• 1
  • 2
2020-10-19, 21:00
Medlem
Zlatan4lifes avatar
Hejsan, jag är en 18 årig snubbe som går andra året samhälle inriktning på Gymnasiet, gick ett år på naturkunskap fast halkade efter rejält så valde att direkt gå om första året på en annan linje.
Mitt problem gäller motivationen och vänskap, går på en skola som kan klassas som ganska "snobbig" och större delen av min klass består av rikemansbarn.
Känner inte att jag har en tillhörighet där, ingen som uppskattar mig som person och det gör så att min motivation hela tiden blåses ut.
Vad kan jag göra för att stå ut med studierna och situationen 1,5 år till? Vill liksom inte hoppa av gymnasiet och bli en looser.
Citera
2020-10-19, 21:21
Medlem
Uppskattar du dina klasskamrater som individer? Om inte, hindrar det dem? Du kommer att förbli en loser om du väljer att fokusera på dina medmänniskor istället för dig själv.
Citera
2020-10-19, 21:36
Bannlyst
Trodde man var i skolan för att utföra studier? Visste inte att det var nåt jävla dagis där man ska umgås med kompisar?

Kanske kan du börja jobba på McDonalds istället där träffar du fler som har samma bakgrund som du? Så kan du står där och steka hamburgare och snacka om Lebron James och hur jävla bra Einars nya singel är
Citera
2020-10-19, 22:26
Medlem
Motivationen löser du igenom korrekt kosthållning.. Förmodligen är du som en emo känslomässigt o har brist på energi för att du inte lärt dig att käka ordentligt.

Äter du bara ett eller två mål om dagen så har du svaret redan där. Du vill äta frukt o mellanmål under dagarna o sen se till att få massor med mat ner i magen.

Ju bättre du äter, desto bättre kommer du må, desto mer energi har du till nätverka, ha kul och umgås lite med de andra.
Ju mindre du äter, desto mindre kommer du orka, desto mer gnällig kommer du bli, desto mindre kommer du snacka med brudar, desto mer svårigheter med måendet kommer du få utav det.

Så börja äta ordentligt. Sätt upp lite nya mål för dig själv utanför skolan, som typ att du ska äta bättre, gymma, tjäna massor med pengar o bara bära snygga kläder så kommer det förmodligen att vända sig ordentligt för dig.
Citera
2020-10-19, 22:38
Medlem
innocentblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan4life
Hejsan, jag är en 18 årig snubbe som går andra året samhälle inriktning på Gymnasiet, gick ett år på naturkunskap fast halkade efter rejält så valde att direkt gå om första året på en annan linje.
Mitt problem gäller motivationen och vänskap, går på en skola som kan klassas som ganska "snobbig" och större delen av min klass består av rikemansbarn.
Känner inte att jag har en tillhörighet där, ingen som uppskattar mig som person och det gör så att min motivation hela tiden blåses ut.
Vad kan jag göra för att stå ut med studierna och situationen 1,5 år till? Vill liksom inte hoppa av gymnasiet och bli en looser.

Kämpa på. 3 terminer till bara. Om du inte trivs med klasskamraterna så kompensera det andra kamrater på fritiden.
Citera
2020-10-20, 01:59
Bannlyst
Citat:
Jag föreslår att du gör det till en personlig grej att vara bättre eller åtminstone lika bra som 'snobbarna'. Med andra ord, stå på dig och visa att du kan. En extremt bra motivator.
Citera
2020-10-20, 21:33
Medlem
Zlatan4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeo
Trodde man var i skolan för att utföra studier? Visste inte att det var nåt jävla dagis där man ska umgås med kompisar?

Kanske kan du börja jobba på McDonalds istället där träffar du fler som har samma bakgrund som du? Så kan du står där och steka hamburgare och snacka om Lebron James och hur jävla bra Einars nya singel är
Har funderat lite kring gymnasietider...
Man spenderar sin tid på att försöka bli bra på 10+ olika saker, detta leder till att man i slutändan är en liten kanin som är medioker på allting, man försöker passa in och har ingen tid över.
Vad har ni fått ut av er gymnasietid? Känns bara helt jävla onödigt att personer är så fixerade i sina betyg, man skaffar ju trots allt en utbildning för att tjäna pengar i framtiden.
Men hade det inte varit bättre att bli riktigt bra på en sak? Låt oss säga programmering eller vad som fan helst, men som sagt det viktigaste i livet är väll att vara en framtida löneslav.
Citera
2020-10-20, 21:46
Medlem
Idumeas avatar
Citat:
Har funderat lite kring gymnasietider...
Man spenderar sin tid på att försöka bli bra på 10+ olika saker, detta leder till att man i slutändan är en liten kanin som är medioker på allting, man försöker passa in och har ingen tid över.
Vad har ni fått ut av er gymnasietid? Känns bara helt jävla onödigt att personer är så fixerade i sina betyg, man skaffar ju trots allt en utbildning för att tjäna pengar i framtiden.
Men hade det inte varit bättre att bli riktigt bra på en sak? Låt oss säga programmering eller vad som fan helst, men som sagt det viktigaste i livet är väll att vara en framtida löneslav.

Det beror väl på vilket program du läser. Jag har en del kunskaper från gymnasiet som jag fortfarande har nytta av.
Betygsfixering har ju bara med vidareutbildning att göra. Inte en jävel bryr sig om vilka gymnasiebetyg du har, men de avgör vilket universitet du kommer in på.

Klart det är bra att bli riktigt bra på en sak, till exempel programmering. Det kan du bli på eftergymnasiala utbildningar.
Citera
2020-10-21, 00:01
Medlem
Du behöver ju inte bli bästis med klasskompisarna, men du kan ju försöka prata med dem och lära känna någon/några lite halvt. Blir långa terminer annars.

Är inte så svårt. Vad jag kommer ihåg var rikemansbarn bättre på att anpassa sig "nedåt" än vad vi var att anpassa oss "uppåt" om vi umgicks. Så du kanske inte ens behöver vara rädd för att inte passa in, eftersom de är duktigare på att anpassa sig (Om jag har rätt i det vill säga).

Tex. på fest var det tydligt, de kunde dricka HB, skrika sieg heil, misslyckas med att ragga och bete sig precis som oss. Men blev man medbjuden till en jäkla studentskiva med massor av överklass hade man själv ingen aning om hur man skulle bete sig. Lättare att anpassa sig neråt tror jag.

Tillägg: Ändra överklass till "övre medelklass" i min text. Riktig överklass har jag inte en aning om.
Citera
2020-10-21, 20:00
Medlem
Zlatan4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Det beror väl på vilket program du läser. Jag har en del kunskaper från gymnasiet som jag fortfarande har nytta av.
Betygsfixering har ju bara med vidareutbildning att göra. Inte en jävel bryr sig om vilka gymnasiebetyg du har, men de avgör vilket universitet du kommer in på.

Klart det är bra att bli riktigt bra på en sak, till exempel programmering. Det kan du bli på eftergymnasiala utbildningar.
Man blir inte bra på något genom att gå nån utbildning... man blir bra på något om man lägger ner 10 000 timmar, vad är det med er och era jävla pissutbildningar? Varför vill ni bli lärda av personer som med största sannolikhet inte har någon erfarenhet?
Citera
2020-10-21, 22:13
Medlem
innocentblues avatar
Citat:
Man blir inte bra på något genom att gå nån utbildning... man blir bra på något om man lägger ner 10 000 timmar, vad är det med er och era jävla pissutbildningar? Varför vill ni bli lärda av personer som med största sannolikhet inte har någon erfarenhet?

Klarar du gymnasiet klarar du nog annat också. Klarar du inte ens gymnasium så klarar du inte det andra heller. Kämpa på. Även om du inte för höga betyg så se till att klara studenten bara.
Citera
2020-10-21, 23:17
Moderator
VitKallas avatar
Relationer och samlevnad: allmänt --> Relationsakuten
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto