• 1
  • 2
2020-10-20, 12:07
Medlem
Revelationss avatar
Tja,

Jag har länge funderat att byta från min custom cykel som funkar som elmoped (45-50km/h och har throttle) till en riktig motorcykel.
Det här låter säkert väldigt korkat för många av er, men jag är inte sugen att betala sådär 10-15 tusen för A körkort utan vill hellre lägga extra pengar på en roligare motorcykel.

Alltså ingen handledare, ingen körskola. Inte tills jag har lärt mig och slipper övningsköra på trafikskolan. Det är då jag kan ta mig till körskolan och sedan göra bara det man måste för att få A körkort.
Jag tänkte ta mig någonstans där det inte finns mycket trafik och bara få känna på motorcykeln i några månader.
Jag har basics som sagt eftersom jag har en större cykel som kommer upp till 50km/h. Den beter sig ungefär som en eldriven motorcykel. Jag har b-körkort och vet hur man beter sig i trafiken.

Jag vet att jag hade fått en ordentlig örfil av polisen om de stoppar mig och jag inte har A-körkort, men jag tänker ta den risken då jag tänker hålla mig till tomma vägar.
Citera
2020-10-20, 12:09
Medlem
carlpetersen73s avatar
Det borde funka, givet att du inte torskar.
Citera
2020-10-20, 12:20
Medlem
Du kan ju helt uppenbart inte trafikreglerna så det kommer brista där.
Citera
2020-10-20, 12:39
Medlem
Det du behöver träna på är att manövrera cykeln och för det behöver du en hyfsat stor parkeringsplats med asfalt och ett gäng koner. Jag antar att du vet hur uppkörningen går till...

Att köra mc i trafik ska inte vara nåt problem om du kan köra bil ordentligt. Tänk på blinkersen bara.
Citera
2020-10-20, 13:20
Medlem
Revelationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solitair
Det du behöver träna på är att manövrera cykeln och för det behöver du en hyfsat stor parkeringsplats med asfalt och ett gäng koner. Jag antar att du vet hur uppkörningen går till...

Att köra mc i trafik ska inte vara nåt problem om du kan köra bil ordentligt. Tänk på blinkersen bara.

Finns en väldigt stor parkering i närheten dit jag tar syrran att övningsköra med min bil.
Jag är nog den som blinkar även när det inte behövs (även vänster i rondellen ;-))
Citera
2020-10-20, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Finns en väldigt stor parkering i närheten dit jag tar syrran att övningsköra med min bil.
Jag är nog den som blinkar även när det inte behövs (även vänster i rondellen ;-))

Blinka på du bara, men på uppkörningen är det viktigt att bara blinka när man ska och dessutom blinka åt det håll man ska svänga! Det kräver lite mer fokus på mc-blinken som man slipper i en bil där man hör och ser att bilen blinkar.
Citera
2020-10-20, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solitair
Blinka på du bara, men på uppkörningen är det viktigt att bara blinka när man ska och dessutom blinka åt det håll man ska svänga! Det kräver lite mer fokus på mc-blinken som man slipper i en bil där man hör och ser att bilen blinkar.

Det är lag på att blinka ut ur en rondell. Ska du ta tredje avfarten är det rekommenderat att blinka vänster först för att sedan blinka ut. Ej lag dock, men mest korrekt!
Citera
2020-10-20, 22:16
Medlem
Det som de flesta kuggar på är de olika banorna. Slalomkörning, bromsproven och krypkörningen.
Citera
2020-10-21, 03:11
Medlem
Revelationss avatar
Jag blinkar när jag inte måste men om det finns en vettig anledning, som om t.ex jag ska vänster i rondell för att signalera de som väntar på att jag kommer korsa deras väg, så att ingen galning kör ut.

Har suttit under hela dagen och läst om olika motorcyklar.
Det får nog bli en cruise. Vulcan S. Verkar vara en trevlig nybörjar hoj men ändå något man vill behålla även som pro. Blir troligtvis en begagnad modell med Arrow avgassystem. Det verkar finnas några på Blocket. Prisvärd och snygg.
Jag fotar motorsport (bilar) under sommaren (och kör själv ibland när jag får tid) så det hade varit lite kul att vara den enda motorcykeln i depån, haha. Kanske tittar Lambo snubbarna lite snett på mig, men i så fall kommer jag ta fula bilder på dem.
Senast redigerad av Revelations 2020-10-21 kl. 03:16.
Citera
2020-10-21, 03:16
Medlem
per-albins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Tja,

Jag har länge funderat att byta från min custom cykel som funkar som elmoped (45-50km/h och har throttle) till en riktig motorcykel.
Det här låter säkert väldigt korkat för många av er, men jag är inte sugen att betala sådär 10-15 tusen för A körkort utan vill hellre lägga extra pengar på en roligare motorcykel.

Alltså ingen handledare, ingen körskola. Inte tills jag har lärt mig och slipper övningsköra på trafikskolan. Det är då jag kan ta mig till körskolan och sedan göra bara det man måste för att få A körkort.
Jag tänkte ta mig någonstans där det inte finns mycket trafik och bara få känna på motorcykeln i några månader.
Jag har basics som sagt eftersom jag har en större cykel som kommer upp till 50km/h. Den beter sig ungefär som en eldriven motorcykel. Jag har b-körkort och vet hur man beter sig i trafiken.

Jag vet att jag hade fått en ordentlig örfil av polisen om de stoppar mig och jag inte har A-körkort, men jag tänker ta den risken då jag tänker hålla mig till tomma vägar.
Du lär stå utan ersättning från ditt försäkringsbolag, om det skulle skita sig. Ärligt så är det en väldigt dålig idé.
Citera
2020-10-21, 03:18
Medlem
Revelationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av per-albin
Du lär stå utan ersättning från ditt försäkringsbolag, om det skulle skita sig. Ärligt så är det en väldigt dålig idé.

Äsch ;-)
Kör min bil på racing bana, redan där gäller inte försäkring ;-)
I år var det ett par som totalförstörde sin Camaro CC på banan. De klarade sig bra men 500 tusen bortkastade pengar.
Citera
2020-10-21, 03:20
Bannlyst
Detta har gjorts många gånger, och fungerat, till något händer!

Glöm inte att försäkringar m.m. Inte gäller osv, inte skitkul att bli halvt invalid efter en olycka och sedan åka på notan för att betala det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in