2020-10-19, 18:44
Medlem
hej,

Jag har en fråga som jag och min kompis pratat om och hittar ingen information om det på nätet men tror att det skulle vara bra för alla som röker cannabis och har THC i systemet att veta.

Efter Högsta Domstolens lagstiftning förra året så är det nu lagligt att ha CBD-produkter, det är lagligt att röka CBD gräs som innehar mindre än 0,2% THC, däremot måste oljor fortfarande vara helt fria från THC.

Min fråga blir därför, om jag då har detta lagliga CBD “gräs” hemma men brukar också röka vanligt THC gräs och har därmed högre THC halt i blodet/pisset än vad man skulle ha av CBD-gräset med 0,2% THC, kan då polisen om dem kommer hem till mig pga granne som känt gräslukt tvinga mig att ta ett pissprov, eller kan jag neka det och hänvisa till att dem ej har laglig rätt att ta pissprov om det gräs som dem hittar hemma visar sig vara detta CBD-gräs med under 0,2% THC halt.

Hur skulle resonemanget gå här?

För är det så att man inte skulle behöva bli testad så bör ju alla cannabisbrukare börja bruka CBD-gräset eller iallafall alltid ha det hemma ifall snuten skulle knacka på.

Förhoppningsvis kanske dem tom slutar att testa individer pga många som röker det lagliga gräset.

Jag är riktigt intresserad av detta och tror att denna diskussion är värd att ta!
Citera
2020-10-19, 18:48
Medlem
mingtians avatar
Nej, din taktik kommer inte att fungera.
Självfallet kommer de inte lita på att du bara röker cbd buds bara för att du säger det/har en påse. Du kan ju alltid skita i att pissa, men då kommer de gå på blodet.
Senast redigerad av mingtian 2020-10-19 kl. 18:50.
Citera
2020-10-19, 18:52
Medlem
Men har dem laglig rätt att göra det då jag inte har något olagligt på mig?
Citera
2020-10-19, 18:56
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Cannabis --> Juridik
/Moderator
Citera
2020-10-19, 19:01
Medlem
TheOldOneKnowss avatar
Polisen behöver bara misstänka för att få söka. Däremot behöver misstanken vara välgrundad. En sådan brukar vara "Vi kände gräslukt" och det brukar räcka för att de ska få söka.

Det borde dock inte vara tillräckligt längre, gräslukten är ju densamma ifrån lagligt gräs.

Med den kvalitén på lagmän vi dock har i det här landet så skulle jag tippa på några hundra domar till där det räcker med att "känna gräslukt" för att få söka, innan någon einstein äntligen kommer på att "oooups, här har vi visst ett grundläggande logikfel"
Senast redigerad av TheOldOneKnows 2020-10-19 kl. 19:04.
Citera
2020-10-19, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurramurra666

Ja det räcker med att de har skäl att misstänka att du brukat narkotika.
Vanligaste orsaken är att en polis anser att du ser ut att vara påverkad.

Det skall också påpekas att även om en polis inte skulle haft giltigt skäl att tvinga dig så får bevisen som hittas ändå användas.
Så skulle en polis bara plocka dig helt slumpmässigt och tvinga dig att ta blodprov och det visar på bruk så åker du dit ändå.
Polisen skulle också kunna åka dit(troligtvis bara fråga om en varning, möjligen straff med löneavdrag) på det men det hjälper inte dig.
Citera
2020-10-19, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurramurra666
Men om du nu rökt på så har du ju förmodligen något olagligt i dig...??? Eller...???
För jag utgår ifrån att du har för avsikt att konsumera en något lite mer potent produkt men vid behov visa upp kryddpåsen?
Citera
2020-10-19, 19:59
Medlem
Finns andra sätt att inta CBD, ta reda på detta och problemet slutar existera.

CBD är däremot en bra idé.
Citera
2020-10-19, 20:05
Medlem
AquaRegias avatar
"Ni kan inte tvinga mig att blåsa, för jag kan ha en laglig mängd alkohol i blodet för att köra bil."
Citera
2020-10-19, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
"Ni kan inte tvinga mig att blåsa, för jag kan ha en laglig mängd alkohol i blodet för att köra bil."

Visst funkar det! Du slipper blåsa. Men vad som händer sen är att man tar in dig på stationen och åklagaren ger polisen klartecken att ta blodprov med eller utan ditt medgivande.

Skillnaden är egentligen mängden blåmärken du drar på dig beroende vad du väljer.

Citera
2020-10-20, 07:15
Medlem
Det funkar bättre att lura grannar så. Om någon gnäller till andra grannar, hyresvärden etc om att du knarkar, säger du bara att CBD är lagligt men att förtal däremot inte är det. Då håller fittkärringen käften.
Citera
2021-10-14, 16:20
Medlem
Jag tror inte Poliser ser skillnad på CBD och THC. Därav bör du vara försiktig när du använder CBD. Många som får problem av just CBD även när det är lagligt.

Odlingar som beslagtas och folk som får lov att överklaga till HD etc även om det är det som är lagligt.

Tips är väl att oavsett om du har THC eller CBD får du väl agera smartsamt.

Jag själv skulle ju behövt agerat rätt och varit smart då jag outade till alla vänner att jag röker CBD och mår bra utav det. Nu lever jag istället med paranoia över att någon berättar det vidare till någon olämplig. Funderar starkt på att ta ett långt break och städa undan alla rökprylar för att få bort alla ögon på mig och börja igen sen.

Helt sjukt att Cannabis är olagligt. Sjuka personer som styr denna värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in