Citat:
Ursprungligen postat av
Saris78
Jag kommer tyvärr behöva säga upp mitt nuvarande arbete och därmed få en avstängningsperiod från A-kassan. Jag kommer förstås att skriva in mig på Arbetsförmedlingen på min första arbetslösa dag.
Nu funderar jag på om det är tillåtet att arbeta via t.ex Frilands finans för att överhuvudtaget få någon inkomst under min avstängning.
A-kassan godkänner ju sällan egenanställningar i kombination med A,-kassa men jag vet inte hur det fungerar under den period jag ändå är avstängd och inte får någon ersättning från dem.
Vill ju absolut inte riskera att mina avstängningsdagar inte räknas av bara för att jag vill dryga ut kassan så gott det går..
Självklart kommer försöka kontakta A-kassan men tänker att någon här kanske har varit i denna sits själv?
Nej. Se 45 §, första stycket.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...g_sfs-1997-238
Vad du kan göra för att komma runt problemet är det som står i sista stycket i 45 §, alltså jobba kvar i 112 dagar efter att du har sagt upp dig, alltså 23 veckor, 5 månader ungefär. Men det bygger givetvis på att man har en arbetsgivare som går med på det.