2020-10-21, 21:31
Medlem
Jag kommer tyvärr behöva säga upp mitt nuvarande arbete och därmed få en avstängningsperiod från A-kassan. Jag kommer förstås att skriva in mig på Arbetsförmedlingen på min första arbetslösa dag.
Nu funderar jag på om det är tillåtet att arbeta via t.ex Frilands finans för att överhuvudtaget få någon inkomst under min avstängning.
A-kassan godkänner ju sällan egenanställningar i kombination med A,-kassa men jag vet inte hur det fungerar under den period jag ändå är avstängd och inte får någon ersättning från dem.
Vill ju absolut inte riskera att mina avstängningsdagar inte räknas av bara för att jag vill dryga ut kassan så gott det går..
Självklart kommer försöka kontakta A-kassan men tänker att någon här kanske har varit i denna sits själv?
Citera
2020-10-21, 21:36
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saris78
Jag kommer tyvärr behöva säga upp mitt nuvarande arbete och därmed få en avstängningsperiod från A-kassan. Jag kommer förstås att skriva in mig på Arbetsförmedlingen på min första arbetslösa dag.
Nu funderar jag på om det är tillåtet att arbeta via t.ex Frilands finans för att överhuvudtaget få någon inkomst under min avstängning.
A-kassan godkänner ju sällan egenanställningar i kombination med A,-kassa men jag vet inte hur det fungerar under den period jag ändå är avstängd och inte får någon ersättning från dem.
Vill ju absolut inte riskera att mina avstängningsdagar inte räknas av bara för att jag vill dryga ut kassan så gott det går..
Självklart kommer försöka kontakta A-kassan men tänker att någon här kanske har varit i denna sits själv?

Du står inte till arbetsmarknadens förfogande och därmed tickar inte dina dagar.
Citera
2020-10-21, 22:02
Medlem
Prodelins avatar
Så länge du jobbar svart så går det under radarn, men ska du jobba vitt så kommer du in i skatteverkets register och A-kassan kommer se efteråt att man betalat sociala avgifter under perioden du var arbetslös.
Citera
2020-10-21, 22:41
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Varför måste du säga upp dig? Låter lite korkat om man inte redan har skaffat ett nytt jobb.... Eller har du medvetet tänkt att snylta på systemet och ta lite gratis ledighet?

Vill även påminna dig om att många a-kassor just nu har extrema handläggningstider. Var en artikel senast igår i Aftonbladet om en kille vars ärende inte ens påbörjats handläggas trots att det var 18veckor sedan han blev av med sitt jobb.
Citera
2020-10-21, 23:29
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saris78

Nej. Se 45 §, första stycket.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...g_sfs-1997-238

Vad du kan göra för att komma runt problemet är det som står i sista stycket i 45 §, alltså jobba kvar i 112 dagar efter att du har sagt upp dig, alltså 23 veckor, 5 månader ungefär. Men det bygger givetvis på att man har en arbetsgivare som går med på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in