2020-10-19, 18:08
Medlem
Har ett stort dilemma.
Har pluggat i ungefär ett år nu på Komvux. CSN har strulat rejält för mig angående poäng och sån skit, har löst sig de flesta gånger med SYVs hjälp. Nu är det problem igen att jag ska läsa 95 poäng till som jag klarat. CSN håller på och handlägger ärendet, varit på dem flera gånger men inget händer. Jag och min sambo och våran son bor i ett hyreshus. Räkningarna ska ju vara betalda runt den 27e. Hur ska vi göra om CSN inte kommer?

Vi får väl skjuta upp alla räkningar till nästa månad förutom hyran för den går väl inte att skjuta upp? Tjejen har precis blivit arbetslös då vi flyttat men har god chans till nytt jobb nu.
Citera
2020-10-19, 18:16
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achievement
Har ett stort dilemma.
Har pluggat i ungefär ett år nu på Komvux. CSN har strulat rejält för mig angående poäng och sån skit, har löst sig de flesta gånger med SYVs hjälp. Nu är det problem igen att jag ska läsa 95 poäng till som jag klarat. CSN håller på och handlägger ärendet, varit på dem flera gånger men inget händer. Jag och min sambo och våran son bor i ett hyreshus. Räkningarna ska ju vara betalda runt den 27e. Hur ska vi göra om CSN inte kommer?

Vi får väl skjuta upp alla räkningar till nästa månad förutom hyran för den går väl inte att skjuta upp? Tjejen har precis blivit arbetslös då vi flyttat men har god chans till nytt jobb nu.

Så här ser Sverige ut nuförtiden. Det gäller inte bara CSN, utan A-kassa, försäkringskassan, sjukvård etc. Vi har haft en mycket snabb växande del av befolkningen som använder dessa tjänster. Det tar tid att växla upp detta system. Säkert 10 år till.
Citera
2020-10-19, 18:16
Avstängd
Du får väl ansöka om försörjningsstöd med återkrav
Citera
2020-10-19, 21:27
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achievement
Tjejen har precis blivit arbetslös då vi flyttat men har god chans till nytt jobb nu.
Om hon är arbetslös så får hon väl A-kassa nu? Hur länge jobbade hon? Möjlighet till grundersättningen hos Alfakassan kan också finnas om hon inte uppfyller kraven för inkomstbaserad ersättning: https://www.alfakassan.se/Ersattning
Ni får barnbidrag och har kanske rätt till bostadsbidrag också, kolla här: https://www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen
Citera
2020-10-20, 08:29
Medlem
Pungterings avatar
Hyra, el, mat.
Detta prioriteras över andra räkningar.
Citera
2020-10-20, 09:57
Medlem
miikoss avatar
Nä att skjuta på hyran utan att kontakta hyresvärden är ingen bra idé. Om de vill bli av mer er så kan ni vräkas 10 dagar efter att hyran ska vara betald.

Samtliga betalningsmottagare bör kontaktas om fakturor ska skjutas framåt. Så att man ev. slipper att hamna vid ett inkassobolag eller Kronofogden.
Senast redigerad av miikos 2020-10-20 kl. 10:01.
Citera
2020-10-20, 10:00
Medlem
miikoss avatar
Myndigheter som CSN och Kronofogden har drabbats kraftigt utav förlängda handläggningstider direkt eller indirekt pga. av Covid-19.

Enda man kan göra är att söka i god tid och se till att samtliga bilagor som krävs finns med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in