställning så betalar du, och bilderna kommer med posten efter ca en vecka eller så.


tack för all hjälp. Jag sparade en bild på jack johnson på skrivbordet, den är i svart vit, men tycks bara gå att välja färg. men hur kan det bara kosta nio kr? står att det är för dålig bildupplösning.

provar med den här bilden

https://www.mcmahanphoto.com/lc2399-...oto-print.html
Citera
2020-10-21, 23:03
  #12
Medlem
Det ska gå att beställa bilder i svartvitt, men om fotot redan är i svartvitt spelar det nog ingen roll.

Jag brukar beställa 50-100 kort på en gång, och då kostar varje kort under en krona styck. Sedan tillkommer frakt. Fujifilm tror jag har en frakt på 65 kronor oavsett hur mycket du beställer, så det lönar sig att beställa mycket.

Just den där bilden var rätt lågupplöst. Det går nog att skriva ut, men det ser inte jättebra ut på nära håll. Jag hittar inte heller någon bättre variant av just det fotot.

(Om man har en bild som man vill hitta bättre varianter på kan man högerklicka och välja "Search google for image")

Med tanke på att varje bild är billig, och frakten ofta är konstant så lönar det sig nog att beställa fler bilder på en gång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback