• 1
  • 2
2020-10-21, 16:47
Medlem
VergissMichs avatar
Jag ska börja plugga på Komvux om ett par månader. Det är två stycken mattekurser som man vanligtvis läser i andra respektive tredje året i gymnasiet. Då jag läser dessa kurser inför ett kommande yrkesval så vill jag bli färdig så fort som möjligt. Enligt Komvux så är det fullt möjligt att läsa dessa kurser på 200% studietakt, men det är inget de rekommenderar. Jag är absolut inte trög eller dum i huvudet men inte heller något mattegeni. Är det någon där ute som läst dessa (eller liknande) förhållandevis enkla kurser på 200%? Är det något som rekommenderas eller bör jag ta de på "endast" 100% studietakt istället?
Citera
2020-10-21, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VergissMich
Jag ska börja plugga på Komvux om ett par månader. Det är två stycken mattekurser som man vanligtvis läser i andra respektive tredje året i gymnasiet. Då jag läser dessa kurser inför ett kommande yrkesval så vill jag bli färdig så fort som möjligt. Enligt Komvux så är det fullt möjligt att läsa dessa kurser på 200% studietakt, men det är inget de rekommenderar. Jag är absolut inte trög eller dum i huvudet men inte heller något mattegeni. Är det någon där ute som läst dessa (eller liknande) förhållandevis enkla kurser på 200%? Är det något som rekommenderas eller bör jag ta de på "endast" 100% studietakt istället?

100% är en mattekurs under 1 månad. 200% är 2 matteböcker under 1 månad.

Så en 400 sidors mattebok under 15 dagar.

Inte ens mattegenier hade lyckats med det. Inte så man lär sig genom att stressa sig genom kurslitteratur.
Citera
2020-10-21, 16:55
Medlem
Citat:
Är det något som rekommenderas eller bör jag ta de på "endast" 100% studietakt istället?
Hade du klarat att läsa det på 200% hade du antagligen inte läst på komvux.
Citera
2020-10-21, 17:00
Medlem
mingtians avatar
Låter dumt, särskilt om du ska jobba på det. Börja så fort du kan och en i taget.

Alternativt att du börjar redan nu hemma och kör ditt upplägg om någon månad eller vad du skrev.
Citera
2020-10-21, 18:35
Medlem
Vilka mattekurser är det? Är helt klart möjligt. Antar att det är matte 2 till 5. Matte 2 kräver mer tid och innehåller nya koncept och är svårast av de fem om man endast tar hänsyn till hoppet från ma1. Matte 3 är ganska lätt, medan matte 4 är tyngre. Matte 4 är egentligen bara en påbyggnad på ma3 men med tillägget komplexa tal.

Ma 5 är lite avvikande eftersom den innehåller nya koncept som man lär sig från grunden. Därför går det egentligen att lösa mycket från denna kurs med begränsade kunskaper. Är lite av en "fresh start" med nya ämnesområden som diskret matematik och mängdlära, så folk som fått dåligt på tidigare kurser kan ändå lyckas bra här. Därför är ma5 förlåtande.

Lägg bara mer tid så klarar du det. Du kommer också glömma mindre iochmed att du inte har sommarlov mellan kurserna som vanliga gymnasiestudenter.
Citera
2020-10-21, 19:28
Medlem
VergissMichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antiderivata
Vilka mattekurser är det? Är helt klart möjligt. Antar att det är matte 2 till 5. Matte 2 kräver mer tid och innehåller nya koncept och är svårast av de fem om man endast tar hänsyn till hoppet från ma1. Matte 3 är ganska lätt, medan matte 4 är tyngre. Matte 4 är egentligen bara en påbyggnad på ma3 men med tillägget komplexa tal.

Ma 5 är lite avvikande eftersom den innehåller nya koncept som man lär sig från grunden. Därför går det egentligen att lösa mycket från denna kurs med begränsade kunskaper. Är lite av en "fresh start" med nya ämnesområden som diskret matematik och mängdlära, så folk som fått dåligt på tidigare kurser kan ändå lyckas bra här. Därför är ma5 förlåtande.

Lägg bara mer tid så klarar du det. Du kommer också glömma mindre iochmed att du inte har sommarlov mellan kurserna som vanliga gymnasiestudenter.

De aktuella kurserna är matte 1b och 1c. Jag läste 1a i gymnasiet och tyckte inte att den var svår alls. Anledningen till att jag inte läste 1b och 1c redan då var för att jag gick ett yrkesförberedande program och då "ingick" inte de kurserna i programmet.
Citera
2020-10-21, 20:06
Medlem
Citat:
De aktuella kurserna är matte 1b och 1c. Jag läste 1a i gymnasiet och tyckte inte att den var svår alls. Anledningen till att jag inte läste 1b och 1c redan då var för att jag gick ett yrkesförberedande program och då "ingick" inte de kurserna i programmet.

Matte 1c överskrider matte 1b och därför behöver man inte läsa 1b om man läser 1c. Du ska inte läsa båda. 1c ger alltså behörighet för program som kräver 1b.
Citera
2020-10-21, 20:15
Medlem
Keldons avatar
Allt beror väl på vad man gör i övrigt i livet. Har man heltidsjobb kanske det är svårt men om man bara ska läsa två komvuxkurser inget mer på heltid verkar det ju chill.
Citera
2020-10-21, 20:27
Medlem
Jag fick bara plugga en heltidskurs åt gången, men det kanske varierar mellan kommunerna.
Citera
2020-10-22, 10:33
Medlem
EBTs avatar
1c är väldigt mycket repetition från högstadiet med lite enklare bevistänk inbakat. Ska inte vara något problem att läsa på 200% såvida du faktiskt lägger ett par timmar eller mer per dag.

Daniel Barker har bra videos på youtube kring ämnet.
Citera
2020-10-22, 15:57
Medlem
Hadyoursixs avatar
Citat:

Det finns olika spår efter förändringen de gjorde. Det är inte i ordningen a, b, c, d, e. längre. De tre spåren är a för yrkes, b för högskoleförberedande som samhäll, ekonomi, humaniora. c spåret är endast för natur- teknikprogrammet.

Som exempel, Natur elever läser matte 1c, matte 2c och matte 3c.

Är matte 1, 2 eller 3, 4 behörighets krav för din utbildning?
Citera
2020-10-22, 18:43
Medlem
VergissMichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadyoursix
Det finns olika spår efter förändringen de gjorde. Det är inte i ordningen a, b, c, d, e. längre. De tre spåren är a för yrkes, b för högskoleförberedande som samhäll, ekonomi, humaniora. c spåret är endast för natur- teknikprogrammet.

Som exempel, Natur elever läser matte 1c, matte 2c och matte 3c.

Är matte 1, 2 eller 3, 4 behörighets krav för din utbildning?

Hm, det kände jag inte till. När du menar behörighetskraven till min utbildning antar jag att du syftar på behörighetskrav till jobbet jag har tänkt söka? Enligt jobbannonsen är kraven "Matematik A eller Matematik 1a, 1b, 1c" . Jag har redan läst matematik 1a under mitt första år på gymnasiet och saknar därför 1b och 1c.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in